Ακολουθήστε μας

Ιστορία - Πολιτισμός

Ελληνική γλώσσα: Η ανώτερη μορφή γλώσσας που έχει επινοήσει ποτέ το ανθρώπινο πνεύμα

Δημοσιεύτηκε στις

Η Αγγλική γλώσσα έχει 490.000 λέξεις από τις οποίες 41.615 λέξεις είναι από την Ελληνική γλώσσα.. (βιβλίο Γκίνες)

Η Ελληνική με την μαθηματική δομή της είναι η γλώσσα της πληροφορικής και της νέας γενιάς των εξελιγμένων υπολογιστών, διότι μόνο σ’ αυτήν δεν υπάρχουν όρια.

(Μπιλ Γκέιτς, Microsoft)

Η Ελληνική και η Κινέζικη, είναι οι μόνες γλώσσες με συνεχή ζώσα παρουσία από τους ίδιους λαούς και…..στον ίδιο χώρο εδώ και 4.000 έτη. Όλες οι γλώσσες θεωρούνται κρυφοελληνικές, με πλούσια δάνεια από τη μητέρα των γλωσσών, την Ελληνική.

(Francisco Adrados, γλωσσολόγος).

Η Ελληνική γλώσσα έχει λέξεις για έννοιες οι οποίες παραμένουν χωρίς απόδοση στις υπόλοιπες γλώσσες, όπως άμιλλα, θαλπωρή και φιλότιμο Μόνον η Ελληνική γλώσσα ξεχωρίζει τη ζωή από το βίο, την αγάπη από τον έρωτα. Μόνον αυτή διαχωρίζει, διατηρώντας το ίδιο ριζικό θέμα, το ατύχημα από το δυστύχημα, το συμφέρον από το ενδιαφέρον.

Το εκπληκτικό είναι ότι η ίδια η Ελληνική γλώσσα μας διδάσκει συνεχώς πώς να γράφουμε σωστά. Μέσω της ετυμολογίας, μπορούμε να καταλάβουμε ποιός είναι ο σωστός τρόπος γραφής ακόμα και λέξεων που ποτέ δεν έχουμε δει ή γράψει.

Το «πειρούνι» για παράδειγμα, για κάποιον που έχει βασικές γνώσεις Αρχαίων Ελληνικών, είναι προφανές ότι γράφεται με «ει» και όχι με «ι» όπως πολύ άστοχα το γράφουμε σήμερα. Ο λόγος είναι πολύ απλός, το «πειρούνι» προέρχεται από το ρήμα «πείρω» που σημαίνει τρυπώ-διαπερνώ, ακριβώς επειδή τρυπάμε με αυτό το φαγητό για να το πιάσουμε.

Επίσης η λέξη «συγκεκριμένος» φυσικά και δεν μπορεί να γραφτεί «συγκεκρυμμένος», καθώς προέρχεται από το «κριμένος» (αυτός που έχει δηλαδή κριθεί) και όχι βέβαια από το «κρυμμένος» (αυτός που έχει κρυφτεί). Άρα το να υπάρχουν πολλά γράμματα για τον ίδιο ήχο (π.χ. η, ι, υ, ει, οι κτλ) όχι μόνο δεν θα έπρεπε να μας δυσκολεύει, αλλά αντιθέτως να μας βοηθάει στο να γράφουμε πιο σωστά, εφόσον βέβαια έχουμε μια βασική κατανόηση της γλώσσας μας.

Επιπλέον η ορθογραφία με την σειρά της μας βοηθάει αντίστροφα στην ετυμολογία αλλά και στην ανίχνευση της ιστορική πορείας της κάθε μίας λέξης. Και αυτό που μπορεί να μας βοηθήσει να κατανοήσουμε την καθημερινή μας νεοελληνική γλώσσα περισσότερο από οτιδήποτε άλλο, είναι η γνώση των Αρχαίων Ελληνικών.

Είναι πραγματικά συγκλονιστικό συναίσθημα να μιλάς και ταυτόχρονα να συνειδητοποιείς τι ακριβώς λές, ενώ μιλάς και εκστομίζεις την κάθε λέξη ταυτόχρονα να σκέφτεσαι την σημασία της.

Είναι πραγματικά μεγάλο κρίμα να διδάσκονται τα Αρχαία με τέτοιο φρικτό τρόπο στο σχολείο ώστε να σε κάνουν να αντιπαθείς κάτι το τόσο όμορφο και συναρπαστικό.

Η ΣΟΦΙΑ

Στη γλώσσα έχουμε το σημαίνον (την λέξη) και το σημαινόμενο (την έννοια). Στην Ελληνική γλώσσα αυτά τα δύο έχουν πρωτογενή σχέση, καθώς αντίθετα με τις άλλες γλώσσες το σημαίνον δεν είναι μια τυχαία σειρά από γράμματα. Σε μια συνηθισμένη γλώσσα όπως τα Αγγλικά μπορούμε να συμφωνήσουμε όλοι να λέμε το σύννεφο car και το αυτοκίνητο cloud, και από την στιγμή που το συμφωνήσουμε να ισχύει. Στα Ελληνικά κάτι τέτοιο είναι αδύνατον. Γι’ αυτό το λόγο πολλοί διαχωρίζουν τα Ελληνικά σαν «εννοιολογική» γλώσσα από τις υπόλοιπες «σημειολογικές» γλώσσες.

Μάλιστα ο μεγάλος φιλόσοφος και μαθηματικός Βένερ Χάιζενμπεργκ είχε παρατηρήσει αυτή την σημαντική ιδιότητα για την οποία είχε πει «Η θητεία μου στην αρχαία Ελληνική γλώσσα υπήρξε η σπουδαιότερη πνευματική μου άσκηση. Στην γλώσσα αυτή υπάρχει η πληρέστερη αντιστοιχία ανάμεσα στην λέξη και στο εννοιολογικό της περιεχόμενο».

Όπως μας έλεγε και ο Αντισθένης, «Αρχή σοφίας, η των ονομάτων επίσκεψις». Για παράδειγμα ο «άρχων» είναι αυτός που έχει δική του γη (άρα=γή + έχων). Και πραγματικά, ακόμα και στις μέρες μας είναι πολύ σημαντικό να έχει κανείς δική του γη / δικό του σπίτι.

Ο «βοηθός» σημαίνει αυτός που στο κάλεσμα τρέχει. Βοή=φωνή + θέω=τρέχω. Ο Αστήρ είναι το αστέρι, αλλά η ίδια η λέξη μας λέει ότι κινείται, δεν μένει ακίνητο στον ουρανό (α + στήρ από το ίστημι που σημαίνει στέκομαι).

Αυτό που είναι πραγματικά ενδιαφέρον, είναι ότι πολλές φορές η λέξη περιγράφει ιδιότητες της έννοιας την οποίαν εκφράζει, αλλά με τέτοιο τρόπο που εντυπωσιάζει και δίνει τροφή για τη σκέψη.

Για παράδειγμα ο «φθόνος» ετυμολογείται από το ρήμα «φθίνω» που σημαίνει μειώνομαι. Και πραγματικά ο φθόνος σαν συναίσθημα, σιγά-σιγά μας φθίνει και μας καταστρέφει. Μας «φθίνει» – ελαττώνει ως ανθρώπους – και μας φθίνει μέχρι και την υγεία μας. Και, βέβαια, όταν αναφερόμαστε σε κάτι που είναι τόσο πολύ ώστε να μην τελειώνει, πως το λέμε; Μα, φυσικά, «άφθονο».

Έχουμε τη λέξη «ωραίος» που προέρχεται από την «ώρα». Διότι για να είναι κάτι ωραίο, πρέπει να έλθει και στην ώρα του. Ωραίο δεν είναι το φρούτο όταν είναι άγουρο ή σαπισμένο και ωραία γυναίκα δεν είναι κάποια ούτε στα 70 της άλλα ούτε φυσικά και στα 10 της. Ούτε το καλύτερο φαγητό είναι ωραίο όταν είμαστε χορτάτοι, επειδή, σε αυτή την περίπτωση, δεν μπορούμε να το απολαύσουμε.

Ακόμα έχουμε την λέξη «ελευθερία» για την οποία το «Ετυμολογικόν Μέγα» διατείνεται «παρά το ελεύθειν όπου ερά» = το να πηγαίνει κανείς όπου αγαπά .. Άρα βάσει της ίδιας της λέξης, ελεύθερος είσαι όταν έχεις τη δυνατότητα να πάς όπου αγαπάς. Πόσο ενδιαφέρουσα ερμηνεία!!!

Το άγαλμα ετυμολογείται από το αγάλλομαι (ευχαριστιέμαι) επειδή όταν βλέπουμε (σε αρχική φάση οι Θεοί) ένα όμορφο αρχαιοελληνικό άγαλμα η ψυχή μας ευχαριστείται, αγάλλεται. Και από το θέαμα αυτό επέρχεται η αγαλλίαση. Αν κάνουμε όμως την ανάλυση της λέξης αυτής θα δούμε ότι είναι σύνθετη από αγάλλομαι + ίαση(=γιατρειά). Άρα, για να συνοψίσουμε, όταν βλέπουμε ένα όμορφο άγαλμα (ή οτιδήποτε όμορφο), η ψυχή μας αγάλλεται και γιατρευόμαστε. Και πραγματικά, γνωρίζουμε όλοι ότι η ψυχική μας κατάσταση συνδέεται άμεσα με τη σωματική μας υγεία.

Παρένθεση: και μια και το έφερε η «κουβέντα», η Ελληνική γλώσσα μας λέει και τι είναι άσχημο. Από το στερητικό «α» και την λέξη σχήμα μπορούμε εύκολα να καταλάβουμε τι. Για σκεφτείτε το λίγο.

Σε αυτό το σημείο, δεν μπορούμε παρά να σταθούμε στην αντίστοιχη Λατινική λέξη για το άγαλμα (που μόνο Λατινική δεν είναι). Οι Λατίνοι ονόμασαν το άγαλμα, statua από το Ελληνικό «ίστημι» που ήδη αναφέραμε, και το ονόμασαν έτσι επειδή στέκει ακίνητο. Προσέξτε την τεράστια διαφορά σε φιλοσοφία μεταξύ των δύο γλωσσών, αυτό που σημαίνει στα Ελληνικά κάτι τόσο βαθύ εννοιολογικά, για τους Λατίνους είναι απλά ένα ακίνητο πράγμα.

Είναι προφανής η σχέση που έχει η γλώσσα με τη σκέψη του ανθρώπου. Όπως λέει και ο George Orwell στο αθάνατο έργο του «1984», απλή γλώσσα σημαίνει και απλή σκέψη. Εκεί το καθεστώς προσπαθούσε να περιορίσει την γλώσσα για να περιορίσει την σκέψη των ανθρώπων, καταργώντας συνεχώς λέξεις.

«Η γλώσσα και οι κανόνες αυτής αναπτύσσουν την κρίση», έγραφε ο Μιχάι Εμινέσκου, εθνικός ποιητής των Ρουμάνων.

Μια πολύπλοκη γλώσσα αποτελεί μαρτυρία ενός προηγμένου πνευματικά πολιτισμού. Το να μπορείς να μιλάς σωστά σημαίνει ότι ήδη είσαι σε θέση να σκέφτεσαι σωστά, να γεννάς διαρκώς λόγο και όχι να παπαγαλίζεις λέξεις και φράσεις.

Η ΜΟΥΣΙΚΟΤΗΤΑ

Η Ελληνική φωνή κατά την αρχαιότητα ονομαζόταν «αυδή». Η λέξη αυτή δεν είναι τυχαία αφού προέρχεται από το ρήμα «άδω» που σημαίνει τραγουδώ.

Όπως γράφει και ο μεγάλος ποιητής και ακαδημαϊκός Νικηφόρος Βρεττάκος:

«Όταν κάποτε φύγω από τούτο το φώς θα ελιχθώ προς τα πάνω, όπως ένα ποταμάκι που μουρμουρίζει. Κι αν τυχόν κάπου ανάμεσα στους γαλάζιους διαδρόμους συναντήσω αγγέλους, θα τους μιλήσω Ελληνικά, επειδή δεν ξέρουνε γλώσσες. Μιλάνε Μεταξύ τους με μουσική».

Ο γνωστός Γάλλος συγγραφεύς Ζακ Λακαρριέρ επίσης μας περιγράφει την κάτωθι εμπειρία από το ταξίδι του στην Ελλάδα:

«Άκουγα αυτούς τους ανθρώπους να συζητούν σε μια γλώσσα που ήταν για μένα αρμονική αλλά και ακατάληπτα μουσική. Αυτό το ταξίδι προς την πατρίδα – μητέρα των εννοιών μας – μου απεκάλυπτε ένα άγνωστο πρόγονο, που μιλούσε μια γλώσσα τόσο μακρινή στο παρελθόν, μα οικεία και μόνο από τους ήχους της. Αισθάνθηκα να τα έχω χαμένα, όπως αν μου είχαν πει ένα βράδυ ότι ο αληθινός μου πατέρας ή η αληθινή μου μάνα δεν ήσαν αυτοί που με είχαν αναστήσει».

Ο διάσημος Έλληνας και διεθνούς φήμης μουσικός Ιάνης Ξενάκης, είχε πολλές φορές τονίσει ότι η μουσικότητα της Ελληνικής είναι εφάμιλλη της συμπαντικής.

Αλλά και ο Γίββων μίλησε για μουσικότατη και γονιμότατη γλώσσα, που δίνει κορμί στις φιλοσοφικές αφαιρέσεις και ψυχή στα αντικείμενα των αισθήσεων. Ας μην ξεχνάμε ότι οι Αρχαίοι Έλληνες δεν χρησιμοποιούσαν ξεχωριστά σύμβολα για νότες, χρησιμοποιούσαν τα ίδια τα γράμματα του αλφαβήτου.

«Οι τόνοι της Ελληνικής γλώσσας είναι μουσικά σημεία που μαζί με τους κανόνες προφυλάττουν από την παραφωνία μια γλώσσα κατ’ εξοχήν μουσική, όπως κάνει η αντίστιξη που διδάσκεται στα ωδεία, ή οι διέσεις και υφέσεις που διορθώνουν τις κακόηχες συγχορδίες», όπως σημειώνει η φιλόλογος και συγγραφεύς Α. Τζιροπούλου-Ευσταθίου.

Είναι γνωστό εξάλλου πως όταν οι Ρωμαίοι πολίτες πρωτάκουσαν στην Ρώμη Έλληνες ρήτορες, συνέρρεαν να θαυμάσουν, ακόμη και όσοι δεν γνώριζαν Ελληνικά, τους ανθρώπους που «ελάλουν ώς αηδόνες».

Δυστυχώς κάπου στην πορεία της Ελληνικής φυλής, η μουσικότητα αυτή (την οποία οι Ιταλοί κατάφεραν και κράτησαν) χάθηκε, προφανώς στα μαύρα χρόνια της Τουρκοκρατίας.

Να τονίσουμε εδώ ότι οι άνθρωποι της επαρχίας, του οποίους συχνά κοροϊδεύουμε για την προφορά τους, είναι πιο κοντά στην Αρχαιοελληνική προφορά από ό,τι εμείς οι άνθρωποι της πόλεως.

Η Ελληνική γλώσσα επιβλήθηκε αβίαστα (στους Λατίνους) και χάρη στην μουσικότητά της.

Όπως γράφει και ο Ρωμαίος Οράτιος «Η Ελληνική φυλή γεννήθηκε ευνοημένη με μία γλώσσα εύηχη, γεμάτη μουσικότητα».

Δεκέμβριος 29, 2019

ΠΗΓΗ: planetnews.gr/

Είναι ο άγνωστος Χ, αλλά φυσικό πρόσωπο που βοηθάει στην παραγωγή ειδήσεων στο Geopolitico.gr, αλλά και τη δημιουργία βίντεο στο κανάλι του Σάββα Καλεντερίδη. Πολλοί τον χαρακτηρίζουν ως ανθρώπινο αλγόριθμο λόγω του όγκου των δεδομένων και πληροφοριών που αφομοιώνει καθημερινώς. Είναι καταδρομέας με ειδικότητα Χειριστή Ασυρμάτων Μέσων.

Συνέχεια ανάγνωσης

Αναλύσεις

Κρίτων Τορναρίτης 1990: «Πολιτική ισότητα – δύο λαοί: Θέματα στα οποία θα πρέπει να είμαστε ανυποχώρητοι»

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Γράφει η Φανούλα Αργυρού*

Την ετοιμότητα της Πολιτείας ν’ αναλάβει πρωτοβουλία, ώστε το συγγραφικό έργο του Κρίτωνα Τορναρίτη να καταστεί κτήμα της κυπριακής κοινωνίας και του νομικού κόσμου, εξέφρασε ο Πρόεδρος, Νίκος Χριστοδουλίδης, στην παρουσίαση της βιογραφίας του Κρίτωνα Τορναρίτη από τον Αχιλλέα Κ. Αιμιλιανίδη, στο Προεδρικό Μέγαρο.

https://www.sigmalive.com/news/politics/1278097/ptd-to-ergho-toy-k-tornariti-na-katasti-ktima-tis-kipriakis-koinonias

Δηλώνω ότι δεν γνωρίζω τι περιλαμβάνει το εν λόγω βιβλίο βιογραφίας για τον μ. Κρίτωνα Τορναρίτη. Γι’ αυτό επιφυλάσσομαι να επανέλθω αφού το διαβάσω. Ελπίζω να περιλαμβάνει τα όσα είχε δηλώσει ο μ. Κ. Τορναρίτης στη συνέντευξή του στον συνάδελφο Αντώνη Μακρίδη, που δημοσιεύθηκε στη «Σημερινή»,1η Οκτωβρίου 1990.

Τονίζω ότι οι δηλώσεις του εκείνες είχαν γίνει τον ίδιο χρόνο (7 μήνες μετά) που οι Βρετανοί κατάφεραν και πέρασαν την τρισάθλια Δικοινοτική, Διζωνική Ομοσπονδία με το Ψήφισμα 649/90 (Σ. Ασφαλείας) με τον Πρόεδρο Γιώργο Βασιλείου. Ο οποίος έκανε ό,τι του ζητούσαν οι Βρετανοί εξ ου και τον αποκαλούσαν «precious asset» (αφού κατάφεραν να αντικαταστήσει τον μ. Σπύρο Κυπριανού…).

Στις 14 Μαρτίου 2021 επανέφερα εκείνες τις δηλώσεις του στην έντυπη «Σημερινή» και στις 16 Μαρτίου 2021 στην ηλεκτρονική. «Πολιτική ισότητα – δύο λαοί: Θέματα στα οποία θα πρέπει να είμαστε ανυποχώρητοι».

https://simerini.sigmalive.com/article/2021/3/16/politike-isoteta-duo-laoi-themata-sta-opoia-tha-prepei-na-eimaste-anupokhoretoi/

Είχα γράψει το 2021 ότι «τα λεχθέντα του μ. Κρίτωνος Τορναρίτη απευθύνονται σήμερα σε όλους τους κομματικούς πολιτικούς και ολόκληρο τον λαό. Αλλά, κυρίως, προς τις τυφλές ηγεσίες ΔΗΣΥ – ΑΚΕΛ ενώπιον της βρετανο-τουρκικής ΔΔΟ που ανέλαβαν να μας επιβάλουν ως ‘‘λύση’’ διάλυση… αποδοχή ουσιαστικά των τουρκικών απαιτήσεων της πολιτικής ισότητας, για δύο κράτη και δύο λαούς…».

Ο Κρίτων Τορναρίτης το 1990 επεσήμανε ότι «επιβάλλεται να παραμείνουμε ανυποχώρητοι σε ορισμένα βασικά θέματα και αρχές…».

Ανέλυσε τις απαιτήσεις των Τούρκων για πολιτική ισότητα, κυριαρχία και για ύπαρξη «δύο λαών» (που ήταν πάγιο αίτημα των Τούρκων και όχι σημερινό)…

Ερώτηση: «Κύριε Τορναρίτη, οι Τούρκοι σήμερα απαιτούν πολιτική ισότητα, αυτοδιάθεση και μιλούν για δύο λαούς στην Κύπρο. Τι σημαίνουν όλα αυτά; Αναλύστέ μας τα».

Τορναρίτης: «Καλά ή κακά δεχθήκαμε την ομοσπονδιακή λύση. Στην ομοσπονδία λοιπόν τα δύο μέρη, οι δύο κοινότητες, σε ορισμένες πτυχές είναι ισότιμες, αλλά στα περισσότερα η πλειοψηφία είναι εκείνη που καθορίζει το τι θα γίνει.

»Όταν μιλούμε για πολιτική ισότητα όσον αφορά τις ατομικές ελευθερίες, τα ατομικά δικαιώματα, εκεί μάλιστα. Όσον αφορά όμως την οργάνωση του Κράτους και άλλα συναφή θέματα, δεν μπορεί να υπάρξει εκπροσώπηση 50% με 50%. Οι Τούρκοι με την πολιτική ισότητα εννοούν να συμμετέχουν εξίσου σε όλα τα όργανα του κράτους.

»Αυτό δεν μπορεί να γίνει. Επίσης, η έννοια των δύο λαών που προβάλλουν οι Τούρκοι είναι λανθασμένη. Δεν μπορεί να υπάρξει κράτος με δύο λαούς. Για να υπάρξει ένα κράτος απαιτείται μόνιμος λαός, σε ορισμένη χώρα, οργανωμένος σε νομικό πρόσωπο, το οποίο νομικό πρόσωπο ασκεί πολιτική εξουσία εξ ιδίου δικαίου. Λοιπόν δεν μπορούν να υπάρξουν δύο λαοί, αλλά ένας, όταν μιλούμε για κράτος.

»Όταν οι Τούρκοι μιλούν για δύο λαούς, εννοούν την ύπαρξη κράτους εν κράτει.

»Τώρα που μιλούμε για τον λαό θυμούμαι κάτι που είπε ο Αριστοτέλης: ‘‘Ο λαός – λέγει – είναι ένας και μόνος. Μοιάζει με ποταμό, στον οποίον όσα ρεύματα και αν μπουν μέσα, ο ποταμός παραμένει ένας και ρέει’. Και εδώ ο λαός της Κύπρου είναι ένας’’.

»… Σε ορισμένα βασικά θέματα οφείλουμε να είμαστε ανυποχώρητοι. Σε άλλα σημεία λεπτομερειών πρέπει να είμαστε ευέλικτοι. Τα βασικά σημεία είναι π.χ. η δημοκρατική αρχή με βάση την οποία η πλειοψηφία κυβερνά και η μειοψηφία ελέγχει. Επίσης, πρέπει να είμαστε ανυποχώρητοι στις βασικές αρχές του δικαιώματος επανεγκατάστασης, ελευθερο-επικοινωνίας, νομής και κτήσης περιουσίας κ.λπ..

»Η Τουρκία έπαψε να είναι εγγυήτρια δύναμη, γιατί η ίδια κατέλυσε αυτό που εγγυήθηκε να διαφυλάξει. Οι άλλες δύο δεν ανέλαβαν τις εγγυητικές υποχρεώσεις τους, γιατί την ώρα που τις χρειαστήκαμε να έρθουν να προασπίσουν την ανεξαρτησία και ενότητα της Κύπρου, δυστυχώς, δεν ήρθαν. Και γι’ αυτό ακριβώς είναι υπόλογες».

Τα τρωτά του Συντάγματος

Ερώτηση: «Κύριε Τορναρίτη, ήσουν μέλος της Μεικτής Συνταγματικής Επιτροπής που ανέλαβε να συντάξει το κυπριακό Σύνταγμα. Ως νομικός κύρους και ως συνταγματολόγος δεν προείδες ότι αυτό το Σύνταγμα δεν διασφάλιζε τη βιωσιμότητα της Κυπριακής Δημοκρατίας;».

Τορναρίτης: «Το πρώτο που είδα και τους το είπα έκτοτε είναι το εξής: Μέσα στη συμφωνία της Ζυρίχης υπήρχε πρόνοια που έλεγε ότι οι διατάξεις της Ζυρίχης, δηλαδή τα 26 σημεία, θα ήταν θεμελιώδη άρθρα του Συντάγματος, τα οποία κατ’ ουδένα τρόπο μπορούσαν ν’ αλλάξουν ή να αναθεωρηθούν. Τους έλεγα λοιπόν ότι θεμελιώδεις διατάξεις υπάρχουν και σε άλλα Συντάγματα, όμως, αυτές οι διατάξεις στα άλλα Συντάγματα θα μπορούσαν να αλλάξουν μετά από ορισμένη συντακτική διεργασία, δηλαδή από μια Βουλή Συντακτική.

»Όμως, με το αμετάβλητο στο διηνεκές των διατάξεων του δικού μας Συντάγματος περιορίζετο η λαϊκή κυριαρχία, στην οποία δεν παρείχετο το δικαίωμα να αλλάξει με τη θέλησή της το Σύνταγμα. Επίσης, το Σύνταγμα είχε και άλλα τρωτά, γιατί διαιώνιζε τον χωρισμό των δύο κοινοτήτων. Ας πάρουμε για παράδειγμα τη Νομοθετική Εξουσία, δηλαδή τη Βουλή. Η Νομοθετική λοιπόν Εξουσία ήταν τεμαχισμένη. Υπήρχαν εκτός της Βουλής που ασκούσε την εξουσία αυτή και οι δύο Κοινοτικές Συνελεύσεις, που είχαν επίσης Νομοθετική Εξουσία. Οι δύο Συνελεύσεις ασχολούνταν με θέματα που ήσαν κρατικά και όχι κοινοτικά. Παραδείγματος χάριν, οι οικογενειακές σχέσεις των πολιτών, το θέμα των Συνεργατικών και άλλα.

»Ένα άλλο ήταν τα αδιέξοδα στα οποία σίγουρα θα έφθανε η Βουλή με τις χωριστές πλειοψηφίες που απαιτούνταν για τη λήψη αποφάσεων σε διάφορα θέματα, όπως π.χ. η φορολογία, τα δημαρχεία κ.λπ. Είναι αναμφισβήτητο γεγονός ότι η Ζυρίχη έδωσε στους Τούρκους πέραν του δέοντος εξουσίες… Το βλέπαμε, αλλά είχαμε την ελπίδα ότι ο χρόνος θα τα κανόνιζε και ότι μεταξύ τους οι δύο κοινότητες θα τα έβρισκαν χωρίς επεμβάσεις ξένων».

Στερνή μου γνώση να σ’ είχα πρώτα…

Διόρθωση

Δύο μικρές διορθώσεις στο άρθρο μου 8.6.2025. Ο Πέρι Άντερσον ήταν καθηγητής Κοινωνιολογίας και όχι Σοσιολογίας και το κείμενο του «Οι διαιρέσεις της Κύπρου» (και όχι «Η διαίρεση της Κύπρου»).

*Ερευνήτρια/δημοσιογράφος

Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία - Πολιτισμός

Αποκαλυπτήρια μνημείου και ταφή του πεσόντος Χαράλαμπου Σαμλιάν στην Κεραμωτή Καβάλας

Tην Πέμπτη 13 Ιουνίου στην Κεραμωτή Καβάλας πραγματοποιήθηκαν τα αποκαλυπτήρια του Μνημείου προς τιμή των Ελλαδιτών οπλιτών και αξιωματικών που υπηρέτησαν στην Κύπρο, καθώς και η τελετή ταφής των οστών του πεσόντος ήρωα Χαράλαμπου Σαμλιάν. Ο Σαμλιάν έπεσε μαχόμενος στις 19 Ιουλίου 1964 στην Κύπρο, και τα οστά του επαναπατρίστηκαν ώστε να ταφούν στη γενέτειρά του.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Tην Πέμπτη 13 Ιουνίου στην Κεραμωτή Καβάλας πραγματοποιήθηκαν τα αποκαλυπτήρια του Μνημείου προς τιμή των Ελλαδιτών οπλιτών και αξιωματικών που υπηρέτησαν στην Κύπρο, καθώς και η τελετή ταφής των οστών του πεσόντος ήρωα Χαράλαμπου Σαμλιάν. Ο Σαμλιάν έπεσε μαχόμενος στις 19 Ιουλίου 1964 στην Κύπρο, και τα οστά του επαναπατρίστηκαν ώστε να ταφούν στη γενέτειρά του.

 

 

 

 

 

Η εκδήλωση διοργανώθηκε από την Ένωση Τραπεζικών Υπαλλήλων Κύπρου (ΕΤΥΚ) και τον Δήμο Νέστου, παρουσία του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας, Νίκου Χριστοδουλίδη, και του Υφυπουργού Εθνικής Άμυνας της Ελλάδας, Θανάση Δαβάκη.

Στον χαιρετισμό του, ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης υπογράμμισε τη διαχρονική αξία των αγώνων των Ελλαδιτών στρατιωτών, τονίζοντας ότι «η αυθεντικότητα και ο γνήσιος πατριωτισμός των στρατιωτών της ΕΛΔΥΚ αποτελούν ιστορική παρακαταθήκη για τον ελληνισμό της Κύπρου». Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, «το παρόν Μνημείο θα μαρτυρεί εσαεί την προσφορά της Ελλάδας στους αγώνες της Κύπρου και θα εκπέμπει ισχυρό μήνυμα ενότητας, σύμπνοιας και κοινού οράματος».

Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας έκανε ιδιαίτερη αναφορά στη μεταφορά και ταφή των λειψάνων του στρατιώτη Χαράλαμπου Σαμλιάν, σημειώνοντας πως η πράξη αυτή, μαζί με την ανέγερση του Μνημείου, επιβεβαιώνει «το ὅμαιμον, το ὁμόγλωσσον, το ὁμόθρησκον και το ὁμότροπον» που ενώνει Ελλάδα και Κύπρο.

Αναφερόμενος στο Κυπριακό, ο κ. Χριστοδουλίδης τόνισε ότι βρίσκεται σε συνεχή συνεργασία και συνεννόηση με την Ελληνική Κυβέρνηση, επισημαίνοντας πως «έχει ήδη δημιουργηθεί μια νέα κινητικότητα, με την ελπίδα να οδηγηθούμε σε θετικά αποτελέσματα».

Τέλος, ευχαρίστησε θερμά την ΕΤΥΚ για την κάλυψη των εξόδων επαναπατρισμού και ταφής του ήρωα, καθώς και για τη φιλοτέχνηση του Μνημείου και την ανάπλαση της πλατείας, συμβάλλοντας ουσιαστικά στη διατήρηση της ιστορικής μνήμης και της εθνικής συνείδησης.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία - Πολιτισμός

Επαναπατρίστηκαν τα οστά του Χαράλαμπου Σαρλιάν που έχασε τη ζωή του στα γεγονότα του 1964 στην Κύπρο

Επέστρεψε σήμερα στην πατρίδα του στο Νέστο (από την Κύπρο) μετά από 61 Χρόνια!

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Συγκινητική τελετή επαναπατρισμού οστών σήμερα, πεσόντος στην Κύπρο με καταγωγή από την ΚΕΡΑΜΩΤΗ Χαράλαμπου Σαρλιάν!

Κανένας δεν ξεχνά, κανένας δεν ξεχνιέται!

Ο Στρατιώτης Σαρλιάν Χαράλαμπος από την Κεραμωτή Νέστου έχασε τη ζωή του στα γεγονότα του 1963-64 όπου και τα οστά του ταυτοποιήθηκαν πρόσφατα.

Επέστρεψε σήμερα στην πατρίδα του στο Νέστο (από την Κύπρο) μετά από 61 Χρόνια!

Ιστορικό..

Ο Χαράλαμπος Σαρλιάν του Αρτίνη από την Κεραμωτή Νέστου σκοτώθηκε από έκρηξη τορπίλων στον Άγιο Νικόλαο Κακοπετριάς τον Ιούλιο του 1964.

Η τελετή, η οποία διοργανώνεται από την ΕΤΥΚ (Ένωση Τραπεζικών Υπαλλήλων Κύπρου) και τον Δήμο Νέστου, θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 13 Ιουνίου 2025 στις 10:00 πμ στο Μνημείο των Ελλαδιτών -οι οποίοι υπηρέτησαν στην Κύπρο- στην Κεραμωτή .

Τα αποκαλυπτήρια του θα τελέσει ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Αναλύσεις46 λεπτά πριν

Πυρηνικός εφιάλτης και πόλεμος εμπορικών δρόμων

Παρέμβαση του Δρ. Διεθνών Σχέσεων στην τηλεόραση Σίγμα

Αναλύσεις1 ώρα πριν

Σκηνικό «Γάζας» στο Τελ Αβίβ – Ανεπαρκείς οι αεράμυνες

Ο πόλεμος Ισραήλ - Ιράν κλιμακώνεται σε ενεργειακές και πολιτικές εγκαταστάσεις

Αθλητικά2 ώρες πριν

Ο Τέλης Μυστακίδης συμφώνησε με τον ΑΣ ΠΑΟΚ και θα κατασκευάσει τη νέα Τούμπα – Προάγγελος εισόδου του στην ΠΑΕ ΠΑΟΚ;

o Ερασιτέχνης ΠΑΟΚ επιβεβαίωσε ότι ο Έλληνας επιχειρηματίας αναλαμβάνει με δικά του κεφάλαια την κατασκευή της Νέας Τούμπας.

Οικονομία2 ώρες πριν

Κρυπτοχάος: Η κρίση της μη ρυθμιζόμενης ψηφιακής χρηματοδότησης στο Πακιστάν Περισσότερες λεπτομέρειες απατών Ρυθμιστικό πλαίσιο άλλων χωρών

Σημαντικοί κίνδυνοι για τους επενδυτές, ιδιαίτερα λόγω της ρυθμιστικής αβεβαιότητας που περιβάλλει τις συναλλαγές κρυπτονομισμάτων στο Πακιστάν.

Διεθνή10 ώρες πριν

Προς ολοταχώς προ τη Μέση Ανατολή το αμερικανικό αεροπλανοφόρο Nimitz

Το αεροπλανοφόρο διαπλέει αυτήν τη στιγμή τα Στενά της Μαλάκκα, μεταξύ της ινδονησιακής νήσου Σουμάτρα και της Μαλαισίας.

Δημοφιλή