Ακολουθήστε μας

Ιστορία - Πολιτισμός

Η Γιάννα Αγγελοπούλου θέλει εορτασμό του ’21 με… μουσουλμάνους!

Δημοσιεύτηκε στις

Η Γιάννα συνεχίζει να προκαλεί με (μια ακόμα) απαράδεκτη αναφορά για τους ήρωες του ’21

Οι απαράδεκτες αναφορές της Γιάννας Αγγελοπούλου περί «διαφορετικών προτιμήσεων» αποτελούν βαρύτατη προσβολή για τους ήρωες του 1821, που θυσιάστηκαν υπέρ πίστεως και πατρίδος, αλλά και για τον ελληνισμό συνολικά. Η επικεφαλής της επιτροπής «Ελλάδα 2021» όχι μόνο δεν τιμά τον ρόλο που έχει αναλάβει, αλλά σαμποτάρει διαρκώς τη διακοσιοστή επέτειο από την Εθνική Παλιγγενεσία, μετατρέποντάς τη σε βήμα προσωπικής προβολής.

Με τους Έλληνες και τις Ελληνίδες να βιώνουν μια άνευ προηγουμένου υγειονομική κρίση, παλεύοντας εδώ και δύο μήνες όχι μόνο με την πανδημία, αλλά και με τις οικονομικές επιπτώσεις της, η Γιάννα Αγγελοπούλου επιδίδεται σχεδόν καθημερινά σε μια άκρως αντιθεσμική συμπεριφορά στα κοινωνικά δίκτυα, παίζοντας έναν ρόλο ο οποίος υπερβαίνει κατά πολύ την επιτροπή «Ελλάδα 2021», προχωρώντας σε ανάρμοστες αναρτήσεις, μη διστάζοντας ακόμη και να αντιπαρατεθεί με άλλους χρήστες.

Τελευταίο χτύπημα, οι εκτός τόπου και χρόνου αναρτήσεις της στο twitter, όπου έγραψε μεταξύ άλλων: «Στην Ελλάδα που ονειρευόμαστε, αυτήν του 2021 και μετά, οι διαφορετικές προτιμήσεις δεν είναι αιτία πολέμου. Ο Κοραής στα σχόλιά του για το Σύνταγμα της Ελλάδας έλεγε: “Δεν με ενδιαφέρει σε ποιον θεό πιστεύει ο καπετάνιος, αρκεί να οδηγεί με ασφάλεια το καράβι”».

Πουλάει προοδευτικά «φούμαρα»

Αυτό είναι το προκλητικό σχόλιο που προκάλεσε σάλο, καθώς, όπως όλα δείχνουν, η επικεφαλής της επιτροπής δεν έχει απολύτως καμία διάθεση να δημιουργήσει μια πλατφόρμα που θα αποτελέσει βήμα για να αναδειχθεί ο συμβολισμός της διακοσιοστής επετείου από την Επανάσταση, καθώς και η λαμπρή πορεία που ακολούθησε το ελληνικό κράτος από τότε έως σήμερα.

Τουναντίον, επιθυμεί να πουλήσει «προοδευτικά» φούμαρα, με μύχιο στόχο την προσωπική της ανάδειξη. Συνεχίζοντας, μάλιστα, την πρόκληση και ξεχνώντας ότι ο ρόλος της είναι να εκπροσωπεί την Ελλάδα και την Ιστορία της, ανέβασε άλλο ένα ανερμάτιστο tweet, το οποίο περιλάμβανε εξίσου ατυχέστατες συγκρίσεις.

«Οι άνθρωποι έχουν προτιμήσεις και οι πολιτισμένοι άνθρωποι έχουν μάθει να πορεύονται με αυτές. Σε άλλον π.χ. αρέσει ο Μπραμς και σε άλλον ο Τσιτσάνης. Άλλος είναι σοσιαλιστής, κομμουνιστής ή φιλελεύθερος και άλλος χριστιανός ή μουσουλμάνος. Άλλος είναι Πανιώνιος και άλλος Δόξα Δράμας» έγραψε η Γιάννα Αγγελοπούλου επί λέξει, προκαλώντας νέο κύμα αντιδράσεων.

Πάντως, στις αναφορές της απάντησε ο «γαλάζιος» βουλευτής Κώστας Μπογδάνος, υπενθυμίζοντάς της -μεταξύ άλλων- ότι «το Σύνταγμά μας ξεκινά: “Εις το όνομα της αγίας, ομοουσίου και αδιαιρέτου Τριάδος”».

Πηγή: newsbreak.gr

Ο Σταύρος Καλεντερίδης, ξεκίνησε τις σπουδές του στην Αθήνα, σπουδάζοντας Πολιτική Επιστήμη στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έπειτα από τέσσερα χρόνια συμμετοχής στα φοιτητικά όργανα συνδιοίκησης της σχολής του και σε διάφορες οργανώσεις νέων, αποφάσισε να συνεχίσει τις σπουδές του στο εξωτερικό. Στη Βοστόνη των Η.Π.Α. ολοκλήρωσε δύο μεταπτυχιακά προγράμματα, στις Διεθνείς Σχέσεις (Αμερικανική εξωτερική πολιτική) και στην Επικοινωνία (Πολιτική Επικοινωνία), ενώ παράλληλα εργάστηκε στο Ελληνικό Προξενείο της Βοστόνης, στη σχολή του ως βοηθός έρευνας και σε δύο πολιτικές καμπάνιες Αμερικανών πολιτικών (Δημοκρατικών – Ρεπουμπλικάνων). Μετά από τρία χρόνια στις Η.Π.Α., άκουσε το κάλεσμα της πατρίδας του και επέστρεψε πίσω με μεγάλο πόθο για προσφορά στην Ελλάδα. Υπήρξε ιδρυτικό μέλος δύο κοινωφελών οργανισμών, του δέλτα – πολιτική επανάσταση (πολιτικός οργανισμός) και της Λεοντίδας (ίδρυμα προώθησης θεμάτων ιστορίας, πολιτισμού και δημοκρατίας). Σήμερα ζει και εργάζεται στην Αθήνα, ασχολείται με διάφορα εγχειρήματα πολιτικής διπλωματίας και δημοκρατίας, γράφει πολιτικά άρθρα, σχολιάζει την επικαιρότητα και συνεχίζει την προσωπική του μελέτη στην ιστορία και την πολιτική φιλοσοφία.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία - Πολιτισμός

Η μέρα που εξολοθρεύτηκε ο αρχιτέκτονας της γενοκτονίας των Αρμενίων Ενβέρ Πασάς! Τιμή και δόξα στον Χακόμπ Μελκουμιάν

Η πράξη αυτή δεν έκλεισε τυπικά το κεφάλαιο της Νέμεσις, όμως έμεινε στην ιστορία ως ένα βαθύ και αδιαμφισβήτητο παράδειγμα αρμενικής δικαιοσύνης στο πεδίο της μάχης.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Ο Ενβέρ Πασάς, κεντρικός αρχιτέκτονας της Γενοκτονίας των Αρμενίων, διέφυγε της τιμωρίας κατά τη διάρκεια της επίσημης εφαρμογής της Επιχείρησης Νέμεσις. Αν και η δολοφονία του Ενβέρ δεν είχε συμπεριληφθεί στους εγκεκριμένους στόχους της επιχείρησης, η εκδίκηση τον βρήκε εν τέλει — όχι κατόπιν σχεδίου, αλλά βούλησης.

Ο Χακόμπ Μελκουμιάν, διοικητής από το Αρτσάχ, ανέλαβε πρωτοβουλία. Έμπειρος στρατιώτης και αμετακίνητος πατριώτης, ο Μελκουμιάν δεν χρειαζόταν εντολές για να καταλάβει τι έπρεπε να γίνει. Η προσωπική του αποστολή δικαιοσύνης οδήγησε σε μία από τις πιο καθοριστικές στιγμές αρμενικής ανταπόδοσης στη μεταγενοκτονική εποχή.

Οι δύο άνδρες είχαν πρωτοσυναντηθεί στη Μάχη του Σαρίκαμις. Ο Ενβέρ, ηττημένος και απελπισμένος, κατάφερε να διαφύγει — ειρωνικά, με τη βοήθεια Αρμενίων στρατευσίμων που υπηρετούσαν στον οθωμανικό στρατό. Οι δρόμοι τους θα διασταυρώνονταν ξανά, υπό εντελώς διαφορετικές συνθήκες.

Μέχρι το 1919, ο Μελκουμιάν είχε αναδειχθεί σε διοικητή της 1ης Ταξιαρχίας της Τουρκεστάνικης Μεραρχίας. Έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην κατάληψη της Μπουχάρα και στην καταστολή της εξέγερσης των Μπασματσί. Ο Ενβέρ Πασάς, πλέον φυγάς και ιδεολογικό απολίθωμα, είχε επανεμφανιστεί στην Κεντρική Ασία το 1921 για να ηγηθεί του κινήματος των Μπασματσί — μια καταδικασμένη απόπειρα να αναστήσει τις συντριμμένες του φιλοδοξίες.

Η σοβιετική κατασκοπεία παρακολουθούσε στενά τις κινήσεις του Ενβέρ, και η Μόσχα εξέδωσε εντολή: να συλληφθεί ζωντανός. Ο Μελκουμιάν, γνωρίζοντας ποιον είχε απέναντί του και καθοδηγούμενος από ηθική διαύγεια, αρνήθηκε. «Δεν με έχετε βρει», απάντησε στο κέντρο επιχειρήσεων — κόβοντας επί της ουσίας τον δεσμό με την επίσημη γραμμή. Σε ξεχωριστό μήνυμα προς τον επικεφαλής της αντικατασκοπείας, δήλωσε: «Το μόνο που χρειάζομαι είναι ο Ενβέρ νεκρός».

Στις 4 Αυγούστου 1922, καθώς ο Κόκκινος Στρατός προέλαυνε, το χάος διαχεόταν στις γραμμές των Μπασματσί. Ο Ενβέρ διέφυγε στα βουνά — αλλά η φυγή δεν του προσέφερε σωτηρία. Ο Χακόμπ Μελκουμιάν τον πρόλαβε και του κατάφερε το τελειωτικό χτύπημα. Ο Ενβέρ Πασάς πέθανε σε ηλικία 40 ετών — το τέλος του δεν ήρθε από την αυτοκρατορία που προσπάθησε να αναστήσει, αλλά από έναν Αρμένιο αξιωματικό που διέβλεψε μέσα από τα ψεύδη της επιείκειας και της ουδετερότητας.

Η πράξη αυτή δεν έκλεισε τυπικά το κεφάλαιο της Νέμεσις, όμως έμεινε στην ιστορία ως ένα βαθύ και αδιαμφισβήτητο παράδειγμα αρμενικής δικαιοσύνης στο πεδίο της μάχης.

Μεραρχία του Κόκκινου Στρατού αποκλειστικά με Αρμένιους

Ένα πολύ ενδιαφέρον του 1975 από την εφημερίδα “The Armenian Weekly” παρουσιάζει την ιστορία της εκτέλεσης του Ενβέρ Πασά από  μία άλλη σκοπιά. Το άρθρο τιτλοφορείται ως Σκοτώθηκε ο Ενβέρ Πασάς από Αρμένιο; Η υπόνοια υπάρχει – Το τελευταίο από τη σειρά “Νέμεσις” (φώτο δεξιά).

Αναφέρεται αναλυτικά στο κείμενο της εφημερίδας:

Αυτό είναι το τελευταίο άρθρο της σειράς «Νέμεσις» σχετικά με τις δολοφονίες σημαντικών Τούρκων εγκληματιών που ήταν υπεύθυνοι για τις σφαγές των Αρμενίων το 1915–18. Ο αναγνώστης υπενθυμίζεται το κύμα θεαματικών εκτελέσεων που συγκλόνισαν τον κόσμο μετά την ανατροπή της δεκαετίας, το οποίο επιβλήθηκε στους Αρμενίους ελλείψει οποιουδήποτε διεθνούς μηχανισμού για να οδηγηθούν αυτοί οι δολοφόνοι στη δικαιοσύνη. Έπρεπε να γίνει — από εθνική υπερηφάνεια, από στοιχειώδη αίσθηση δικαίου — και οι Αρμένιοι το έκαναν, ακούραστα, με ευρηματικότητα, περνώντας το μήνυμα ότι οι γενοκτόνοι εγκληματίες δεν θα τη γλιτώσουν ατιμώρητοι.

Μέχρι τώρα, έχουμε αφηγηθεί την εξόντωση τέτοιων «ανθρώπινων υαινών» όπως ο Μπεχαεντίν Σακίρ, ο Τζεμάλ Αζμί, ο Σαΐντ Χαλίμ, ο Μπεχμπούτ Χαν Τζαβανσίρ, ο Ταλάατ Πασάς και ο Τζεμάλ Πασάς, από τα χέρια των Αρσάβιρ Σιραγκιάν, Μισάκ Τορολακιάν, Στεπάν Ντζαγκικιάν, Αρσάκ Κεβορκιάν, Πέτρος Μπογκοσιάν, και άλλων. Και τώρα βλέπουμε από την επόμενη ιστορία ότι ακόμα και ο Ενβέρ Πασάς, ένα από τα μέλη της Τριανδρίας, σκοτώθηκε κάτω από συνθήκες όχι χωρίς αρμενικό συνειρμό…

Δύο από τα μέλη της αιματηρής Τριανδρίας των τουρκικών σφαγών — ο Ταλάατ και ο Τζεμάλ, υπουργός Εσωτερικών και υπουργός της Συρίας και του Ναυτικού αντίστοιχα — είχαν ήδη πέσει από πράξεις Νέμεσις, απομένοντας ο Ενβέρ Πασάς. Πρώην υπουργός Πολέμου και διοικητής στρατού και ατάκτων (chetteh), είχε παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο στο αιματοβαμμένο πρόγραμμα.
Παρά τις επίμονες προσπάθειες των αρμενικών ομάδων «Νέμεσις» να τον φτάσουν, ο Ενβέρ παρέμενε δύσκολος στόχος. Με τη λήξη του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, διέφυγε από την Τουρκία, πέρασε λίγο καιρό στο Βερολίνο και κατόπιν πήγε στη Μόσχα, όπου ήλθε σε συμφωνία με το Κρεμλίνο για να κινητοποιήσει τους Τουρκομάνους υπέρ του κομμουνισμού.
Με βαριά φρουρά, ο Ενβέρ επιδίωξε να προχωρήσει, τελικά έφυγε για την Ασία — στα σύνορα του Αφγανιστάν, και συγκεκριμένα στη Βοχάρα — όπου ανέλαβε τη διοίκηση τουρκικού στρατού. Τότε πρόδωσε τη Μόσχα. Αυτοανακηρύχθηκε «Εμίρης της Βοχάρας», στράφηκε κατά των Σοβιετικών και ξεκίνησε έναν πόλεμο «Παντουρανικό», δηλαδή για την ένωση όλων των Τούρκων σε μια τεράστια αυτοκρατορία που θα ανταγωνιζόταν τους Μογγόλους και τους Τατάρους του παρελθόντος.
Έτσι ο Ενβέρ έγινε στόχος τόσο των Αρμενίων εκδικητών όσο και του Κόκκινου Στρατού — και είναι αυτό το τελικό στάδιο της ποιητικής δικαιοσύνης όπου οι Αρμένιοι έπαιξαν ρόλο στην εξουδετέρωση του Πρώσου εκπαιδευμένου μαζικού δολοφόνου.

Η Μόσχα έστειλε έναν Αρμένιο, τον Γκεβόργκ Αγαμπέκοφ, μέλος της OGPU, της σοβιετικής μυστικής υπηρεσίας, να βρει τον Ενβέρ και να κανονίσει τη δολοφονία του. Ο Αγαμπέκοφ πήγε στο Τουρκιστάν, όπου η κατάσταση παρέμενε στάσιμη. Τα στρατεύματα του Ενβέρ μάχονταν αποτελεσματικά, υπήρχε στρατιωτικό αδιέξοδο, και κανείς δεν ήξερε ακριβώς πού ήταν το αρχηγείο του.

Ο Αγαμπέκοφ (φυσικά Αγαμπεκιάν) μεταμφιέστηκε σε γυρολόγο, μπήκε στην εχθρική περιοχή και εντόπισε τη βάση του Ενβέρ κοντά στην πόλη Ντενάου· μάλιστα προσδιόρισε και το σπίτι όπου έμενε ο Ενβέρ.

Αμέσως έστειλε αυτές τις πληροφορίες σε μονάδες του Κόκκινου Στρατού.

Δόθηκε εντολή σε μια μεραρχία να κινηθεί εναντίον του Ενβέρ. Ο Ρώσος στρατηγός διόρισε έναν Αρμένιο αξιωματικό του Κόκκινου Στρατού, τον Χαγκόπ Αρσάκ Μελκουμιάν, να ηγηθεί μιας ειδικής δύναμης κρούσης για να εξουδετερώσει τη θέση του Ενβέρ. Οι γονείς του Μελκουμιάν ήταν Αρμένιοι, όλοι τους πολεμιστές…

Στις 4 Αυγούστου 1922, ο συνταγματάρχης Μελκουμιάν οδήγησε τη μονάδα του στην πόλη Τσαγκάν, όπου είχε καταφύγει ο Ενβέρ, και διέταξε επίθεση στο κατάλυμά του. Ο Ενβέρ είχε πάει εκείνο το πρωί στο τζαμί· όταν βγήκε, διαπίστωσε ότι η περιοχή ήταν περικυκλωμένη από τις δυνάμεις του Μελκουμιάν. Επιχείρησε αμέσως να διαφύγει έφιππος μέσα από τα πυρά, αλλά το άλογό του διαλύθηκε από τις σφαίρες και τα κανόνια. Αυτόπτες μάρτυρες λένε ότι ελάχιστοι Τούρκοι στρατιώτες επιβίωσαν. Μία αναφορά λέει:

«Λίγο αργότερα, οι στρατιώτες του Κόκκινου Στρατού διέκριναν ανάμεσα στα πτώματα το σώμα του Ενβέρ Πασά, ενός Μεγάλου Εγκληματία κατά των Αρμενίων. Εκείνου που είχε βρει καταφύγιο στην Ευρώπη αλλά τελικά έπεσε στα χέρια των Αρμενίων, γιατί οι κανόνες της Νέμεσις συχνά θέλουν οι Αρμένιοι να βρίσκουν τους εγκληματίες…»

Υπάρχει εικασία ότι τότε κάποιος Αρμένιος εκδικητής πλησίασε και του έριξε χαριστική βολή με αρμενικό περίστροφο στο όνομα της «Νέμεσις» (κάποιος Δονικιάν;). Η υπόθεση ότι Αρμένιος τον αποτελείωσε παραμένει πάντα ανοιχτή. Αλλά είναι βέβαιο το εξής: η μεραρχία του Κόκκινου Στρατού που τον σκότωσε διοικείτο από Αρμένιο, περιλάμβανε Αρμένιους αξιωματικούς, και ο ίδιος ο Ενβέρ είχε εντοπιστεί από Αρμένιο πράκτορα.

Τρεις κάτω… και κανένας να μείνει!

Η ιστορία του Χακόμπ Μελκουμιάν

Ο Χακόμπ Μελκουμιάν γεννήθηκε σε μια εργατική αρμενική οικογένεια στο χωριό Χερκάν, κοντά στην πόλη του Σούσι, στο Αρτσάχ, στις 24 Δεκεμβρίου 1885. Μετά τον θάνατο του πατέρα του, μετακόμισε με τη μητέρα του στην Ασγκαμπάτ (Τουρκμενιστάν), όπου ζούσε ο θείος του από την πλευρά του πατέρα. Εκεί έμαθε τη γλώσσα των Τουρκμένιων και ιππασία. Αποφοίτησε από το γυμνάσιο της Ασγκαμπάτ το 1906 και κατατάχθηκε στον στρατό το 1907. Στάλθηκε για σπουδές στη Σχολή Ιππικού Νικολάγιεφ της Αγίας Πετρούπολης, από την οποία αποφοίτησε με τον βαθμό του σταβλίτη-λοχαγού του ιππικού. Κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, διοικούσε μονάδα πολυβόλων στην 4η Μεραρχία Ιππικού του 6ου Σώματος Στρατού.

Ο Μελκουμιάν εντάχθηκε στο Μπολσεβίκικο Κόμμα το 1918. Πολέμησε από τις πρώτες κιόλας ημέρες του Ρωσικού Εμφυλίου Πολέμου. Τον Οκτώβριο του 1918 έγινε διοικητής του 1ου Συντάγματος Ιππικού Μόσχας της 12ης Μεραρχίας του 8ου Στρατού του Κόκκινου Στρατού και έναν χρόνο αργότερα, διοικητής ταξιαρχίας ιππικού στον ίδιο στρατό. Τον Ιανουάριο του 1920 ανέλαβε τη διοίκηση της 1ης Ταξιαρχίας Ιππικού της 1ης Τουρκεστάνικης Μεραρχίας Ιππικού. Πολέμησε στο Μέτωπο του Τουρκεστάν από το 1920 έως το 1923, φτάνοντας στη διοίκηση της 2ης Ταξιαρχίας Ιππικού της 3ης Τουρκεστάνικης Μεραρχίας Ιππικού. Συμμετείχε στην ήττα του Μοχάμεντ Αλίμ Χαν, εμίρη της Μπουχάρα, και στην κατάληψη διαφόρων πόλεων τον Φεβρουάριο του 1921, για την οποία τιμήθηκε με το πρώτο του Παράσημο της Κόκκινης Σημαίας.

Τον Ιούνιο του 1922 ανέλαβε τη διοίκηση της 2ης Ταξιαρχίας Ιππικού Τουρκεστάν, κατά την επίθεση του Κόκκινου Στρατού εναντίον των δυνάμεων του Ενβέρ Πασά, ο οποίος είχε καταφύγει στην Κεντρική Ασία για να ηγηθεί της αντεπαναστατικής εξέγερσης των Μπασματσί και να ξεφύγει από τους διώκτες της Επιχείρησης Νέμεσις. Παρά την αριθμητική υπεροχή των αποσπασμάτων του Ενβέρ, αυτά ηττήθηκαν από τις μονάδες του Κόκκινου Στρατού. Σύμφωνα με τα απομνημονεύματα του Μελκουμιάν, ο Ενβέρ κατέφυγε στο χωριό Τσαγκάν μετά την ήττα του σε μάχη κοντά στο Μπαλτζουβόν (σημερινό Τατζικιστάν) τον Αύγουστο του 1922. Εκεί του έστησε ενέδρα ένα ιππικό απόσπασμα του Κόκκινου Στρατού και σκοτώθηκε από πολυβολισμούς έξω από το τζαμί του χωριού — αν και υπάρχουν και άλλες εκδοχές για τον θάνατό του. Ορισμένες πηγές αναφέρουν ότι ο ίδιος ο Μελκουμιάν σκότωσε τον Ενβέρ Πασά με το σπαθί του, αν και ο ίδιος δεν το αναφέρει στα απομνημονεύματά του. Για τη στρατιωτική του δράση στην ήττα του στρατού του Ενβέρ, τιμήθηκε με το δεύτερο Παράσημο της Κόκκινης Σημαίας.

Από το 1924 έως το 1926, διοικούσε την 8η Τουρκεστάνικη Ταξιαρχία Ιππικού. Στη συνέχεια, εκ μέρους του Επαναστατικού Στρατιωτικού Συμβουλίου, συγκρότησε την Τουρκεστάνικη Εθνική Ταξιαρχία Ιππικού και ανέλαβε τη διοίκησή της. Μεταξύ 1926 και 1931, συμμετείχε ως διοικητής μεραρχίας στην καταστολή της εξέγερσης των Μπασματσί στο Τουρκμενιστάν και το Τατζικιστάν.

Το 1934 αποφοίτησε από τη Στρατιωτική Ακαδημία Φρούνζε και ανέλαβε καθήκοντα βοηθού διοικητή στη Στρατιωτική Περιφέρεια Κεντρικής Ασίας, όπου υπηρέτησε την περίοδο 1934–1937.

Τον Νοέμβριο του 1937, κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Εκκαθάρισης, συνελήφθη με την κατηγορία συμμετοχής σε υποτιθέμενη αντεπαναστατική οργάνωση και καταδικάστηκε σε θάνατο τον Απρίλιο του 1940. Ωστόσο, αφού άσκησε έφεση, η Στρατιωτική Κολεγιακή του Ανώτατου Δικαστηρίου της ΕΣΣΔ μετέτρεψε την ποινή του σε δεκαπέντε χρόνια κάθειρξη σε στρατόπεδο καταναγκαστικής εργασίας και πέντε χρόνια στέρηση πολιτικών δικαιωμάτων.

Απελευθερώθηκε το 1954, μετά τον θάνατο του Στάλιν, και αποκαταστάθηκε πλήρως το 1955. Του επεστράφη ο βαθμός του στρατηγού μεραρχίας και όλα του τα παράσημα. Πέρασε τα υπόλοιπα χρόνια της ζωής του στη Μόσχα, όπου και πέθανε στις 3 Ιουλίου 1962. Τάφηκε στο νεκροταφείο Νοβοντεβίτσιε. Το 1960 δημοσίευσε τα απομνημονεύματά του με τίτλο «Οι Τουρκεστάνιοι». Ένα μνημείο ανεγέρθηκε στον τάφο του και ένα δεύτερο στο πατρικό του χωριό, το Χερκάν, στο Αρτσάχ.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία - Πολιτισμός

19.7.1974 – Μυστική συνάντηση Peter Ramsbotham – Γλ. Κληρίδη

Αποδεσμεύθηκε μετά τον θάνατο του Κληρίδη!

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Peter Ramsbotham και Γλαύκος Κληρίδης.

Μία άκρως μυστική και αστραπιαία επαφή με τον Γλαύκο Κληρίδη είχε στις 19.7.1974, παραμονές της πρώτης τουρκικής εισβολής και ημέρα της ομιλίας τού Μακαρίου στον ΟΗΕ, ο Bρετανός πρέσβης στην Ουάσιγκτον, Peter Ramsbotham.

Τα πρακτικά της συνάντησης κατά την αποδέσμευση των εγγράφων για το 1974 κρατήθηκαν απόρρητα και αποδεσμεύθηκαν στις 30.12.2014, έναν χρόνο μετά τον θάνατο του Γλ. Κληρίδη (15.11.2013).

Έγραψε ο πρέσβης στην αναφορά του (20.7.1974), ζητώντας το περιεχόμενο της συνομιλίας να κρατηθεί άκρως μυστικό, για λόγους προσωπικής ασφάλειας του Κληρίδη:

«Επισκέφθηκα τον Κληρίδη στο σπίτι του το πρωί της 19ης Ιουλίου. Του τόνισα την ανησυχία μας ν’ αποφευχθεί πόλεμος μεταξύ δύο συμμάχων και η εμφύλια διαμάχη στην Κύπρο… Ανέφερα την τρέχουσα κατάσταση στο Συμβούλιο Ασφαλείας και τις συνομιλίες μεταξύ Βρετανίας και Τουρκίας (Σημ. Φ.Α. σίγουρα για το πράσινο φως για εισβολή) και ολοκλήρωσα λέγοντας πως οτιδήποτε και να συμβεί στην Κύπρο, η απάντηση δεν θα βρεθεί στη νήσο αλλά μεταξύ των δύο δυνάμεων Ελλάδας και Τουρκίας.

»Ο Κληρίδης συμφώνησε πλήρως ότι τώρα πρέπει να γίνουν παραχωρήσεις από Αθήνα και Άγκυρα. Οι Έλληνες πρέπει ν’ αντιληφθούν ότι η Αθήνα πρέπει να δώσει κάτι στους Τούρκους, για να γλυτώσουν το πρόσωπο των Τούρκων για κάτι που ευθύνεται η Αθήνα…

»Υπενθύμισε τη συνομιλία μας στις 12 Ιουλίου και είπε ότι ήταν ξεκάθαρο τώρα πως οι φόβοι του ήταν δικαιολογημένοι ότι ο Αρχιεπίσκοπος είχε εκτιμήσει λανθασμένα τις προθέσεις της χούντας… Παρόλο ότι συμφώνησε πως η απάντηση στο πρόβλημα στην Κύπρο πρέπει να βρεθεί με μιαν αποδεκτή λύση από Αθήνα και Άγκυρα, μια τέτοια λύση ήταν αδύνατη εκτός και αν συνεπαγόταν την απομάκρυνση της παράνομης και αντισυνταγματικής προεδρίας Νίκου Σαμψών, ότι ο Νίκος Σαμψών δεν ήταν αποδεκτός και θα συνέχιζε να μην είναι αποδεκτός από τους Τούρκους. Ακόμα πιο σημαντικό, δεν ήταν αποδεκτός από την πλειοψηφία των Ελληνοκυπρίων…

»Γι’ αυτόν τον λόγο, αν δεν ανατρεπόταν ο Σαμψών, ο ίδιος θα έδιδε παραίτηση από Πρόεδρος της Βουλής και ως συνομιλητής… Η ανάληψη της εξουσίας από τον Σαμψών ήταν παραβίαση του συντάγματος του 1960.

»Ο Κληρίδης πιστεύει ότι ο Μακάριος δεν μπορεί να επιστρέψει εκτός με εξωτερική επέμβαση και δεν πρέπει να επιστρέψει είτε ως Πρόεδρος είτε ως Αρχιεπίσκοπος. Το έπαιξε ευκαιριακά (opportunistic) για να πάρει υποστήριξη από τους αριστερούς και τους κομμουνιστές. Αποκαλύφτηκε τώρα ότι είχε πάρει και κρύψει μεγάλες ποσότητες οπλισμού παράνομα με συνεργασία της Τσεχοσλοβακίας και, αναμφίβολα, της Σοβιετικής Ένωσης, καθώς και άτομα που τον περιστοίχιζαν με πολιτικές σκέψεις. Έντονη σοβιετική υποστήριξη προς αυτόν από την ημέρα του πραξικοπήματος ήταν ακόμα ένα θέμα. Αν επιστρέψει, θα βασίζεται ακόμα περισσότερο εις Ανατολάς…

»Ο Κληρίδης είπε ότι η απομάκρυνση του Σαμψών μπορεί να γίνει μόνο με απόφαση των Αθηνών, οι υπόλοιποι δεν χρειάζεται να απομακρυνθούν, εσωτερικώς η συνταγματική τάξη μπορούσε ν’ αποκατασταθεί με απόφαση της Βουλής… Ρεαλιστικά, πρέπει να γίνει αποδεκτό ότι οι Τούρκοι θα θέλουν να καλυτερεύσουν τη θέση των Τουρκοκυπρίων. Αν ήταν Τούρκος, σίγουρα θα ήθελε να εκμεταλλευτεί την ευκαιρία με το πραξικόπημα.

»Του είπα ότι οι απόψεις του θα ληφθούν υπόψη από τον Υπουργό (δεν διευκρινίζεται αν εννοούσε τον Τζέιμς Κάλαχαν ή τον Χένρι Κίσινγκερ) και τον Τζο Σίσκο, και θα έκανα σίγουρο ότι θα μείνουν εμπιστευτικές… Ανακεφαλαίωσα τα όσα είπε, πως η κατάσταση είναι απαράδεκτη για τους Τουρκοκυπρίους και την Τουρκία και ίσως και για την πλειοψηφία των Ελληνοκυπρίων, ότι η επιστροφή Μακαρίου ίσως να μην ήταν προς το συμφέρον της Κύπρου ή της Δύσης… και αν ο Σαμψών δεν έφευγε, ο ίδιος θα έδιδε παραίτηση από Πρόεδρος της Βουλής και ως συνομιλητής. Ο Κληρίδης συμφώνησε, με μόνη διαφορά, μου είπε να αφαιρέσω τα δύο ίσως.

»Του είπα ότι τον επισκέφθηκα με εξουσιοδότηση του Υπουργού, ότι εκτιμώνται οι απόψεις του και ότι θέλουμε να κρατήσουμε επαφή. Είπε ότι και ο ίδιος το επιθυμεί και θα είναι διαθέσιμος στο σπίτι του…».

Σχόλιο πρέσβη: «Σίγουρα και εφόσον είναι ο δεύτερος στη σειρά, οι απόψεις του Κληρίδη εξυπηρετούν τον ίδιο παρόλο που υπό τις παρούσες συνθήκες πολλοί παρατηρητές θα έφθαναν στα ίδια συμπεράσματα…».

(O πρέσβης Ramsbotham πέθανε το 2010. Εισακούστηκε και οι δηλώσεις Κληρίδη έμειναν απόρρητες μέχρι ένα χρόνο μετά τον θάνατό του. Ο πρέσβης είχε υπηρετήσει ως ΄Υπ. Αρμοστής στην Κύπρο το 1969-1971, αλλά ήταν και άνθρωπος των Μυστικών Υπηρεσιών (ΜΙ5) για μακρό διάστημα κατά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, από τον Απρίλιο του 1941, στα Βαλκάνια, τις χώρες της Βαλτικής, αντικατασκοπία κ.λπ. Από την Κύπρο μετατέθηκε στην Τεχεράνη και μετά το 1974 στην Ουάσιγκτον. Τελευταίο του πόστο, αποικιακός Κυβερνήτης στις Βερμούδες…).

Γλαύκος Κληρίδης – Δέχεται τα τετελεσμένα της εισβολής πριν από τη δεύτερη φάση

Στις 27 Ιουλίου 1974, ο μεν Ραούφ Ντενκτάς επιβεβαίωσε τον Βρετανό ΄Υπ. Αρμοστή στη Λευκωσία Stephen Olver ότι ο τουρκικός στόχος ήταν μια ανεξάρτητη Κύπρος με αυτονομία στο κάθε καντόνι μέσα σε μια ομόσπονδη υποδομή, ο δε Γλ. Κληρίδης ανέλπιστα (έγραψε) είχε την ίδια άποψη, ότι δύο πιθανότητες υπήρχαν: διχοτόμηση ή ομοσπονδιακή λύση, ήταν δε πρόθυμος να διαπραγματευτεί με τον Ντενκτάς ομόσπονδη λύση βασισμένη στον τότε εδαφικό διαχωρισμό, ήταν ρεαλιστικό…

Υπενθυμίζω ότι, στις 16 Αυγούστου 1974, όταν το Φόρεϊν Όφις τελεσίδικα αποφάσισε ως «λύση» τη Δικοινοτική Διζωνική Ομοσπονδία, ταυτόχρονα επέλεξε και τον Γλαύκο Κληρίδη ως τον άνθρωπο για την προώθησή της…

Πηγή: Βρετανικό Εθνικό Αρχείο – βιβλίο Φ.Α. «Διζωνική vs Δημοκρατία 1955-2019».

*Ερευνήτρια/δημοσιογράφος

4.8. ΦΑΝΟΥΛΑ 2.jpg

Η πρώτη σελίδα του τηλεγραφήματος του Πρέσβη, 20.7.1974, προς Φόρεϊν Όφις, με τις λεπτομέρειες, που έμεινε σφραγισμένη μέχρι το 2014!

4.8. ΦΑΝΟΥΛΑ 3.jpg

Η τελευταία (3) σελίδα του τηλεγραφήματος προς Φόρεϊν Όφις με την υπογραφή του πρέσβη, με αντίγραφα στους αξιωματούχους Ennals, Sir J. Killick, Wiggin, Hattersley και το Υπουργικό Γραφείο.

Συνέχεια ανάγνωσης

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ

Η σφαγή των Γιαζίντι στο Σενγκάλ και η απάθεια της διεθνούς κοινότητας! Γιατί… no Jews no News

Οι Κούρδοι έχουν μεγάλους πολύχρονους αγώνες για δίκαιους σκοπούς εδώ και πάνω από 100 χρόνια στο παλμαρέ τους, προστατεύουν τις μειονότητες, δεν θεωρούν τις γυναίκες αντικείμενα, μάχονται τους χασάπηδες του χαλιφάτου μόνοι τους σε ένα μέτωπο 1.000 χιλιομέτρων, δεν έχουν εκβιάσει ποτέ τίποτα, έχουν απορρίψει την τρομοκρατία επί αθώων, και γενικά η περίπτωσή τους είναι ένας φάρος στην περιοχή.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στις 03/08/2014, η κοινότητα των Γιαζίντι στο Shengal αντιμετώπισε μια σφαγή από το ISIS. Καθώς τιμούμε τη 10η επέτειο αυτής της τραγωδίας, τιμούμε τη μνήμη εκείνων που έχασαν τη ζωή τους και των γενναίων μαχητών της ελευθερίας που θυσιάστηκαν για να σώσουν τους αδελφούς μας Γιαζίντι.
Οι Γιαζίντι διατήρησαν τις πιο αρχαίες κουρδικές παραδόσεις και διατήρησαν την ταυτότητά τους στο πέρασμα των αιώνων. Ιστορικά υποκείμενοι σε πολυάριθμες σφαγές, οι Γιαζίντι αντιμετώπισαν την πιο βάναυση θηριωδία στις 3 Αυγούστου. Κατά τη διάρκεια αυτού του φρικτού γεγονότος που ενορχήστρωσε το ISIS, χιλιάδες Γιαζίντι δολοφονήθηκαν και χιλιάδες άλλοι, κυρίως γυναίκες και παιδιά, απήχθησαν και πουλήθηκαν σε σκλαβοπάζαρα. Στη σφαγή συμμετείχαν πολλές δυνάμεις που συνεργάστηκαν με το ISIS, καθιστώντας εξίσου ένοχους όσους τη σχεδίασαν και την εκτέλεσαν. Επιπλέον, όσοι απέτυχαν να υπερασπιστούν τον λαό των Γιαζίντι και αγνόησαν τη σφαγή, μοιράζονται την ευθύνη για αυτή τη θηριωδία. Οι δράστες αυτής της γενοκτονίας πρέπει να λογοδοτήσουν και να δικαστούν σε διεθνή δικαστήρια.
Ενώ οι Γιαζίντι σφαγιάζονταν από το ISIS υπό το βλέμμα του κόσμου, η διεθνής κοινότητα παρέμεινε σιωπηλή. Ήταν οι Κούρδοι αντάρτες της ελευθερίας που επενέβησαν πρώτοι για να σταματήσουν αυτή τη θηριωδία, ακολουθούμενοι από τις δυνάμεις μας YPG-YPJ, οι οποίες έσωσαν το λαό μας από τον αφανισμό. Είναι ζωτικής σημασίας να αναγνωρίσουμε ότι η επίθεση κατά του λαού των Γιαζίντι ήταν μια επίθεση κατά της ίδιας της ανθρωπότητας. Η αντίσταση των μαχητών της ελευθερίας σταμάτησε τη βαρβαρότητα του ISIS και γλίτωσε την ανθρωπότητα από μια μεγάλη καταστροφή.
Αφού απέτυχαν στο Shengal, οι κατοχικές δυνάμεις έστρεψαν την προσοχή τους στο Δυτικό Κουρδιστάν (Rojava) για να εκδικηθούν την ήττα τους. Η αντίσταση των YPG-YPJ κατέστησε το ISIS αναποτελεσματικό στη Rojava, αναδεικνύοντας το ανθεκτικό πνεύμα του κουρδικού λαού στον κόσμο.
Παρά την ήττα τους, οι γενοκτόνες δυνάμεις συνέχισαν τις επιθέσεις τους κατά του λαού μας με διαφορετικά μέσα. Το τουρκικό κράτος, μη μπορώντας να αποδεχτεί την ήττα του ISIS, επιτέθηκε επανειλημμένα εκδικητικά στην κοινότητα των Γιαζίντι στο Shengal. Αυτές οι επιθέσεις είχαν ως αποτέλεσμα το θάνατο δεκάδων Γιαζίντι και μαχητών. Με αυτές τις επιθέσεις, το τουρκικό κράτος επιδιώκει να ολοκληρώσει τη γενοκτονία των Γιαζίντι. Δυστυχώς, δεν έχει υπάρξει σημαντική αντίδραση από τις διεθνείς δυνάμεις σε αυτές τις συνεχιζόμενες επιθέσεις, οι οποίες αποτελούν συνέχεια της σφαγής του ISIS. Το τουρκικό κράτος αποτελεί σοβαρή απειλή για όλους τους λαούς της Μέσης Ανατολής, ιδιαίτερα για τους Γιαζίντι. Καλούμε όλες τις διεθνείς δυνάμεις και τα περιφερειακά κράτη να σταθούν απέναντι σε αυτές τις γενοκτονικές επιθέσεις του τουρκικού κράτους.
Ως YPG, οι λαϊκές αμυντικές δυνάμεις, επαναβεβαιώνουμε τη δέσμευσή μας να υπερασπιστούμε το λαό μας, όπως κάναμε στο παρελθόν. Η στάση μας ενάντια σε οποιαδήποτε επίθεση κατά της κοινότητας των Γιαζίντι είναι κατηγορηματική. Όπως ακριβώς υπερασπιστήκαμε τους Γιαζίντι πριν από δέκα χρόνια, είμαστε πλήρως προετοιμασμένοι σήμερα να προστατεύσουμε το λαό μας με όλες μας τις δυνάμεις.
Στη 11η επέτειο της σφαγής του Shengal, τιμούμε για άλλη μια φορά τη μνήμη όσων έχασαν τη ζωή τους και των γενναίων μαχητών της ελευθερίας που θυσιάστηκαν για να προστατεύσουν την κοινότητά μας. Δεσμευόμαστε να διατηρήσουμε την κληρονομιά των μαρτύρων μας και να συνεχίσουμε να προστατεύουμε το λαό μας από κάθε απειλή.»
Context:
Το 2014, το ISIS διέπραξε μια πραγματική γενοκτονία κατά των Γιαζίντι:
400.000 εγκατέλειψαν τα σπίτια τους
200.000 εξακολουθούν να ζουν σε καταυλισμούς
10.000 άνδρες, γυναίκες, παιδιά σκοτώθηκαν
6.000 γυναίκες και παιδιά αιχμαλωτίστηκαν
2.700 και πλέον αγνοούμενοι
Πού είναι η “επανάσταση” από τις πανεπιστημιουπόλεις για να επιστρέψουν αυτοί οι αθώοι άνθρωποι στην πατρίδα τους;
Σωστά, “No Jews No News”
Αυτός είναι ο χάρτης δικαιωμάτων των Ηνωμένων Εθνών
Ολα όσα γράφονται εδώ, είτε ισχύουν για όλους, είτε δεν ισχύουν για κανέναν. Ορίστε, ιδού η Ρόδος, ιδού και το πήδημα, ποιος θα αποδείξει ότι έχει αρχές;
«Βάσει της αρχής των ίσων δικαιωμάτων και της αυτοδιάθεσης των λαών που κατοχυρώνεται στον Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών, όλοι οι λαοί έχουν το δικαίωμα να καθορίζουν ελεύθερα, χωρίς εξωτερική παρέμβαση, το πολιτικό τους καθεστώς και να επιδιώκουν την οικονομική, κοινωνική και πολιτιστική τους ανάπτυξη, και κάθε κράτος έχει την υποχρέωση να σέβεται το δικαίωμα αυτό σύμφωνα με τις διατάξεις του Χάρτη.
Κάθε Κράτος έχει την υποχρέωση να προωθεί, με κοινή και χωριστή δράση, την πραγματοποίηση της αρχής των ίσων δικαιωμάτων και της αυτοδιάθεσης των λαών, σύμφωνα με τις διατάξεις του Χάρτη, και να παρέχει βοήθεια στα Ηνωμένα Έθνη για την εκτέλεση των αρμοδιοτήτων που του αναθέτει ο Χάρτης σχετικά με την εφαρμογή της αρχής αυτής, προκειμένου: […]»
Αυτή είναι η αλήθεια για τους Κούρδους και το κουρδικό κράτος.
Αν κάποιος είναι άνθρωπος που πιστεύει στα ανθρώπινα δικαιώματα, στη δικαιοσύνη, στην ισονομία και στην χειραφέτηση των μη προνομιούχων δεν μπορεί παρά να είναι με τους Κούρδους.
Αδιαφορούμε πλήρως για τους υποκριτές, για όσους πιστεύουν ότι τα δικαιώματα μπορεί να είναι α λα καρτ ή με διπλά στάνταρντ, και για τους συνωμοσιολόγους (ειδικά με εκείνους που κρίνουν τις συμπάθειες και τις αντιπάθειες τους ανάλογα με το που στέκονται οι Εβραίοι, δηλαδή μ’ εκείνους που μισούν τους Κούρδους μόνο επειδή οι Ισραηλινοί τους νοιώθουν κοντύτερά τους).
Οι Κούρδοι έχουν μεγάλους πολύχρονους αγώνες για δίκαιους σκοπούς εδώ και πάνω από 100 χρόνια στο παλμαρέ τους, προστατεύουν τις μειονότητες, δεν θεωρούν τις γυναίκες αντικείμενα, μάχονται τους χασάπηδες του χαλιφάτου μόνοι τους σε ένα μέτωπο 1.000 χιλιομέτρων, δεν έχουν εκβιάσει ποτέ τίποτα, έχουν απορρίψει την τρομοκρατία επί αθώων, και γενικά η περίπτωσή τους είναι ένας φάρος στην περιοχή. Ακριβώς επειδή η χειραφέτησή τους θα προκαλέσει ανατροπές σε όλη την περιοχή, Ερντογάν, Ασαντ, Χομεϊνήδες, Αχμαντινετζάντηδες, Χαμάς και Χεζμπολάχ και όλη η μεσαιωνική σαβούρα τους περιμένει με το δάχτυλο στην σκανδάλη να τους δουν να γονατίζουν και να τους πάρουν το κεφάλι.
Δεν θα μπορέσουν, οι Κούρδοι είναι μπαρουτοκαπνισμένοι μαχητές, δεν είναι εύκολη λεία.
Οποιος θέλει να λέγεται προοδευτικός άνθρωπος δεν μπορεί παρά να συνταχθεί μαζί τους, period.
– Food for thought:
– In a normal world, the Kurds would be supported in their independence desires, the ones every other group in the world has sought. But this is not a normal world.
– Επίσης, διαχρονικό:
Η νεαρή Γιαζίντι πήρε το Νόμπελ. Ακούσατε τίποτα γι’ αυτήν μέχρι σήμερα από την ‘Αριστερά’ μας;
Οι Γιαζίντι σφάζονται κατά χιλιάδες τα τελευταία χρόνια.
Ξέρετε γιατί αυτή η δήθεν Αριστερά δεν ενδιαφέρεται καθόλου για τέτοια θέματα;
Θα σας πω ένα μυστικό:
Διότι η ‘Αριστερά’ που έχουμε συμπαραστέκεται σε καταπιεσμένους ΜΟΝΟ όταν η καταπίεση διεξάγεται από εκείνους που ήδη μισεί.

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Αναλύσεις15 λεπτά πριν

ΕΣΤΙΑ: Καταργοῦν τήν ΑΟΖ Καστελλορίζου ἀλλά ὁ κ. Γεραπετρίτης ἀνησυχεῖ… γιά τόν διάλογο

Ἐκτός χωρικῶν ὑδάτων τῆς Ἀγκύρας τά θαλάσσια πάρκα τῆς Τουρκίας, ἐντός περιοχῶν ἀσκήσεως κυριαρχικῶν δικαιωμάτων μας – Κλειστήκαμε στά 6...

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ45 λεπτά πριν

Συνεχίζεται η συστημική δίωξη των Χριστιανών στο Πακιστάν

Οι Πακιστανοί Χριστιανοί εξακολουθούν να συλλαμβάνονται και να καταδικάζονται σε βαριές ποινές, συμπεριλαμβανομένης της ισόβιας κάθειρξης και της θανατικής ποινής,...

Αναλύσεις1 ώρα πριν

Γιάννος Χαραλαμπίδης: Καταπίνει τις ΑΟΖ της Κύπρου και της Κρήτης η Τουρκία

Παρέμβαση του Δρ. Διεθνών Σχέσεων Γιάννου Χαραλαμπίδη στην τηλεόραση ΣΙΓΜΑ

Άμυνα2 ώρες πριν

Η μέρα που Κούρδοι εξευτέλισαν τις τουρκικές μυστικές υπηρεσίες!

Δύο από τους σημαντικότερους διευθυντές της τουρκικής υπηρεσίας πληροφοριών (ΜΙΤ) συνελήφθησαν από το PKK, στο πλαίσιο ειδικής επιχείρησης.

Άμυνα2 ώρες πριν

Γιατί η Κίνα «ελέγχει» την πολεμική βιομηχανία ΗΠΑ και Ευρώπης

Το Πεκίνο ελέγχει περίπου το 60% της παγκόσμιας παραγωγής σπάνιων γαιών και σχεδόν το 90% της κατεργασίας τους.

Δημοφιλή