fbpx
Weather Icon
Δημόσια Διοίκηση , Πολιτική 19 Φεβρουάριος 2020

Όργιο ανομίας από τις εταιρίες του δημοσίου προκαλεί παρέμβαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου

Όργιο ανομίας από τις εταιρίες του δημοσίου προκαλεί παρέμβαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου

Αρνούνται να εφαρμόσουν το νόμο που προβλέπει εσωτερικό έλεγχο, εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας και επιτροπή ελέγχου- Τα παραδείγματα στην ΕΕΣΥΠ με ΔΕΘ, την ΕΡΤ, τον ΟΣΕ και το Enterprise Greece

Βραχυκύκλωμα έχει προκληθεί τις τελευταίες εβδομάδες στις εταιρίες που ελέγχονται από το δημόσιο καθώς διαπιστώνεται ότι στη συντριπτική τους πλειοψηφία δεν έχουν εφαρμόσει τη νομοθεσία που έχει ψηφιστεί και από το 2017 και από το 2018 και έλαβαν ήδη προειδοποίηση από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Σύμφωνα με το νόμο 4465/2017:  
Οι δημόσιες επιχειρήσεις, οι οργανισμοί, καθώς και τα νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου που είναι φορείς Γενικής Κυβέρνησης με συγκεκριμένο προϋπολογισμό υποχρεούνται
Α) να καταρτίσουν εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας
Β) να οργανώσουν υπηρεσία εσωτερικού ελέγχου που παρακολουθεί μεταξύ άλλων την εφαρμογή του εσωτερικού κανονισμού λειτουργίας και του καταστατικού και αναφέρει περιπτώσεις σύγκρουσης των ιδιωτικών συμφερόντων των μελών του διοικητικού συμβουλίου ή του οργάνου διοίκησης και είναι υπεύθυνη για την παροχή και την ακρίβεια οποιασδήποτε πληροφορίας ζητηθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών και του εποπτεύοντος Υπουργείου.
Γ)   Να συστήσουν επιτροπή ελέγχου, η οποία αποτελείται από τρία τουλάχιστον μη εκτελεστικά μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της ένα από τα οποία πρέπει να είναι ανεξάρτητο και να έχει αποδεδειγμένα επαρκή γνώση σε θέματα λογιστικής και ελεγκτικής. Η επιτροπή ελέγχου αξιολογεί την απόδοση των εκτελεστικών μελών του διοικητικού συμβουλίου της δημόσιας επιχείρησης ή του οργάνου διοίκησης του οργανισμού.
Παρά τις ρητές προβλέψεις του νόμου 4465/2017 στις δημόσιες εταιρίες επικρατεί το απόλυτο μπάχαλο καθώς οι διοικήσεις τους δεν φρόντισαν να εφαρμόσουν το νόμο ενώ άλλες το εφάρμοσαν όπως νόμιζαν με αποτέλεσμα να έχουμε περιπτώσεις ανάθεσης εσωτερικού ελέγχου σε εξωτερικούς συνεργάτες ενώ η πρόβλεψη του νόμου είναι ρητή για επιλογή από το μητρώο εσωτερικών ελεγκτών του ΥΠΟΙΚ.
Η υπόθεση καθίσταται ακόμα πιο σοβαρή αν ληφθεί υπ όψιν ότι οι δημόσιες εταιρίες με το νόμο 448/2018 οι δημόσιες επιχειρήσεις χαρακτηρίστηκαν ως οντότητες δημοσίου συμφέροντος ενώ με το νόμο 4449/2017 καθορίστηκε και εξειδικεύτηκε το πλαίσιο λειτουργίας των Επιτροπών Ελέγχου.
Έτσι οι επιτροπές ελέγχου με βάση τη νομοθεσία θα πρέπει να αποτελούνται από τρία τουλάχιστον μέλη.
Η επιτροπή ελέγχου αποτελεί είτε ανεξάρτητη επιτροπή είτε επιτροπή του Διοικητικού Συμβουλίου της ελεγχόμενης οντότητας.
Αποτελείται από μη εκτελεστικά μέλη του διοικητικού συμβουλίου και μέλη που εκλέγονται από τη γενική συνέλευση των μετόχων της ελεγχόμενης οντότητας ή, στην περίπτωση οντοτήτων χωρίς μετόχους, από ισοδύναμο όργανο.
Τα μέλη της επιτροπής ελέγχου στο σύνολό τους διαθέτουν επαρκή γνώση στον τομέα στον οποίο δραστηριοποιείται η ελεγχόμενη οντότητα.

Για τη συνέχεια BankingNews

σχετικά άρθρα