Ακολουθήστε μας

Πολιτική

Ο Έβρος άντεξε, αλλά δεν σώθηκε – Δείτε γιατί…

Δημοσιεύτηκε στις

Η εισήγηση του Αντιπεριφερειάρχη Έβρου Δημήτρη Πέτροβιτς στη Βουλή για το δημογραφικό (2018)

Η μείζων δημογραφική απειλή ειδικά στην περιοχή του Έβρου

Γράφει ο Αναστάσιος Λαυρέντζος

Τώρα που τελείωσε η πολιορκία του Έβρου από τους παράνομους μετανάστες που είχε εξαπολύσει ο Ερντογάν, είναι ευκαιρία να θυμηθούμε αυτή την «άλλη Ελλάδα» που έδωσε και πάλι το παρόν. Διότι «ο Έβρος δεν έπεσε», επειδή σε αυτό βοήθησε σημαντικά και ο ντόπιος πληθυσμός. Για πόσο καιρό όμως ο ξεχασμένος Έβρος θα ξεπερνά τα εσωτερικά του προβλήματα και θα λειτουργεί ως προμαχώνας του ελληνισμού;

Ποιο είναι το βασικό πρόβλημα του Έβρου και γενικότερα της Θράκης; Θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι η χρόνια οικονομική υστέρηση της περιοχής σε σχέση με τον μέσο όρο της χώρας. Πράγματι, στις πρώτες μεταπολεμικές δεκαετίες η Θράκη βρέθηκε έξω από την «πρώτη ταχύτητα» της οικονομικής ανασυγκρότησης. Στα χρόνια που ακολούθησαν, έγιναν βέβαια κάποιες «διορθωτικές» κινήσεις, όπως η ίδρυση πανεπιστημίου, νοσοκομείων, η εκτέλεση έργων υποδομής, κλπ. Όλες αυτές οι δράσεις όμως απέβλεπαν κυρίως στη μεταφορά εισοδήματος και όχι στη δημιουργία νέων παραγωγικών δυνατότητων.

Με άλλα λόγια, δεν υπήρξε για τη Θράκη – όπως και για το σύνολο της ελληνικής περιφέρειας – ένα ολοκληρωμένο αναπτυξιακό σχέδιο. Αυτό το κενό το ελληνικό κράτος προσπάθησε να το καλύψει με μια σειρά αναπτυξιακών νόμων, οι οποίοι έδωσαν (κυρίως φορολογικά) κίνητρα για την προσέλκυση ιδιωτικών επενδύσεων. Ο σχεδιασμός αυτός όμως ήταν αποσπασματικός. Επί πλέον κλήθηκε να τον υλοποιήσει ένα αναποτελεσματικό κράτος. Έτσι, το αποτέλεσμα ήταν να ωφεληθούν περισσότερο κάποιοι ιδιώτες και όχι η ευρύτερη περιοχή. Αυτό μπορεί κανείς εύκολα να το διαπιστώσει με μια επίσκεψη στις ΒΙ.ΠΕ. των Θρακικών πόλεων.

Και έτσι φθάνουμε στο σήμερα, όπου το πρόβλημα έχει γίνει πλέον υπαρξιακό. Πράγματι, το βασικό πρόβλημα του νομού Έβρου είναι η φθίνουσα δημογραφία του, η οποία σε συνδυασμό με την εγκατάλειψη των αγροτικών του περιοχών, οδηγεί την ύπαιθρο χώρα του σε ερήμωση. Για να το θέσουμε απλά: ο Έβρος, όπως και ολόκληρη η Ελλάδα, πεθαίνει.

Διπλός ξεριζωμός

Ο Έβρος στη δεκαετία του 1920 ενισχύθηκε δημογραφικά από τους πρόσφυγες που ήλθαν ξεριζωμένοι από την Ανατολική Θράκη. Από τις πρώτες μεταπολεμικές δεκαετίες όμως άρχισε να φυλλορροεί πληθυσμιακά, λόγω της οικονομικής του υπανάπτυξης. Στη δεκαετία 1961-71 ο πληθυσμός του Έβρου συμμετείχε μαζικά στο μεταναστευτικό κύμα της περιόδου προς τη Δυτική Ευρώπη. Έτσι σε αυτό το διάστημα ο πληθυσμός του νομού Έβρου μειώθηκε κατά 12%, ποσοστό που μόνο με απώλειες πολεμικής περιόδου μπορεί να συγκριθεί. Συγκεκριμένα μειώθηκε από τις 158 χιλιάδες στις 139 χιλιάδες και έκτοτε αυξήθηκε ελάχιστα.

Στα χρόνια που ακολούθησαν ο νομός Έβρου γνώρισε καθυστερημένα και ιδιαίτερα έντονα το φαινόμενο της αστυφιλίας, καθώς μεγάλο μέρος των αγροτικών πληθυσμών του μετακινήθηκαν προς την Αλεξανδρούπολη, και από εκεί προς Αθήνα-Θεσσαλονίκη ή στο εξωτερικό. Έτσι η Αλεξανδρούπολη έγινε μια πόλη 60.000 κατοίκων και η ύπαιθρος χώρα αποψιλώθηκε, χάνοντας κυρίως τους νεανικούς της πληθυσμούς.

Οι παραπάνω μεταβολές είχαν δραματικές συνέπειες για την ύπαιθρο του Έβρου. Σύμφωνα με τις εθνικές απογραφές, στην τριακονταετία 1981-2011 ο πληθυσμός των αγροτικών οικισμών του Β. Έβρου μειώθηκε κατά 43%.  Αντίστοιχα οι οικισμοί πέριξ του Διδυμοτείχου και πλησίον του ποταμού Έβρου έως το Σουφλί παρουσίασαν μείωση πληθυσμού κατά 47%. Τα υψηλά αυτά ποσοστά δείχνουν ότι από τις παραπάνω περιοχές πρακτικά έφυγαν οι περισσότεροι νέοι. Πράγματι, τα στατιστικά στοιχεία δείχνουν ότι οι περιοχές του Βόρειου και Κεντρικού Έβρου είναι από τις πιο γηρασμένες της Ελλάδας, με τα ποσοστά ατόμων άνω των 65 ετών να κυμαίνονται από 40% έως και πάνω από 60%.

Η παραπάνω εικόνα είναι αυτή που αποτυπώθηκε στην απογραφή του 2011, δηλαδή χωρίς να έχουν μετρηθεί οι συνέπειες της μνημονιακής περιόδου. Όπως όμως ήδη μας δείχνουν τα ετήσια δελτία της ΕΛΣΤΑΤ, οι θάνατοι έχουν πάρει σαφές προβάδισμα έναντι των γεννήσεων, ως συνέπεια της υπογεννητικότητας και της γήρανσης του πληθυσμού. Το γεγονός αυτό από μόνο του μας λέει ότι η εικόνα αναμένεται να χειροτερεύσει σημαντικά στην απογραφή του 2021.

Ανατροπή κρίσιμων ισορροπιών

Από τα παραπάνω είναι φανερό ότι ο εύφορος Έβρος ακολούθησε τη μοίρα που είχε και το σύνολο της ελληνικής περιφέρειας. Αν όμως για την περιφέρεια της χώρας η εγκατάλειψή της είναι μια ιδιαίτερα αρνητική εξέλιξη, η ερήμωση της υπαίθρου του Έβρου είναι ένα πολύ επικίνδυνο φαινόμενο. Αυτό ισχύει για δυο λόγους.

Ο πρώτος λόγος είναι ότι προφανώς δεν μπορείς να σταθείς σε μια μεθοριακή γραμμή με φθίνουσα δημογραφία. Ο δεύτερος λόγος είναι ότι η συνέχιση του δημογραφικού μαρασμού του Έβρου θα ανατρέψει τις εύθραυστες ισορροπίες που ισχύουν στη Θράκη. Για να γίνει κατανοητό αυτό, επισημαίνεται ότι ο κατά συντριπτική πλειονότητα χριστιανικός πληθυσμός του νομού Έβρου αποτελεί το ανάχωμα που διακόπτει την εδαφική συνέχεια της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης με την τουρκική επικράτεια. Παράλληλα ο πληθυσμός του Έβρου εξασφαλίζει την πλειονότητα του χριστιανικού στοιχείου στο σύνολο της Θράκης. (σ.σ. Ο μουσουλμανικός πληθυσμός στη Ροδόπη ήδη υπερβαίνει το 50%, ενώ στην Ξάνθη κινείται πέριξ αυτού του ποσοστού). Ο χριστιανικός πληθυσμός του Έβρου είναι επομένως το στρατηγικό ανάχωμα που αν αδυνατίσει, θα ανοίξει στη Θράκη η κερκόπορτα για μια σειρά πολύ αρνητικών εξελίξεων.

Τα παραπάνω σχετίζονται άμεσα και με τις μεταναστευτικές ροές, αφού θα αρκούσε ακόμη και η εγκατάσταση μικρών σχετικά αριθμών μεταναστών στις ευαίσθητες συνοριακές περιοχές, για να ανατραπούν οι ισορροπίες. Θα πρέπει λοιπόν το ελληνικό κράτος να δείξει εδώ την ανάλογη προσοχή.

Σχέδιο αναζωογόνησης του Έβρου

Για την αντιμετώπιση των προβλημάτων του Έβρου και της Θράκης γενικότερα απαιτείται η εφαρμογή μιας μακρόπνοης και πολυδιάστατης ελληνικής πολιτικής. Βασική συνιστώσα μιας τέτοιας πολιτικής είναι ένας αναπτυξιακός σχεδιασμός που θα αξιοποιεί τα πλεονεκτήματα της περιοχής. Πρώτο και σημαντικότερο πλεονέκτημα είναι το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης το οποίο μπορεί να αποτελέσει την αφετηρία μιας διαδρομής που θα παρακάμπτει τα στενά του Βοσπόρου μέσω της σιδηροδρομικής γραμμής που καταλήγει στο Μπουργκάς της Βουλγαρίας. Ακόμη, η Αλεξανδρούπολη μπορεί να φέρει πολύ πιο κοντά στην Ανατολική Ευρώπη τα κινεζικά και άλλα προϊόντα, καθώς η απόσταση Αλεξανδρούπολη-Βουκουρέστι είναι η μισή από την απόσταση Αθήνα-Βουκουρέστι.

Όμως ο Έβρος έχει και πανέμορφη φύση. Μπορεί επομένως να αναπτύξει τον αγροτοτουρισμό, με τη δημιουργία πρότυπων παραδοσιακών οικισμών ή την αξιοποίηση ήδη υπαρχόντων (Σουφλί, Διδυμότειχο).

Πάνω από όλα όμως ο Έβρος – όπως και ολόκληρη η Θράκη – έχει εύφορα εδάφη και άφθονα νερά. Μπορεί επομένως να αποτελέσει τη βάση για την ανάπτυξη μιας σύγχρονης βιομηχανίας τροφίμων. Για να γίνει αυτό, απαιτείται η εκπόνηση και η εφαρμογή ενός ολοκληρωμένου σχεδίου, το οποίο θα περιλαμβάνει την εκτέλεση έργων υποδομής, την καθοδήγηση των τοπικών πληθυσμών προς νέες μορφές αγροτικής επιχειρηματικότητας, την ανακατεύθυνση της γεωργικής δραστηριότητας προς νέες αποδοτικές καλλιέργειες, την παροχή τεχνογνωσίας για την παραγωγή προϊόντων επώνυμης ετικέτας, τη δημιουργία μονάδων επεξεργασίας και τυποποίησης αγροτικών προϊόντων, κλπ.

Λύσεις και δυνατότητες λοιπόν υπάρχουν. Ζητούμενο είναι να υπάρξει το κατάλληλο όραμα και η πολιτική βούληση για να ξεπεραστούν τα προβλήματα. Αυτό πρέπει να επιδιώξουμε όσο υπάρχει καιρός.

Ο Σταύρος Καλεντερίδης, ξεκίνησε τις σπουδές του στην Αθήνα, σπουδάζοντας Πολιτική Επιστήμη στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έπειτα από τέσσερα χρόνια συμμετοχής στα φοιτητικά όργανα συνδιοίκησης της σχολής του και σε διάφορες οργανώσεις νέων, αποφάσισε να συνεχίσει τις σπουδές του στο εξωτερικό. Στη Βοστόνη των Η.Π.Α. ολοκλήρωσε δύο μεταπτυχιακά προγράμματα, στις Διεθνείς Σχέσεις (Αμερικανική εξωτερική πολιτική) και στην Επικοινωνία (Πολιτική Επικοινωνία), ενώ παράλληλα εργάστηκε στο Ελληνικό Προξενείο της Βοστόνης, στη σχολή του ως βοηθός έρευνας και σε δύο πολιτικές καμπάνιες Αμερικανών πολιτικών (Δημοκρατικών – Ρεπουμπλικάνων). Μετά από τρία χρόνια στις Η.Π.Α., άκουσε το κάλεσμα της πατρίδας του και επέστρεψε πίσω με μεγάλο πόθο για προσφορά στην Ελλάδα. Υπήρξε ιδρυτικό μέλος δύο κοινωφελών οργανισμών, του δέλτα – πολιτική επανάσταση (πολιτικός οργανισμός) και της Λεοντίδας (ίδρυμα προώθησης θεμάτων ιστορίας, πολιτισμού και δημοκρατίας). Σήμερα ζει και εργάζεται στην Αθήνα, ασχολείται με διάφορα εγχειρήματα πολιτικής διπλωματίας και δημοκρατίας, γράφει πολιτικά άρθρα, σχολιάζει την επικαιρότητα και συνεχίζει την προσωπική του μελέτη στην ιστορία και την πολιτική φιλοσοφία.

Συνέχεια ανάγνωσης

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ

Τουρκία: Πρώτη συνεδρίαση της διακομματικής επιτροπής στο πλαίσιο του αφοπλισμού του ΡΚΚ

Το συνέδριο του ΡΚΚ τον περασμένο Μάιο είχε αποφασίσει την αυτοδιάλυση της οργάνωσης και τον τερματισμό της ένοπλης δράσης του, ευθυγραμμιζόμενο με την έκκληση του ηγέτη του Αμπντουλάχ Οτσαλάν.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Την πρώτη -ιστορική όπως χαρακτηρίζεται- συνεδρίασή της πραγματοποίησε σήμερα, 5 Αυγούστου, η διακομματική κοινοβουλευτική επιτροπή της τουρκικής Εθνοσυνέλευσης που συγκροτήθηκε για να προωθήσει νομοθετικές μεταρρυθμίσεις, στο πλαίσιο της διαδικασίας επίλυσης του Κουρδικού, μετά την απόφαση του Εργατικού Κόμματος του Κουρδιστάν (ΡΚΚ) να καταθέσει τα όπλα του και να αυτοδιαλυθεί.

Τα μέλη της επιτροπής εκφράζουν συγκρουόμενες μεταξύ τους απόψεις, παρ’ όλο που όλα τα συμμετέχοντα κόμματα τάσσονται σε γενικές γραμμές υπέρ του τερματισμού της ένοπλης δράσης του ΡΚΚ που διαρκεί επί 41 χρόνια. Τα κόμματα δεν έχουν συμφωνήσει ούτε καν για την ονομασία που θα έχει η επιτροπή. Το κυβερνών Κόμμα Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης (ΑΚΡ) , όπως και οι υπερθνικιστές του Κόμματος Εθνικιστικής Δράσης (ΜΗΡ) τάσσονται υπέρ μία ονομασία που θα παραπέμπει στην «Τουρκία χωρίς τρομοκρατία» και θα τονίζει την «εθνική ενότητα».

Το φιλοκουρδικό Κόμμα Ισότητας των Λαών και Δημοκρατίας (DEM), το οποίο έχει αναλάβει διαμεσολαβητικό ρόλο μεταξύ του φυλακισμένου ηγέτη του ΡΚΚ, Αμπντουλάχ Οτσαλάν, και της τουρκικής κυβέρνησης, ζητά η ονομασία να παραπέμπει στην οικοδόμηση της «δημοκρατικής κοινωνίας» και της «ειρήνης», γεγονός στο οποίο αντιδρούν τα υπόλοιπα κόμματα που υποστηρίζουν ότι η Τουρκία δεν βρίσκεται σε πόλεμο ώστε να δικαιολογείται η αναφορά στην ειρήνη στον τίτλο της επιτροπής και ότι το ΡΚΚ διεξήγαγε τρομοκρατική δράση.

Το Ρεπουμπλικανικό Λαϊκό Κόμμα (CHP) της αξιωματικής αντιπολίτευσης, από την άλλη, ζητά η επιτροπή να προωθήσει βαθύτερες δημοκρατικές τομές, να μην περιοριστεί σε θέματα που αφορούν σε μεταρρυθμίσεις που αφορούν μόνο το ευρύτερο πλέγμα των θεμάτων γύρω από το Κουρδικό, ζητώντας τον εκδημοκρατισμό του πολιτικού συστήματος με αποφυλάκιση των φυλακισμένων δημάρχων και στελεχών του κόμματος, όπως και των υπόλοιπων πολιτικών κρατουμένων.

Ερωτηματικό παραμένει η εξασφάλιση της απαιτούμενης ενισχυμένης κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας

Στην επιτροπή λαμβάνουν μέρος 51 βουλευτές από όλα τα κοινοβουλευτικά κόμματα, εκτός από το δεξιό εθνικιστικό Καλό Κόμμα (ΙΥΙ), το οποίο επιμένει ότι δεν πρέπει να γίνει καμία παραχώρηση έναντι των τρομοκρατών, όπως υποστηρίζει.

Ερώτημα παραμένει εάν στην επιτροπή εξασφαλιστεί η απαιτούμενη ενισχυμένη κοινοβουλευτική πλειοψηφία για τροποποίηση του Συντάγματος ή οι αλλαγές θα περιοριστούν σε απλές νομοθετικές ρυθμίσεις.

Ο πρόεδρος της τουρκικής Εθνοσυνέλευσης, Νουμάν Κουρτουλμούς, κατά την εναρκτήρια ομιλία της συνεδρίασης της επιτροπής ανέφερε ότι «η διαδικασία αυτή αποτελεί ζήτημα επιβίωσης που αφορά το κοινό μέλλον όλων των πολιτών, Τούρκων και Κούρδων, από όλα τα κοινωνικά στρώματα».

Διευκρίνισε ότι η επιτροπή «θα λειτουργήσει ως διαπραγματευτικό συμβουλευτικό όργανο» και μεταξύ των αρμοδιοτήτων της είναι «η πρόταση και η προετοιμασία νομικών ρυθμίσεων που θα διασφαλίσουν τη διαρκή ειρήνη με την πλήρη κατάθεση των όπλων» από το ΡΚΚ, το οποίο δεν κατονόμασε. «Πρέπει να ενισχύσουμε το εσωτερικό μας μέτωπο και να εδραιώσουμε τη σταθερότητα της Τουρκίας με θεσμικά πολιτικά δικαιώματα», ανέφερε. Υποστήριξε επίσης ότι «η διαδικασία κατάθεσης των όπλων δεν είναι αποτέλεσμα διαπραγματεύσεων, αλλά αποτέλεσμα της αποφασιστικότητας του λαού μας για ηρεμία και ενότητα».

Η απόφαση του PKK για αφοπλισμό

Το συνέδριο του ΡΚΚ τον περασμένο Μάιο είχε αποφασίσει την αυτοδιάλυση της οργάνωσης και τον τερματισμό της ένοπλης δράσης του, ευθυγραμμιζόμενο με την έκκληση του ηγέτη του Αμπντουλάχ Οτσαλάν.

Ο Αμπντουλάχ Οτσαλάν από τη φυλακή στο νησί Ιμραλί είχε απευθύνει έκκληση στις 27 Φεβρουαρίου φέτος για διάλυση του ΡΚΚ και αφοπλισμό του, ανταποκρινόμενος στη σχετική πρόταση του κυβερνητικού εταίρου του προέδρου Ερντογάν, ακραίο εθνικιστή Ντεβλέτ Μπαχτσελί. Στις 11 Ιουλίου, στις παρυφές του Όρου Καντίλ στο Βόρειο Ιράκ, κοντά στην πόλη Σουλεϊμανίγια, όπου βρίσκεται η κύρια βάση της του ΡΚΚ, 30 μέλη της οργάνωσης σε μία συμβολική τελετή παρέδωσαν στην πυρά τα όπλα τους.

Πηγή: ΑΜΠΕ 

Συνέχεια ανάγνωσης

Αναλύσεις

ΕΣΤΙΑ: Καταργοῦν τήν ΑΟΖ Καστελλορίζου ἀλλά ὁ κ. Γεραπετρίτης ἀνησυχεῖ… γιά τόν διάλογο

Ἐκτός χωρικῶν ὑδάτων τῆς Ἀγκύρας τά θαλάσσια πάρκα τῆς Τουρκίας, ἐντός περιοχῶν ἀσκήσεως κυριαρχικῶν δικαιωμάτων μας – Κλειστήκαμε στά 6 μίλια γιά νά κάνουμε τά «καλά παιδιά» καί ἰδού τά ἀποτελέσματα

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Μέ τήν ἀνακοίνωση θαλασσίων πάρκων ἀπό τήν Ἄγκυρα ἀποδεικνύεται γιά μιάν ἀκόμη φορά πόσο τραγικό λάθος ἦταν ἡ Πολιτική Διακήρυξις τῶν Ἀθηνῶν γιά Φιλία καί Καλή Γειτονία. Μέ τήν διακήρυξη αὐτή, ἡ Ἑλλάς ἔδωσε «πιστοποιητικό καλῆς διαγωγῆς» στήν ἀναθεωρητική Τουρκία καί τῆς ἄνοιξε τόν δρόμο νά συνεχίσει νά παραβιάζει τά κυριαρχικά μας δικαιώματα. Τήν ἴδια στιγμή, χάριν μιᾶς ἀπατηλῆς προσδοκίας «ἠρέμων νερῶν», ἡ Ἑλλάς ἔχει αὐτοεγκλωβισθεῖ στά ἕξι μίλια τῶν χωρικῶν της ὑδάτων.

Ἡ Ἄγκυρα προχώρησε στήν χωροθέτηση δύο θαλασσίων πάρκων, ὅπως εἶχε προαναγγείλει. Συμφώνως πρός τούς χάρτες πού ἐδόθησαν στήν δημοσιότητα, τό ἕνα πάρκο εὑρίσκεται στό βόρειο Αἰγαῖο, τό ὁποῖο ἐπί τῆς οὐσίας διχοτομεῖ, καί τό ἄλλο ἀνατολικά τῆς Ρόδου. Ἀμφότερα ἐκτείνονται καί ἐκτός τῶν τουρκικῶν χωρικῶν ὑδάτων, σέ περιοχές ἑλληνικῆς ὑφαλοκρηπῖδος. Στό βόρειο Αἰγαῖο τίθεται ὡς ὅριο ἡ μέση γραμμή ὅπως τήν προσδιορίζει ἡ Ἄγκυρα, δηλαδή μέ ἀφετηρία τίς ἠπειρωτικές ἀκτές τῶν δύο χωρῶν, χωρίς νά λαμβάνονται ὑπ’ ὄψιν τά κυριαρχικά δικαιώματα τῶν νησιῶν. Στό πάρκο τῆς Ἀνατολικῆς Μεσογείου περικλείεται τό Καστελόριζο σέ χωρικά ὕδατα 6 μιλίων, κατά τήν πάγια θέση τῆς γείτονος ὅτι τό νησιωτικό αὐτό σύμπλεγμα δέν ἔχει κυριαρχικά δικαιώματα. Ἡ τακτική τῆς Ἀγκύρας προσδιορίζεται μέ τόν ὅρο «creeping jurisdiction» (σταδιακή ἐπέκτασις δικαιοδοσίας) πού περιγράφει τήν σταδιακή, συχνά ἔμμεση ἤ σιωπηρή ἐπέκταση τοῦ ἐλέγχου ἤ τῆς ἐξουσίας ἑνός κράτους σέ μιά περιοχή – χωρίς ἐπίσημες δηλώσεις ἤ ἄμεση χρήση βίας (ἰδέ σχετικό ἄρθρο «Ἡ στρατηγική τοῦ “πάρκου χωρίς Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχέδιο” εἶναι αὐτοϋπονόμευση»).

Ἡ ἀντίδρασις τῶν Ἀθηνῶν μέ ἀνακοίνωση τοῦ Ὑπουργείου Ἐξωτερικῶν εἶναι τοὐλάχιστον ἐξοργιστική. Σέ αὐτήν ἀναφέρεται ὅτι τέτοιες ἐνέργειες «θέτουν σέ διακύβευση τίς σχέσεις καλῆς γειτονίας μεταξύ τῶν δύο χωρῶν»! Ἄς μᾶς συγχωρήσουν, ἀλλά αὐτές οἱ «σχέσεις καλῆς γειτονίας» ὑπάρχουν μόνον στήν τεταραγμένη φαντασία τῶν ἐγκεφάλων πού συνέταξαν τήν ἀνακοίνωση τοῦ ΥΠΕΞ, τήν ὁποία παραθέτουμε παρακάτω:

«Μετά τήν πρωτοβουλία τῆς Ἑλλάδας γιά τήν καθιέρωση Ἐθνικῶν Θαλασσίων Πάρκων στό Ἰόνιο καί στό Αἰγαῖο Πέλαγος, σέ περιοχές ἑλληνικῆς κυριαρχίας, ἡ Τουρκία ἀνακοίνωσε σήμερα τόν καθορισμό δύο θαλάσσιων προστατευόμενων περιοχῶν καί σέ διεθνῆ ὕδατα τοῦ Αἰγαίου καί τῆς Ἀνατολικῆς Μεσογείου.

Ἡ ἐξαγγελία “θαλάσσιων πάρκων” σέ μή ὁριοθετημένες περιοχές ἐκτός τουρκικῶν χωρικῶν ὑδάτων συνιστᾶ ἀπαράδεκτη, μονομερῆ καί παράνομη ἐνέργεια πού δέν παράγει κανένα ἔννομο ἀποτέλεσμα ἔναντι τῶν ἑλληνικῶν κυριαρχικῶν δικαιωμάτων καί δείχνει πλήρη ἔλλειψη σεβασμοῦ στό Διεθνές Δίκαιο τῆς Θάλασσας. Ἡ ἑλληνική κυβέρνηση ἐνεργεῖ διαρκῶς καί μέ συνέπεια γιά τήν προστασία τῶν δικαιωμάτων τῆς πατρίδας μας καί τῆς βιωσιμότητας τῶν θαλασσῶν μας καί ὑπενθυμίζει πώς ἀντανακλαστικές ἐνέργειες κενές περιεχομένου θέτουν σέ διακύβευση τίς σχέσεις καλῆς γειτονίας μεταξύ τῶν δύο χωρῶν». Τό ἐρώτημα εἶναι βεβαίως ποιός εἶναι ὁ τρόπος διά τοῦ ὁποίου «ἀντιδρᾶ μέ συνέπεια» ἡ ἑλληνική Κυβέρνησις. Ἀρκεῖται σέ δηλώσεις καταγγελίας τίς ὁποῖες οὐδείς λαμβάνει ὑπ’ ὄψιν; Γιατί δέν ζητεῖ ἄμεση ἀκύρωση τῶν τουρκικῶν παρανόμων ἐνεργειῶν;

«Ἐπικίνδυνη κλιμάκωση τῆς τουρκικῆς ἀναθεωρητικῆς στρατηγικῆς» ἀποτελεῖ ἡ ἐξέλιξις γιά τό ΠΑΣΟΚ, ἐνῶ γιά «ἐπικίνδυνη ὑποβάθμιση τῶν τουρκικῶν προκλήσεων ἀπό τήν Κυβέρνηση» κάνει λόγο ὁ ΣΥΡΙΖΑ.

Μέ τέτοιες ἀνακοινώσεις, βεβαίως, τό «ροκάνισμα» τῶν κυριαρχικῶν δικαιωμάτων δέν ἀποτρέπεται. Ἀπεναντίας ἐπαναβεβαιώνεται ὅτι δέν ὁδηγεῖ πουθενά ἡ κατευναστική πολιτική τῆς Κυβερνήσεως. Ἀσχέτως πρός τό τί ὑποστηρίζει τό ἑλληνικό Ὑπουργεῖο Ἐξωτερικῶν, ἡ ἔκδοσις τῶν χαρτῶν ἀπό τήν Ἄγκυρα εἶναι ἀκόμα μία ἧττα τῆς ἐξωτερικῆς πολιτικῆς τῆς χώρας μας. Οἱ κ.κ. Μητσοτάκης καί Γεραπετρίτης, πού εἶναι ἀρχιτέκτονες τῆς πολιτικῆς αὐτῆς, θά ἔπρεπε νά ἔχουν κατανοήσει ὅτι οἱ ἐπικλήσεις τοῦ Διεθνοῦς Δικαίου εἶναι κενές περιεχομένου ὅταν δέν συνοδεύονται ἀπό τήν ἰσχύ τῆς ἀποτροπῆς τῆς παραβιάσεώς του καί ἀπό τήν πολιτική ἀποφασιστικότητα ἐπιβολῆς του.

Καί ἕπεται συνέχεια, δεδομένου ὅτι οἱ Τοῦρκοι μᾶς ἔχουν προειδοποιήσει ὅτι θά ἐκδοθοῦν καί ἄλλοι χάρτες συμπληρωματικά. Τήν ἴδια στιγμή, ἐπικρατεῖ ἔντονος προβληματισμός δεδομένου ὅτι οἱ ἐπί τῆς οὐσίας ἀνύπαρκτες σχέσεις τῆς ἑλληνικῆς Κυβερνήσεως μέ τήν ἀμερικανική ἔχουν ὁδηγήσει στήν ἰδιόμορφη κατάσταση νά μήν ὑπάρχει ἀνταπόκρισις ἀπό τήν Οὐάσιγκτων σέ στοιχειώδη αἰτήματα πού θά ἰσχυροποιοῦσαν τήν θέση τῆς Ἑλλάδος στό Αἰγαῖο. Χαρακτηριστικό εἶναι τό γεγονός ὅτι ἡ Κυβέρνησις τοῦ Προέδρου Τράμπ ζητεῖ περισσότερες βάσεις ἐπί ἑλληνικοῦ ἐδάφους, ἀλλά ἀποφεύγει ἐπιμελῶς νά περιλάβει σέ αὐτές τήν νῆσο Σκῦρο καί ἄλλα νησιά τοῦ Αἰγαίου. Ἡ ἀμερικανική παρουσία σέ αὐτά θά ἀπέτρεπε τήν Τουρκία ἀπό κινήσεις ἀμφισβητήσεως τῶν ἑλληνικῶν θαλασσῶν. Ἀπεναντίας οἱ ΗΠΑ ἀπορρίπτουν συστηματικῶς τό σχετικό ἑλληνικό αἴτημα, ἐνῶ ζητοῦν τήν δυνατότητα πλέον μόνιμης παρουσίας στήν Ξάνθη καί τήν Θεσσαλονίκη καθώς καί δημιουργίας ὑποδομῶν στό ἀεροδρόμιο τῆς Λαρίσης πρός κάλυψη ἀναγκῶν πού ἔχουν προκύψει μετά τήν καταστροφή τῆς βάσεως τῆς Ἀεροπορίας Στρατοῦ στό Στεφανοβίκειο.

ΠΗΓΗ: ΕΣΤΙΑ

Συνέχεια ανάγνωσης

Πολιτική

Τι εκτιμά η Αθήνα για τις επιδιώξεις της Αγκυρας πίσω από τα πάρκα!

Ρεπορτάζ του Βασίλη Νέδου στην Καθημερινή…

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Γράφει ο Βασίλης Νέδος, Καθημερινή

Η–απολύτως αναμενόμενη– ανακοίνωση της χωροθέτησης θαλάσσιων πάρκων από την Τουρκία στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο δεν αλλοιώνει με κάποιον τρόπο την τρέχουσα ισορροπία στις ελληνοτουρκικές σχέσεις, που εκ των πραγμάτων διανύουν μια περίοδο ασάφειας, καθώς επί της ουσίας οι επαφές επαναλαμβάνονται χωρίς κάποια πρόοδο, με μοναδικό σταθερό στοιχείο των τελευταίων δυόμισι ετών την απουσία έντασης στο πεδίο. Ως προς τις ανακοινώσεις του Σαββάτου, η απόφαση για τη χωροθέτηση θαλάσσιων πάρκων που ανακήρυξε η Τουρκία αντιμετωπίζεται από την Αθήνα με σκεπτικισμό. Είναι σαφές ότι η Τουρκία (όπως και κάθε άλλη χώρα στον υπόλοιπο κόσμο) δεν έχει δικαίωμα να ανακηρύξει ζώνες απόλυτης περιβαλλοντικής προστασίας σε περιοχή που βρίσκεται σε διεθνή ύδατα, πολύ περισσότερο σε περιοχή που δεν υπάρχει καν συμφωνία οριοθέτησης Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ).

Η Τουρκία (όπως και κάθε άλλη χώρα στον υπόλοιπο κόσμο) δεν έχει δικαίωμα να ανακηρύξει ζώνες απόλυτης περιβαλλοντικής προστασίας σε περιοχή που βρίσκεται σε διεθνή ύδατα.

Στην Αθήνα είναι απολύτως προφανές ότι η Αγκυρα προωθεί μια ατζέντα πολιτικής στόχευσης με πρόσχημα περιβαλλοντικά ζητήματα. Ενώ, επιπλέον, στην Αθήνα γνωρίζουν πολύ καλά ότι η Αγκυρα από το δόγμα εξωτερικής πολιτικής της περί αναλογικότητας σε όλα τα ζητήματα δεν μπορούσε παρά να προχωρήσει και στη δική της –πολλαπλά προβληματική– οριοθέτηση θαλάσσιων πάρκων. Ειδικά ο χάρτης που αφορά τη χωροθέτηση θαλάσσιου πάρκου στο Βορειοανατολικό Αιγαίο, συγκεκριμένα των διεθνών υδάτων ανάμεσα στη Λήμνο και τη Σαμοθράκη, πρακτικά δεν μπορεί να εφαρμοστεί.

ελληνοτουρκικά-οι-επιδιώξεις-της-αγκ-563748037
 χωροθέτηση θαλάσσιων πάρκων από την Αθήνα είχε ουσιαστικά προαναγγελθεί από τον Απρίλιο του 2024 και εν συνεχεία τον Ιούνιο του 2025 από τον ίδιο τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη στη Νίκαια. Ενώ κανονικά είχε προχωρήσει και η ανακοίνωση του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού (ΘΧΣ) τον ίδιο μήνα.

Ως προς τις τακτικές επαφές, σε χαμηλότερο επίπεδο δεν έχουν σταματήσει ποτέ (πολιτικός διάλογος, θετική ατζέντα, Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης). Ωστόσο, πέρα από αυτές τις επαφές στο πλαίσιο του δομημένου διαλόγου, και τις –κατά καιρούς– συναντήσεις των δύο υπουργών Εξωτερικών Γιώργου Γεραπετρίτη και Χακάν Φιντάν, ιδιαίτερες εξελίξεις δεν θα πρέπει να αναμένονται ούτε τον Σεπτέμβριο. Ο κ. Μητσοτάκης θα έχει κάποια συνάντηση με τον πρόεδρο της Τουρκίας Ταγίπ Ερντογάν στο περιθώριο της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ στη Νέα Υόρκη (10 έως 24 Σεπτεμβρίου), που ενδεχομένως να σηματοδοτήσει και κάποιες εξελίξεις προς την κατεύθυνση χρονικής διευθέτησης του Ανωτάτου Συμβουλίου Συνεργασίας (ΑΣΣ) Ελλάδας – Τουρκίας, το οποίο τους τελευταίους μήνες μετατίθεται διαρκώς. Βέβαια, το τετ α τετ Μητσοτάκη – Ερντογάν έχει τη δική του αυτόνομη αξία, ωστόσο υπενθυμίζεται ότι η επικείμενη 80ή Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ θα είναι σημαντική καθώς στο επίκεντρό της θα βρεθούν οι αναγγελίες σημαντικών ευρωπαϊκών κρατών, όπως η Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο, να αναγνωρίσουν παλαιστινιακό κράτος. Υπενθυμίζεται ότι Αθήνα και Αγκυρα στο συγκεκριμένο ζήτημα βρίσκονται σε διαφορετικά στρατόπεδα, κάθε μία, φυσικά, για εντελώς διαφορετικούς λόγους.

ελληνοτουρκικά-οι-επιδιώξεις-της-αγκ-563748313

Με δεδομένες τις υφιστάμενες εκκρεμότητες και, κυρίως, την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Κύπρου, η οποία πρακτικά έχει «παγώσει» από τον Ιούλιο του 2024, αλλά και την προσπάθεια της Τουρκίας να δημιουργήσει περαιτέρω τετελεσμένα στην Ανατολική Μεσόγειο, είτε μέσω της προσέλκυσης της Ανατολικής Λιβύης προς το τουρκολιβυκό, είτε με την προσπάθεια να οριοθετηθεί ΑΟΖ με τη Συρία, είναι εξαιρετικά δύσκολο να προβλεφθεί αν υπάρχει πραγματικό περιθώριο για πραγματοποίηση ενός ΑΣΣ που θα οδηγούσε και σε κάποιες συμφωνίες.

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ15 λεπτά πριν

Τουρκία: Πρώτη συνεδρίαση της διακομματικής επιτροπής στο πλαίσιο του αφοπλισμού του ΡΚΚ

Το συνέδριο του ΡΚΚ τον περασμένο Μάιο είχε αποφασίσει την αυτοδιάλυση της οργάνωσης και τον τερματισμό της ένοπλης δράσης του,...

Διεθνή2 ώρες πριν

ΟΗΕ: Περίπου το 88% των φορτηγών βοήθειας που περισυλλέχθηκαν στη Γάζα, δεν έφτασαν στον προορισμό τους λόγω λεηλασιών ή κλοπής

Τα φορτηγά «αναχαιτίστηκαν είτε ειρηνικά από πεινασμένους ανθρώπους είτε βίαια από ένοπλους κατά τη διέλευσή τους στη Γάζα».

Αναλύσεις3 ώρες πριν

ΕΣΤΙΑ: Καταργοῦν τήν ΑΟΖ Καστελλορίζου ἀλλά ὁ κ. Γεραπετρίτης ἀνησυχεῖ… γιά τόν διάλογο

Ἐκτός χωρικῶν ὑδάτων τῆς Ἀγκύρας τά θαλάσσια πάρκα τῆς Τουρκίας, ἐντός περιοχῶν ἀσκήσεως κυριαρχικῶν δικαιωμάτων μας – Κλειστήκαμε στά 6...

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ3 ώρες πριν

Συνεχίζεται η συστημική δίωξη των Χριστιανών στο Πακιστάν

Οι Πακιστανοί Χριστιανοί εξακολουθούν να συλλαμβάνονται και να καταδικάζονται σε βαριές ποινές, συμπεριλαμβανομένης της ισόβιας κάθειρξης και της θανατικής ποινής,...

Αναλύσεις4 ώρες πριν

Γιάννος Χαραλαμπίδης: Καταπίνει τις ΑΟΖ της Κύπρου και της Κρήτης η Τουρκία

Παρέμβαση του Δρ. Διεθνών Σχέσεων Γιάννου Χαραλαμπίδη στην τηλεόραση ΣΙΓΜΑ

Δημοφιλή