Ακολουθήστε μας

Ιστορία - Πολιτισμός

Η δίκη για την εκτέλεση της Ελένης Παπαδάκη και 37 ανδρών της Χωροφυλακής, που συγκλόνισε την Ελλάδα

Δημοσιεύτηκε στις

Αποκαλυπτικές είναι οι αναφορές των εφημερίδων της εποχής σχετικά με την δίκη των εκτελεστών της Ελένης Παπαδάκη:
«Την 9:30 πρωινήν της χθες επανελήφθη εις το κακουργοδικείον η διακοπείσα την νύκτα του Σαββάτου δίκη των I. Κουκούτση, Π. Τζογανάκη, Στ. Λιόλιου, Βλ. Μακαρώνα, I. Κεφαλά, Χρ. Λοριτή, Ζαχ. Λιόλιου, Θ. Ταμπακοπούλου και Ν. Ταμπακοπούλου, κατηγορουμένων διά την εκτέλεσιν των 37 ανδρών της χωροφυλακής εις τα διυλιστήρια της Ούλεν κατά τη νύκτα της 9ης προς την 10ην Δεκεμβρίου του 1944.
Μετά την εξέτασιν των μαρτύρων της υπερασπίσεως Γ. Σπανοπούλου, Εμμ. Γκανιού και Στ. Μπιρμπίλη, ήρχισαν αι απολογίαι των κατηγορουμένων.
Πρώτος απελογήθη ο I. Κουκούτσης, διοικητής του τμήματος των ΕΛΑΣιτών που απετέλουν την φρουράν των διυλιστηρίων της Ούλεν κατά τηΝ διάρκειαν του Δεκεμβριανού κινήματος. Ούτος ηρνήθη ότι μετέσχεν εις τας εκτελέσεις.
Ισχυρίζεται ότι ταύτας ενήργησεν εν αγνοία του η πολιτοφυλακή η οποία ετέλει υπό τας διαταγάς ενός καπετάν Ορέστη. Αυτός την νύκτα του εγκλήματος ευρίσκετο εις το γραφείον της φρουράς όπου του έφεραν τον διασωθέντα χωροφύλακα Αθανασόπουλον.
Πρόεδρος: Ποιός έφερε τον Αθανασόπουλο στο γραφείο σου;
Κουκούτσης: Ένας Δημητρακόπουλος που ανήκε στην πολιτοφυλακή. Μου είπε να τον κρατήσω ως την άλλη μέρα που 3α μου έφερναν σημείωμα διά την απόλυσίν του. Πράγμα που έγινε την επομένην.
Ο Κουκούτσης εν συνεχεία λέγει ότι από τον Αθανασόπουλον, επληροφορήθη ότι μέχρι της στιγμής εκείνης είχαν εκτελεσθή 18 χωροφύλακες. Ισχυρίζεται ότι λίγο αργότερα έφυγε από την Ούλεν διά να μεταφέρη εις το νοσοκομείον της Νέας Ιωνίας έναν σκοπόν που ελιποθύμησε.
Όταν επέστρεψε άρχισε να ξημερώνη. Τότε πήγε στον θάλαμο και τον βρήκε ένας αντάρτης ονόματι Μπάμπης ο οποίος του ζήτησε λίγο οινόπνευμα γιατί είχε κόψει το δάχτυλο του. Εκ των υστέρων έμαθε ότι ο Μπάμπης αυτός ετραυματίσθη με το ίδιο του το μαχαίρι καθ’ ην στιγμήν έσφαζε τους χωροφύλακας. Τας εκτελέσεις τας έμαθε την άλλη ημέρα όταν είδε διαφόρους της πολιτοφυλακής να κουβαλάνε μέσα σε κουβέρτες και σε τσουβάλια, πράγματα ανήκοντα εις τους χωροφύλακας.
Πρόεδρος: Ποιός τους εξετέλεσε;
Κουκούτσης: Ο Τζογανάκης και ο Στεφανής Λιόλιος τους οποίους εξηνάγκασε προς τούτο ο Ορέστης απειλώντας τους με το αυτόματο.
Πρόεδρος: Πώς εσύ αφού ήσουνα διοικητής της φρουράς δεν ήξερες ότι 9α γίνουν εκτελέσεις;
Κουκούτσης: Η πολιτοφυλακή έκανε ό,τι ήθελε. Και αυτός που ήταν επικεφαλής της ο καπετάν Ορέστης διέτασσε. Έμαθα ότι έγινε αργότερα στρατοδικείο από τους ΕΛΑΣίτες και τον εκτελέσανε για τα έκτροπα που έκανε.
Πρόεδρος: Πώς τους σκοτώνανε;
Κουκούτσης: Ο Τζογανάκης μου είπε ότι ο Ορέστης τους έδωσε το τσεκούρι. Χτύπαγε ο Τζογανάκης με την ανάποδη του τσεκουριού στο πίσω μέρος του κεφαλιού τον εκτελούμενο. Ύστερα τον πέρνανε δύο της πολιτοφυλακής και τον πηγαίνανε πιο πέρα όπου τους έσφαζε αποτελειώνοντάς τους ο αντάρτης Μπάμπης. Έτσι εκτελεστήκανε όλοι οι χωροφύλακες. Ο Στέφανος Λιόλιος εξετέλεσε τον τελευταίο. Τους πέρνανε έναν-έναν από το στρατόπεδο, τους λέγανε ότι θα πάνε γι’ ανάκριση, τους γδύνανε κι ύστερα τους παραδίνανε για εκτέλεση.
Καλείται και αρχίζει απολογούμενος ακολούθως ο Πέτρος Τζογανάκης. Ούτος λέει ότι κατετάγη στον ΕΛΑΣ ένα μήνα πριν φύγουν οι Γερμανοί από την Αθήνα και ότι ήθελε ν’ αγωνισθή για την λαοκρατία και όχι να γίνουν αυτά που έγιναν. Στην Ούλεν πήγε μαζί με την άλλη φρουρά για να φυλάξουνε το νερό.
Μια μέρα, συνεχίζει, εκάλεσε ο Κουκούτσης εμένα, τον Στέφανο Λιόλιο, τον Μακαρώνα και δύο άλλους αντάρτες του βουνού, τον Θωμά και τον Μπάμπη και μας είπε ν’ ανοίξουμε ένα λάκκο 90 πόντους βάθος και δύο μέτρα φάρδος. Σκάψαμε και τον ανοίξαμε τον λάκκο. Ήταν 9 Δεκεμβρίου. Κατά τις 8 το βράδυ ήρθε ο Ορέστης με πέντε πολιτοφύλακες.
Μού είπε: Τώρα θα φέρουνε έναν- έναν αυτούς που έχουν καταδικασθή εις θάνατο από το λαϊκό δικαστήριο. Θα κάνης ό,τι σε διατάξω. Έναν-έναν θα τον φέρνουνε εδώ και θα του δίνουν διαταγή να καθίση για να βγάλη τα παπούτσια του. Τότε εσύ θα τον κτυπάς στο πίσω μέρος του κεφαλιού καθώς θα σκύβη με την ανάποδη του τσεκουριού. Αν δεν το κάνεις, θα σε εκτελέσω εσένα. Μου είπε ακόμη ότι ήταν προδότες και όργανα των Ες-Ες. Και μου ‘δωκε το τσεκούρι.
Πρόεδρος: Πώς γινόταν η εκτέλεσις;
Τζογανάκης: Έπαιρναν έναν-έναν από το κρατητήριο. Τον πηγαίνανε στον Ορέστη. Αυτός με άλλους πολιτοφύλακες τον έγδυναν. «Γδύσου, του λέγανε για να φας ένα ξύλο αντάρτικο». Ύστερα τον οδηγούσανε στο μέρος που βρισκόμουνα εγώ. Δηλαδή καμιά δεκαριά μέτρα πιο δω από το λάκκο. Εκεί του λέγανε: «Βγάλε τα παπούτσια σου».
Καθώς έσκυβε αυτός να βγάλη τα παπούτσια του εγώ που βρισκόμουνα πίσω του τον χτύπαγα με το τσεκούρι στο κεφάλι. Σωριαζότανε κάτω. Τότε τον έπαιρναν δύο πολιτοφύλακες. Ο ένας από τα πόδια, ο άλλος από τους ώμους και τον πηγαίναμε κοντά στον λάκκο. Εκεί τον παραλάβαινε ο Μπάμπης και του έκοβε τον λαιμό με το μαχαίρι. Ύστερα τον ρίχνανε στον λάκκο.
Πρόεδρος: Εσύ πόσους σκότωσες με το τσεκούρι.
Τζογανάκης: Εικοσιοχτώ.
Πρόεδρος: Μόνος;
Τζογανάκης: Μόνος.
Πρόεδρος: Ο Μακαρώνας;
Τζογανάκης: Αυτός τους έφερνε από το κρατητήριο. Δεν τους σκότωνε.
Πρόεδρος: Ο Στέφανος Λιόλιος;
Τζογανάκης: Αυτός βρισκότανε κοντά μου. Είχε λιποθυμήσει από αυτά που έβλεπε και είχε πέσει χάμω. Μετά από μένα πήρε το τσεκούρι ο αντάρτης ο Θωμάς και σκότωσε τους άλλους εκτός από τον τελευταίο που τον σκότωσε ο Λιόλιος. Αυτός ο τελευταίος είχε τρελλαθή από τον φόβο του και εστριφογύριζε. Τότε τον πιάσανε οι πολιτοφύλακες και τον κρατήσανε ακίνητο για να τον χτυπήσει ο Λιόλιος. Ο σκοτωμός αυτός κράτησε από τις 8 το βράδυ μέχρι τις 5 το πρωί.
Πρόεδρος: Τον Κασόλα τον αξιωματικό ποιός τον σκότωσε;
Τζογανάκης: Εγώ χωρίς να τον ξέρω. Τον φέρανε πρώτο-πρώτο.
Εισαγγελεύς: Το θύμα καταλάβαινε ότι επρόκειτο να εκτελεστή;
Τζογανάκης: Όχι, Γιατί ήταν σκοτεινά. Κι εγώ είχα κρυμμένο το τσεκούρι για να μη το βλέπη.
Εισαγγελεύς: Σου ξέφυγε ποτέ το τσεκούρι;
Τζογανάκης: Όχι. Με το χτύπημα έπεφτε αμέσως κάτω και τον παίρνανε.
Εισαγγελεύς: Δε βογκάγανε;
Τζογανάκης: Όχι.
Εις σχετικήν ερώτησιν του κ. εισαγγελέως ο κατηγορούμενος ομολογεί ότι πριν από τους τριάντα εφτά χωροφύλακες είχανε εκτελέσει 4 πολίτες. Απ’ αυτούς ο Μακαρώνας εξετέλεσε 2 και από τους άλλους, τον ένα αυ­τός και τον άλλο ο Στέφανος Λιόλιος.
Εισαγγελεύς: Και τους αστυφύλακες ποιός τους εξετέλεσε;
Τζογανάκης: Εγώ. Λίγες μέρες πριν απ’ τους χωροφύλακες εσκότωσα και τους 15 αστυφύλακες.
Εν συνεχεία ο Τζογανάκης λέγει ότι η καλλιτέχνις του Εθνικού Θεάτρου Ελένη Παπαδάκη εξετελέσθη από τον Μακαρώνα. Εις σχετικός ερωτήσεις των κ.κ. συνέδρων και ενόρκων, λέγει ότι τους φόνους τους διέπραξε διότι διετάχθη, αν ηρνείτο θα τον σκότωνε ο Ορέστης και οι πολιτοφύλακές του.
Καλείται ακολούθως και απολογείται ο Βλ. Μακαρώνας. Αρνείται ότι έλαβε μέρος στο άνοιγμα του λάκκου. Ομολογεί ότι αυτός μόνο έπαιρνε τους υπό εκτέλεσιν από το κρατητήριο και τους πήγαινε στους εκτελεστές.
Πρόεδρος: Εσύ δεν χτύπησες κανένα;
Μακαρώνας: Όχι.
Πρόεδρος: Την Παπαδάκη εσύ την σκότωσες;
Μακαρώνας: Μάλιστα. Εγώ την σκότωσα. Μου δώσανε να την χτυπήσω με το τσεκούρι. Δεν μπόρεσα όμως και την σκότωσα με το πιστόλι. Δεν θυμάμαι πόσες σφαίρες της έριξα. Μία ή δύο. Την εκτέλεση αυτή την έκανα γιατί με απείλησε και με εξανάγκασε ο Ορέστης.
Πρόεδρος: Πόσους οδήγησες στους εκτελεστές;
Μακαρώνας: Εφτά χωροφύλακες. Στην εκτέλεση των αστυφυλάκων δεν έλαβα μέρος.
Απολογείται κατόπιν ο Στέφανος Λιόλιος, ο οποίος ομολογεί ότι σκότωσε έναν χωροφύλακα και έναν πολίτη. Έλαβε μέρος στο άνοιγμα των λάκκων κατόπιν διαταγής του Μακαρώνα ο οποίος ήταν επιλοχίας. Ο πρώτος εκτελεσθείς την νύκτα της 9ης προς την 10ην Δεκεμβρίου ήταν ο Κασόλας. Μόλις τον φέρανε, ο Ορέστης του είπε:
«Γδύσου, για να φας ένα ξύλο αντάρτικο». Γδύθηκε. Ύστερα τον πήγανε πιο κάτω και του είπανε να βγάλη τα παπούτσια του. Καθώς έσκυψε, τον χτύπησε με το τσεκούρι ο Τζογανάκης.
Πρόεδρος: Πόσους σκότωσε ο Τζογανάκης;
Μακαρώνας: 35 χωροφύλακες και 15 αστυφύλακες. Τους χτύπαγε με το τσεκούρι. Κατόπιν ο Μπάμπης ο αντάρτης τους έπαιρνε και τους έκοβε το κεφάλι με το μαχαίρι. Εμένα μου ήρθε λιποψυχία και έπεσα χάμω. Γιά τον τελευταίο ήρθε ο Ορέστης και με σήκωσε με τις κλωτσιές. Μου έδωσε το τσεκούρι και αναγκάστηκα να χτυπήσω.
Καλούνται και απολογούνται ακολούθως οι κατηγορούμενοι I. Κεφάλας και Χ. Λουριτζής. Αυτοί αρνούνται ότι έλαβαν μέρος εις τας εκτελέσεις. Στην φρουρά της Ούλεν απεσπάσθησαν μετά την 20 Δεκεμβρίου του 1944. Εις το σημείον αυτό ώραν 2:30 μ.μ. διεκόπη η δίκη. Την 11η πρωινήν της σήμερον επανελήφθη εκ νέου και ήρχισεν απολογούμενος ο Ζαχαρίας Λιόλιος».

Ιστορία - Πολιτισμός

Αριστοτέλης Γκούμας, Χιμάρα! Όταν το να μιλάς την ελληνική γλώσσα, είναι έγκλημα που σου αφαιρεί τη ζωή

Το έγκλημα το οποίο δεν τιμωρείται επαναλαμβάνεται.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Γράφει ο Θεοφάνης Μαλκίδης
Ήταν 12 Αυγούστου 2010,  όταν τρεις Αλβανοί από την Αυλώνα εισήλθαν στο κατάστημα του Αριστοτέλη Γκούμα στη Χιμάρα και απαίτησαν να σταματήσει να μιλάει ελληνικά. Να σταματήσει δηλαδή να εκφράζεται, να γράφει   και να σκέφτεται στη μητρική του γλώσσα, αυτή που ομιλείται για χιλιάδες χρόνια στην περιοχή, να σταματήσει να διεκδικεί μιλώντας ελληνικά, γιατί  οι  εθνικιστές, ρατσιστές και φασίστες στη γειτονική χώρα επιθυμούν  να ξεριζωθεί, να εξαφανιστεί.
Ο Αριστοτέλης αρνήθηκε να υπακούσει στους Αλβανούς Γκρίζους Λύκους  και όταν έφυγε από το κατάστημά του, οι  τρεις Αλβανοί τον ακολούθησαν με το αυτοκίνητό τους. Λίγο αργότερα ο μόλις τριανταεπτά ετών  Βορειοηπειρώτης  βρέθηκε σε κοντινή απόσταση αιμόφυρτος και εγκαταλειμμένος στην άκρη του οδοστρώματος.  Η μοτοσικλέτα του ήταν σε κοντινή απόσταση και είχε γίνει μια άμορφη μάζα σιδερικών,  αποτέλεσμα των επανειλημμένων προμελετημένων προσκρούσεων από τους θύτες τους.  Σύμφωνα με την αστυνομική έρευνα,  οι στυγνοί δολοφόνοι εμβόλισαν τον Γκούμα , προκαλώντας έτσι τον θανάσιμο τραυματισμό του, ενώ προκειμένου   να σιγουρευτούν ότι τον αποτελείωσαν,  ότι τον σκότωσαν,  οδήγησαν το αυτοκίνητό τους πάνω από το αιμόφυρτο σώμα του τουλάχιστον δύο φορές !!!!!
Οι πρώτες ειδήσεις  των μέσα ενημέρωσης στην Αλβανία, εναρμονισμένες με το γενικότερο και διαχρονικό εθνικιστικό και ρατσιστικό κλίμα εναντίον του Ελληνισμού,  μετέδιδαν ότι η δολοφονία ήταν απλώς τροχαίο δυστύχημα, αλλά όταν   ο τότε πρόεδρος και απηνής διώκτης των Βορειοηπειρωτών Σαλί Μπερίσα ανακοίνωσε ότι ήταν «μια πράξη ακραίου και τυφλού φανατισμού», τότε και μόνο τότε  υπήρξε έρευνα από την αστυνομία για  να φέρει τους δολοφόνους ενώπιον της δικαιοσύνης.  Δυστυχώς, όπως ήταν αναμενόμενο στη γειτονική χώρα, η  αλβανική αστυνομία επέδειξε απροθυμία αγνοώντας τις εκκλήσεις της οικογένειας και των συμπατριωτών του Αριστοτέλη και μόνο μετά από τη γενική κατακραυγή, το κλείσιμο του δρόμου Αυλώνας- Χιμάρας, την απεργία των Ελλήνων και άλλες αυτονόητες ενέργειες ανάδειξης της αλήθειας,   ξεκίνησε να θεωρεί το περιστατικό ως ανθρωποκτονία και διεξήγαγε σχετική έρευνα. (Όπως ακριβώς έπραξε και συνεχίζει να το πράττει με την υπόθεση της δολοφονίας του Κωνσταντίνου Κατσίφα στους Βουλιαράτες,  δολοφονία για την οποία ακόμη αναμένουμε το πόρισμα επιβεβαίωσης της ευθύνης του αλβανικού κράτους στο έγκλημα….)
Τελικώς μετά από πολλές ώρες , έγινε η σύλληψη  από την αλβανική αστυνομία επτά ατόμων  ηλικίας από 19 μέχρι 22 ετών, ενώ ο κύριος δράστης ο Ιλίρ Μουκάι από την Αυλώνα παρέμενε ελεύθερος και  παραδόθηκε στην αλβανική αστυνομία στις 15 Αυγούστου. Στη συνέχεια κατηγορήθηκαν επτά Αλβανοί,  τρεις για το θάνατο του Αριστοτέλη Γκούμα και τέσσερις για απόκρυψη στοιχείων στις αστυνομικές αρχές, οι οποίοι καταδικάστηκαν σε «αστείες» ποινές και κυκλοφορούν ελεύθεροι. Η δικαιοσύνη στη γειτονική χώρα λειτουργεί με στημένα κατηγορητήρια και με διεφθαρμένους δικαστικούς,  μόνο σε περιπτώσεις που αφορούν Έλληνες, όπως συνέβη με τους Φρέντυ Μπελέρη και Παντελή Κοκαβέση.
Συνηθίζεται να λέγεται ότι το έγκλημα το οποίο δεν τιμωρείται επαναλαμβάνεται. Αυτό που τελεί ο θύτης, αυτό που βιώνει το θύμα, όταν δεν τιμωρείται επαναλαμβάνεται και μάλιστα με τραγικότερο και πιο επώδυνο τρόπο.
Τα αλβανικά τάγματα εφόδου, το παρακράτος, τα σύγχρονα Ες Ες, τα «αδέλφια και τα ξαδέλφια, κατά δήλωσή τους, των δολοφόνων του 1922»  του τουρκικού φασισμού, αφού είδαν ότι τα εγκλήματα στη Σμύρνη, στην Κύπρο και αλλού,  να μένουν ατιμώρητα, αποφάσισαν να καταστρέψουν ότι έφτιαξε η πίστη και η ιστορία στη Βορειοηπειρωτική γη, ό,τι γέννησε ο Βορειοηπειρωτικός Ελληνισμός, τον Αριστοτέλη Γκούμα.
Οι δολοφόνοι, οι ηθικοί αυτουργοί πίστεψαν ότι με το έγκλημα ο Ελληνισμός θα σταματήσει να διεκδικεί, να απαιτεί, να αγωνίζεται. Πίστεψαν ότι θα νικήσει ο φόβος και όχι η αλήθεια. Έκαναν όμως  λάθος, όπως συμβαίνει πάντοτε στην ιστορία, όταν οι τύραννοι, οι τρομοκράτες, οι εγκληματίες πιστεύουν ότι με τον εκφοβισμό, με τις συλλήψεις, με τις στημένες δίκες, με τις φυλακίσεις και με τις δολοφονίες, θα επιβάλλουν τη σιωπή και τη λήθη.
Η διαδρομή, η θαρραλέα στάση του Αριστοτέλη Γκούμα,  των Ελληνίδων και των Ελλήνων της Χιμάρας και της Βορείου Ηπείρου, απέδειξε ότι καμιά τρομοκρατία δεν νικάει τη ψυχή του ανθρώπου που υπερασπίστηκε με τη ζωή του και   μέχρι  τέλους,  το δικαίωμα του να ομιλεί τη μητρική του γλώσσα, να σκέφτεται, να πράττει και να ζει Ελληνικά!
Την περίοδο αυτή και μετά τις τελευταίες προκλήσεις του αλβανικού εθνικισμού στη Χιμάρα, όσο ποτέ άλλοτε, ο σεβασμός στη μνήμη του Αριστοτέλη Γκούμα, η τιμή στη θυσία του, ο αγώνας του για το δικαίωμα χρήσης της ελληνικής γλώσσας, η εφαρμογή όλων των δικαιωμάτων,  απαιτούν αγώνα για τη Βόρειο Ήπειρο. Ειδικά σήμερα που δοκιμάζεται η παρουσία, η συνέχεια, η επιβίωση του Βορειοηπειρωτικού αλλά και ολόκληρου του Ελληνισμού !
Υ.Γ. Στη Χιμάρα πολλά παιδιά που γεννήθηκαν το 2010 αλλά και μετά, έλαβαν το όνομα Αριστοτέλης. Είναι η συνέχεια της αρχαίας παράδοσης των Ελληνίδων και Ελλήνων να δίνουν στα παιδιά τους ονόματα σπουδαίων ανθρώπων και ηρώων, ευχόμενοι  οι γονείς, οι ανάδοχοι, οι συγγενείς,   όλες και όλοι, να αποτελέσουν πρότυπα για τη ζωή τους!
Συνέχεια ανάγνωσης

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ

Γερμανός Πρέσβης στην Ελλάδα: «Μάθετε Αρχαία Ελληνικά!»

Ο Αντρέας Κιντλ αναδεικνύει τη σημασία της μελέτης των Αρχαίων Ελληνικών, υπογραμμίζοντας τα προσωπικά και πρακτικά οφέλη που αποκομίζει από αυτήν στην καθημερινότητά του στη χώρα.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Σε ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον άρθρο που δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Καθημερινή, ο Γερμανός Πρέσβης στην Ελλάδα, Αντρέας Κιντλ, αναδεικνύει τη σημασία της μελέτης των Αρχαίων Ελληνικών, υπογραμμίζοντας τα προσωπικά και πρακτικά οφέλη που αποκομίζει από αυτήν στην καθημερινότητά του στη χώρα.

Ο κ. Κιντλ αναφέρει ότι η γνώση των Αρχαίων Ελληνικών του προσφέρει πρακτικά πλεονεκτήματα στην Ελλάδα, όπως η καλύτερη κατανόηση του ιστορικού υποβάθρου του ελληνικού τοπίου. «Αυτή η γνώση έχει για μένα προσωπικά πολύ πρακτικά πλεονεκτήματα εδώ στην Ελλάδα: π.χ. με βοηθάει το γεγονός ότι έχω εμπεδώσει το ιστορικό υπόβαθρο του ελληνικού τοπίου», γράφει ο Πρέσβης, δίνοντας έμφαση στη σύνδεση της γλώσσας με την πολιτιστική κληρονομιά. Η μελέτη αυτή, σύμφωνα με τον ίδιο, ενισχύει τη δυνατότητα κατανόησης και ερμηνείας του ελληνικού πολιτισμού, ο οποίος αποτελεί θεμελιώδη πυλώνα της δυτικής σκέψης.

Διαβάστε το άρθρο:

Εδώ και αρκετές δεκαετίες επανέρχεται στην εκπαιδευτική πολιτική διαρκώς η συζήτηση σχετικά με το πόσο επίκαιρη είναι η μελέτη της αρχαίας ελληνικής γλώσσας στη σημερινή εποχή και ειδικότερα κατά πόσον τα πανεπιστήμια, που λειτουργούν με οικονομοτεχνικά κριτήρια, μπορούν να επωμιστούν την οικονομική επιβάρυνση να εκπαιδεύουν σε ακριβά εκπαιδευτικά ιδρύματα φοιτητές και φοιτήτριες που θα δυσκολευτούν να βρουν δουλειά στον τομέα των σπουδών τους ή να συμβάλουν τουλάχιστον με ουσιαστικό τρόπο στην κοινωνία και στο κρατικό οικοδόμημα. Σε τι ωφελεί η εκμάθηση μιας «νεκρής γλώσσας» κατά τον 21ο αιώνα;

Οι υπέρμαχοί της υποστηρίζουν ότι πρέπει κανείς να σπουδάσει Αρχαία Ελληνικά, ώστε να είναι σε θέση να διαβάσει τα κείμενα του Ομήρου και του Πλάτωνα από το πρωτότυπο ή διότι οι γνώσεις της αρχαίας ελληνικής γραμματικής βοηθούν στην εκμάθηση άλλων γλωσσών. Αλλά ποιος από εμάς διαβάζει όντως τον Ομηρο, τον Θουκυδίδη και τον Αριστοτέλη από το πρωτότυπο;

Ακόμη, είναι πραγματικά πειστικό το επιχείρημα περί λειτουργικότητας της εκμάθησης στην εποχή των αυτόματων μεταφραστικών εφαρμογών, μιας γενικευμένης κακής χρήσης της γλώσσας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και μιας τάσης προς την επικράτηση μιας αγγλόφωνης μονοκρατορίας;

Τα Αρχαία Ελληνικά είναι μια δύσκολη γλώσσα με ιδιαίτερα πλούσιο λεξιλόγιο και τεράστια ποικιλομορφία. Οποιος θέλει να κατανοήσει αρχαία ελληνικά κείμενα πρέπει να καταβάλει μεγάλη προσπάθεια και να αφιερώσει πολύ χρόνο στην ετυμολογία, στο μέτρο, στη γραμματική, στο γλωσσικό ύφος και σε πολλά ακόμη. Ωστόσο, δεν πρέπει να ασχοληθεί μόνο με τη γλώσσα, αλλά και να εντρυφήσει στην καθημερινότητα της Αρχαίας Ελλάδας, να γνωρίσει και να κατανοήσει το ευρύτερο πλαίσιο της Ιστορίας και του πολιτισμού.

Μέσα από αυτή την επίπονη γνωστική διαδικασία, που συνεπάγεται μια βαθιά ενασχόληση με τη γλώσσα και τον πολιτισμό, οι σπουδαστές εντυπώνονται τους συσχετισμούς και τις λεπτομέρειες της ελληνικής γλώσσας και του ελληνικού πολιτισμού και ως εκ τούτου αποκτούν μια καλή γνώση των θεμελίων της ευρωπαϊκής Ιστορίας και του ευρωπαϊκού πολιτισμού. Αυτή η γνώση έχει για μένα προσωπικά πολύ πρακτικά πλεονεκτήματα εδώ στην Ελλάδα: Για παράδειγμα, με βοηθάει το γεγονός ότι έχω εμπεδώσει το ιστορικό υπόβαθρο του ελληνικού τοπίου. Επίσης, δεν κάνω λάθη στην ορθογραφία της νεοελληνικής γλώσσας.

Είναι κυρίως ό,τι απορρέει από τη γνώση αυτή: η επιθυμία για πραγματικό διάλογο και η ακλόνητη πίστη στη νίκη του καλύτερου επιχειρήματος, η αυτοπεποίθηση για τον προσδιορισμό της ευρωπαϊκής μας ταυτότητας.

Αλλά και πέρα από την Ελλάδα, η γνώση της αρχαιότητας με βοηθάει να κατανοήσω καλύτερα το κοινωνικό πλαίσιο και τις λειτουργίες, για παράδειγμα, του θεάτρου, του πανεπιστημίου και των δημοκρατικών θεσμών και να αντιληφθώ καλύτερα τις διαχρονικές κοινές γραμμές που υπάρχουν στην Ευρώπη μας. Ακόμη και για ζητήματα καινοτομίας και συνεργασίας με τους γείτονές μας μαθαίνω από την Αρχαία Ελλάδα: όπως ο Θεόδωρος ο Σάμιος και ο Ροίκος κατασκεύασαν το Ηραίο της Σάμου αντλώντας τεχνικές γνώσεις από την Αίγυπτο, έτσι και οι Αραβες μετέφρασαν από τον 9ο αιώνα στη Βαγδάτη το σύνολο της ελληνικής επιστημονικής βιβλιογραφίας στα αραβικά.

Αυτό που προσωπικά θεωρώ το μεγαλύτερο επίτευγμα των μακροχρόνιων σπουδών μου στην ελληνική γλώσσα, δεν είναι η τεράστια γνώση που απέκτησα από την ανάγνωση ποιητών και στοχαστών, των οποίων οι ιδέες καθόρισαν τον κόσμο μας έως τη σημερινή εποχή και θα συνεχίζουν να τον καθορίζουν και στο μέλλον. Είναι κυρίως ό,τι απορρέει από τη γνώση αυτή: η αποστροφή για την ιδέα πως πρέπει να αντιδρούμε άμεσα σε κάθε νέα είδηση, η πεποίθηση ότι η γαλήνη, η καλά μελετημένη ενέργεια και η στρατηγική υπομονή οδηγούν πιο εύκολα στον στόχο, η επιθυμία για πραγματικό διάλογο και η ακλόνητη πίστη στη νίκη του καλύτερου επιχειρήματος, η αυτοπεποίθηση για τον προσδιορισμό της ευρωπαϊκής μας ταυτότητας και τέλος το αίσθημα εσωτερικής υπερηφάνειας και ικανοποίησης για τα μεγάλα πολιτιστικά επιτεύγματα της Ελλάδας για την Ευρώπη.

Μάθετε Αρχαία Ελληνικά!

Βιογραφικό

Ο κ. Andreas Kindl (Αντρέας Κιντλ) έγινε  από τον Σεπτέμβριο 2023 ο νέος Πρέσβης της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας στην Αθήνα, αντικαθιστώντας τον κ. Ernst Reichel. Γεννήθηκε στις 19 Αυγούστου 1964 στην Καρλσρούη, είναι έγγαμος με τρία τέκνα και έως το 1992 έκανε σπουδές στα αρχαία ελληνικά, στη γερμανική φιλολογία, στις ισλαμικές επιστήμες και φιλοσοφίας στα πανεπιστήμια της Χαϊδελβέργης, Βόννης, της Οξφόρδης και της Αλεξάνδρειας με Πτυχίο Magister Artium.

Το 1992 εισήλθε Ομοσπονδιακό Υπουργείο Εξωτερικών, Βόννη και το 1996 υπηρέτησε στην Πρεσβεία στην Τύνιδα. Το 1998 υπηρέτησε στο Ομοσπονδιακό Υπουργείο Εξωτερικών, Βόννη /Βερολίνο στην Διεύθυνση Ομοσπονδιακού Υπουργικού Συμβουλίου και το 2002 στην Πρεσβεία στο Τελ Αβίβ, στο Τμήμα πολιτικών υποθέσεων.

Το 2005 επέστρεψε στο Ομοσπονδιακό Υπουργείο Εξωτερικών στο Βερολίνο ως Αναπληρωτής Διευθυντής του τμήματος για την Εγγύς Ανατολή και το 2007 του ανετέθη ο ρόλος του Επικεφαλής της Εξωτερικής Υπηρεσίας στην Μαζάρ ε Σαρίφ.

Το 2012 επιστροφή στο Ομοσπονδιακό Υπουργείο Εξωτερικών, Βερολίνο, Διευθυντής Τμήματος Ευρωπαίου Ανταποκριτή και το 2015 Πρέσβης για την Υεμένη (με υπηρεσιακή έδρα το Αμάν). Το 2017 ξανά στο Ομοσπονδιακό Υπουργείο Εξωτερικών, Βερολίνο ως Εντεταλμένος στρατηγικής επικοινωνίας, το 2020 Πρέσβης της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας στη Βηρυτό και τέλος το 2023 Πρέσβης της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας στην Αθήνα.

Συνέχεια ανάγνωσης

Αναλύσεις

Από το Μάτζικερτ στην «Επακούμβηση» και από τον Nicholas Spykman στον Πλοίαρχο Σαλιάρη

12 Αυγούστου του 2020 – Μια ημερομηνία ορόσημο στην ελληνοτουρκική διένεξη.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

του Θεόδωρου Νικολοβγένη

(απόστρατου Αξιωματικού, αποφοίτου ΕΚΠΑ και υποψήφιου διδάκτορος Γεωπολιτικής )


Συμπληρώνονται φέτος πέντε χρόνια από την πρώτη Ελληνοτουρκική Ναυμαχία, μετά την Ναυμαχία της Λήμνου τον Ιανουάριο του 1913, αυτήν της φρεγάτας ΛΗΜΝΟΣ με την ναυαρχίδα του τουρκικού ναυτικού Kemal Reis.

Η περίφημη «επακούμβηση»[1], όπως βαπτίστηκε αρχικά για λόγους διπλωματικής αποσυμπίεσης και έμεινε τελικώς στην Ιστορία, έλαβε χώρα στις 12 Αυγούστου του 2020, στις 08:19 και μαζί με την απόκρουση εισβολής περί των 150.000 λαθρομεταναστών στον Έβρο λίγους μήνες πριν και την προσγείωση των Ελλαδικών F-16 στην Αεροπορική Βάση της Πάφου, καθώς και την καταστροφή των δύο τουρκικών F-16 στο Αεροδρόμιο του Νταλαμάν λίγες ημέρες μετά, αποτέλεσαν σημείο καμπής και ορόσημα στην Ελληνοτουρκική διένεξη[2].

Δυστυχώς ως  Έλληνες, παρουσιάζουμε μια υστέρηση στο να αντιληφθούμε την βαρύτητα των γεγονότων τη στιγμή που αυτά λαμβάνουν χώρα, αλλά θεωρούμε πως μια πενταετία μετά και έχοντας καταγράψει το πως εξελίχθηκαν τα γεγονότα επί του πεδίου αλλά και διπλωματικώς, έχουμε τη δυνατότητα να αποτυπώσουμε το ιστορικό και γεωπολιτικό πλαίσιο και να καταλήξουμε ποια ήταν η πραγματική αξία του περιστατικού.

Ιστορικό και Γεωπολιτικό Πλαίσιο

Για να αντιληφθούμε πλήρως τη σημαντικότητα του γεγονότος θα πρέπει να ιχνηλατήσουμε την Ελληνοτουρκική αντιπαράθεση από το «σημείο μηδέν», από τη στιγμή δηλαδή που τα στρατεύματα της Αυτοκρατορίας υπό τον Ρωμανό Διογένη ηττήθηκαν στις 26 Αυγούστου του 1071 μ.Χ. στο Μάτζικερτ της Μικράς Ασίας, από τους Σελτζούκους του Άλπ Αρσλάν[3].

Ας μην βιαστεί ο αναγνώστης να μας κατακρίνει που πιάνουμε το ιστορικό νήμα από το 1071. Οι Τούρκοι μας αναγνωρίζουν ως τους Βυζαντινούς της εποχής μας. Οι Τούρκοι ξέρουν. Ο ίδιος ο Ερντογάν την 29 Μαΐου 2022, στους εορτασμούς για την Άλωση, δήλωσε:

« Ελπίζω σήμερα, βήμα – βήμα να οικοδομήσουμε το όραμά μας για το 2053, υλοποιώντας τους στόχους μας για το 2023. Είσαστε έτοιμοι να βάλουμε τους Βυζαντινούς της εποχής μας και τις ίντριγκες που έχουν στηθεί, στο χρονοντούλαπο της ιστορίας ;»

Από τη νίκη στο Μάτζικερτ λοιπόν, χρειάστηκαν 382 χρόνια[4] ώστε οι Οθωμανοί να καταλάβουν τη Μικρά Ασία και την Πόλη των Πόλεων (1453 μ.Χ.) και να επιτελέσουν έτσι, την μεγαλύτερη διάρρηξη του «Αναχωματικού Δακτυλίου», 440 χρόνια πριν τη γέννηση του Nicholas Spykman του ανθρώπου δηλαδή, που καθιέρωσε τον όρο ως φιλοσοφία της Δυτικής Αρχιτεκτονικής Ασφαλείας[5].

Η κατάληψη του μεγαλύτερου από τους δύο χερσαίους πνεύμονες της Αυτοκρατορίας και η απαγόρευση (deny)[6] πρόσβασής της στον έλεγχο των κύριων χερσαίων εμπορικών αξόνων, σε συνδυασμό με την παρακμή του άλλοτε παντοδύναμου Βυζαντινού Ναυτικού — παρακμή που ξεκίνησε επί Κωνσταντίνου του Μονομάχου (1042–1055 μ.Χ.) — οδήγησαν την Αυτοκρατορία στην εκχώρηση δικαιωμάτων στις ναυτικές δυνάμεις της ιταλικής χερσονήσου, οι οποίες διέθεταν ήδη ισχυρούς εμπορικούς στόλους. Έτσι ξεκίνησε η σταδιακή απώλεια της κυριαρχίας επί των θαλασσίων εμπορικών οδών του Ιονίου, του Αιγαίου και της Μεσογείου.


Ο χάρτης της Αυτοκρατορίας μας το 1025 μ.Χ. Με τη χρήση του Υγρού Πυρός (Greek Fire) επί των δρομώνων, το βυζαντινού ναυτικό ήταν το ισχυρότερο της εποχής και κατόρθωσε να καθαρίσει τη Μεσόγειο από τις ξένες δυνάμεις , απαγορεύοντάς τους (deny) την πρόσβαση στις θάλασσες.

Εν ολίγοις, η Αυτοκρατορία που είκοσι μόλις χρόνια πριν το Μάτζικερτ είχε ανέλθει στον κολοφώνα της δόξας της υπό την βασιλεία ορισμένων εκ των κορυφαίων ηγετών της παγκόσμιας ιστορίας (Νικηφόρος Φωκάς, Ιωάννης Τσιμισκής, Βασίλειος ΄Β Βουλγαροκτόνος) υπέστη γεωπολιτική ασφυξία από μια χερσαία ( Σελτζούκοι – Μικρά Ασία) και μια ναυτική δύναμη (ναυτικές δυνάμεις ιταλικής χερσονήσου – Ιόνιο, Αιγαίο, Μεσόγειος) με αποτέλεσμα να πεθάνει.

Για τους επόμενους τέσσερις σχεδόν αιώνες, ο Ελληνισμός επέδειξε μια άνευ προηγουμένου αντοχή (resilience)[7] και κατόρθωσε εν τέλει να ανακτήσει τον έλεγχο ενός μικρού μέρους της Αυτοκρατορίας και να ξεκινήσει με τον τρόπο αυτόν το «ξήλωμα του pullover» των Οθωμανών. Η ειδοποιός διαφορά της Επανάστασης του ’21 με τις προηγούμενες 120 επαναστάσεις που είχαν λάβει χώρα την εποχή της τουρκοκρατίας, ήταν ότι οι Έλληνες κατίσχυσαν του τότε πανίσχυρου οθωμανικού ναυτικού και απαγόρευσαν (deny) την ενίσχυση των χερσαίων οθωμανικών στρατευμάτων από θαλάσσης[8]. Ο δε Ιμπραήμ, όταν εισήλθε στον αγώνα, εισήλθε έχοντας ισχύ και στην θάλασσα, γεγονός που καταδεικνύει ότι όσοι ήθελαν να είναι παράγοντες στην περιοχή έχτιζαν ισχυρά ναυτικά.

Η Οθωμανική Αυτοκρατορία, απώλεσε σταδιακά τον έλεγχο των θαλασσίων οδών στο νότιο Ιόνιο και το νότιο Αιγαίο άρα και την πρόσβαση στην Μεσόγειο (deny) από τους Έλληνες οι οποίοι ως γνήσια ναυτική δύναμη επανήλθαν στο γεωπολιτικό προσκήνιο ως παράγοντες της περιοχής.

Και φτάνουμε έτσι, στο σημείο απ’ όπου ξεκινήσαμε την παρούσα ανάλυση. Στις ναυμαχίες της Έλλης και της Λήμνου, όπου η ακάθεκτος ορμή του Πολεμικού Ναυτικού εκκαθάρισε το βόρειο και Ανατολικό Αιγαίο κλείνοντάς τους στα Στενά (deny) με αποτέλεσμα την εκτόπιση των Οθωμανών από ολόκληρο σχεδόν το ευρωπαϊκό έδαφος.

Από την Εθνεγερσία του ‘ 21 και την Ναυμαχία του Γέροντα ( 29 Αυγ 1824) μέχρι την ναυμαχία της Λήμνου παρήλθε σχεδόν ένας αιώνας, όσο δηλαδή από την Ναυμαχία της Λήμνου μέχρι την «Επακούμβηση» της φρεγάτας ΛΗΜΝΟΣ στην Kemal Reis.

Στον αιώνα αυτό, οι Οθωμανοί είδαν την αυτοκρατορία τους να πεθαίνει και να παραχωρεί τη θέση της στην τουρκική λεγόμενη δημοκρατία, η οποία κυβερνήθηκε από τον Μουσταφά Κεμάλ και τις διάδοχες καταστάσεις έχοντας ως φάρο, τον Εθνικό Όρκο (Mîsâk-ı Millî) (το πρώτο γεωπολιτικό σημείο καμπής) που στις 28 Ιανουαρίου 1920 ψηφίστηκε από το τελευταίο οθωμανικό κοινοβούλιο και που ουσιαστικά όρκιζε τις επόμενες τουρκικές κυβερνήσεις να ανακτήσουν τα εδάφη της πάλαι ποτέ Οθωμανικής Αυτοκρατορίας τα οποία απωλέσθηκαν με την υπογραφή της Συνθήκης της Λωζάνης[9].

Είναι αξιοσημείωτο το γεγονός οτι ο Εθνικός Όρκος ψηφίστηκε την ώρα που ο Ελληνικός Στρατός είχε αποβιβασθεί στη Σμύρνη και γενικότερα η Μικρά Ασία είχε διαχωριστεί σε ζώνες επιρροής, κάτι που καταδεικνύει την εμμονή των Τούρκων στο να επιστρέψουν στις παλαιές δόξες. Αυτό είναι κάτι που δεν θα πρέπει να αγνοείται στην μελέτη της Ελληνοτουρκικής διελκυστίνδας. Οι Τούρκοι είναι ορκισμένοι να επιστρέψουν στα εδάφη της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.


Ο Εθνικός Όρκος του 1920 και οι νεότερες θεωρίες που παρουσίασαν οι Τούρκοι. Παρατηρείται οτι το EW45 του 1962, η ΝΟΤΑΜ 714 του 1974 και η “γαλάζια πατρίδα” του 2006, δεν είναι τίποτε άλλο από το κομμάτι του Εθνικού Όρκου που αφορά την ανάκτηση της θαλάσσιας κυριαρχίας που απώλεσε η οθωμανική αυτοκρατορία στους Βαλκανικούς Πολέμους.

Ο Αύγουστος και Σεπτέμβριος του 1922, ουσιαστικά αποτελεί το δεύτερο Μάτζικερτ, το οποίο επί του πεδίου είχε απότοκο τον ξεριζωμό πλέον του 1,5 εκατομμυρίου Ελλήνων από τις Αρχέγονες Πατρογονικές Εστίες της Μικράς Ασίας.

Η Μικρασιατική Καταστροφή, θα αφήσει πλέον τον Ελληνισμό χωρίς τον μεγάλο του πνεύμονα που προαναφέρθηκε (Μικρά Ασία) και κατά συνέπεια αυτός, θα πρέπει πλέον να ζήσει μόνο με τον άλλον (Ηπειρωτική Ελλάδα – Αιγαίο) που σημαίνει ότι από εκείνο το σημείο κι έπειτα, δεν θα είχε την «πολυτέλεια» να απωλέσει κάτι περισσότερο. Το γεγονός αυτό, καταδεικνύει και την σημαντικότητα της διατήρησης του Αιγαίου με την Γαλανόλευκη επηρμένη, αλλά επεξηγεί και την εμμονή της τουρκικής υψηλής στρατηγικής εναντίον μας.

Επιπλέον όμως η καταστροφή στη Μικρά Ασία, αποτελεί το σημείο καμπής όσον αφορά το φρόνημα των δυο λαών καθώς από τότε κι έπειτα, άρχισε να καλλιεργείται η ηττοπάθεια στους Έλληνες και η δημιουργία μια επίπλαστης εικόνας της «πτωχής πλην τίμιας Ελλάδος» και της πανίσχυρης Τουρκίας.

Παράλληλα, το Ελληνικό πολιτικό σύστημα την δεκαετία εκείνη εισήγαγε την έννοια της Ελληνοτουρκικής προσέγγισης που συνεχίζεται μέχρι σήμερα. Έτσι, από τις προτάσεις για Νόμπελ Ειρήνης στον σφαγέα του Μικρασιατικού Ελληνισμού επί πρωθυπουργίας του παππού, διήλθαμε από το Mea Culpa, την Μαδρίτη, τις κουμπαριές, τα ζειμπέκικα, τις δακρύβρεχτες αγκαλιές μετά τους σεισμούς, τη Διακήρυξη των Αθηνών και μέχρι τις υποκύψεις των φιλελλήνων υπουργών επί πρωθυπουργίας εγγονού.

Η προσέγγιση αυτή, τέθηκε σε προσωρινή παύση λόγω του ΄Β Παγκοσμίου Πολέμου στον οποίο η Τουρκία δεν έλαβε μέρος. Με το πέρας αυτού, η Ελλάδα εισήλθε σε έναν νέο χειρότερο ίσως πόλεμο, τον εμφύλιο. Το γεγονός λοιπόν είναι πως τη δεκαετία του ’40 η Ελλάδα η οποία ανάγκασε όλον τον πλανήτη να ομιλεί για τους Amazing Greeks, να εξέλθει καθημαγμένη από δυο πολέμους, ενώ η Τουρκία εν ειρήνη είχε ξεκινήσει να βρίσκει τα «πατήματά» της.

Το δεύτερο Γεωπολιτικό Σημείο καμπής, είναι η 18η Φεβρουαρίου του 1952[10] και η κοινή είσοδος Ελλάδος και Τουρκίας στην Βορειοατλαντική Συμμαχία (ΝΑΤΟ) με αμφότερες τις δυο χώρες να συνορεύουν με κράτη μέλη του Συμφώνου της Βαρσοβίας. Από εκείνη την ημέρα, η Ελληνοτουρκική διελκυστίνδα αλλάζει μορφή. Πλέον δεν επιτρέπονται οι πολεμικές συγκρούσεις μεταξύ των δυο χωρών, καθώς είναι σύμμαχοι με κοινό εκ βορρά εχθρό.

Και ενώ θα ανέμενε κανείς να υπάρξει σύγκλιση, η Τουρκία συνέχισε να υλοποιεί τους Στρατηγικούς της Στόχους κερδίζοντας συνεχώς έδαφος σε αέρα και θάλασσα χωρίς να «ρίξει ντουφεκιά». Παράλληλα, φρόντισε να εξαφανίσει τους εναπομείναντες Ελληνικούς πληθυσμούς στην Πόλη και την Μ. Ασία , πάντα με την ανοχή των Ελληνικών Κυβερνήσεων.

Η αντιπαράθεση από πλευράς Τουρκίας κλιμακώνεται από την δεκαετία του ’60 καθώς η δημιουργία του Κυπριακού κράτους μετέβαλλε τα γεωπολιτικά δεδομένα. Η Τουρκία, η οποία παρά το γεγονός ότι με τη Συνθήκη της Λωζάνης (1923) είχε παραιτηθεί των δικαιωμάτων της από την Κύπρο[11], είχε κατορθώσει να επανέλθει ως εκπρόσωπος της τουρκοκυπριακής κοινότητας αρχικά (συνομιλίες Ζυρίχης 1959) και ως εγγυήτρια δύναμη μετέπειτα (1960). Παρόλα αυτά όμως, υλοποιώντας το σχέδιο του Νιχάτ Ερίμ κλιμάκωσε την ρητορική και με την τουρκανταρσία του Δεκεμβρίου του ’63  ξεκίνησε να πατάει πόδι στο νησί μέσω της ΤΜΤ[12] και των θυλάκων.

Η μέθοδος που ακολουθείται από τότε, είναι:

  • Βήμα 1ο: Η ανακοίνωση στη δημόσια σφαίρα της παράλογης απαίτησης, περιτυλιγμένης όμως με νομιμοφανείς δικαιολογίες
  • Βήμα 2ο: Η επί του πεδίου υποστήριξη της απαίτησης, και λέγοντας πεδίο εννοούμε πάντοτε τον άξονα Αιγαίο – Κύπρο ως συγκοινωνούντα δοχεία, με επιθετικές ενέργειες χωρίς την ανταλλαγή πυρών στο Αιγαίο, αλλά με κανονικό πόλεμο στην Κύπρο καθώς η Κυπριακή Δημοκρατία δεν αποτελούσε μέλος της Βορειοατλαντικής Συμμαχίας, με στόχο την διασπορά των Ελληνικών Δυνάμεων και τη σπορά εσωτερικών ερίδων μεταξύ των δυο Ελληνικών κρατών, ώστε πάση θυσία να διαρραγεί ο άξονας Ελλάδος – Κύπρου.
  • Βήμα 3ο (μετά το 1987): Τραπέζι διαπραγματεύσεων και κέρδη από εκεί, ακόμη και αν επί του πεδίου υπήρχαν απώλειες.

Έτσι λοιπόν, έλαβαν χώρα:

1962 -1963-1964: EW45 στο Αιγαίο[13] – Τουρκανταρσία και βομβαρδισμοί της Τηλλυρίας στην Κύπρο

1967: Γεγονότα Κοφίνου και απόσυρση Ελλαδικής Μεραρχίας από την Κύπρο και πρώτες παραβιάσεις του Ελλαδικού Εναερίου Χώρου από μαχητικά με υπερπτήσεις σε πολύ χαμηλό ύψος άνωθεν των Ελληνικών νησιών του Ανατολικού Αιγαίου

1974: Εισβολή στην Κύπρο (τρίτο και μεγαλύτερο σημείο γεωπολιτικής καμπής) και NOTAM 714 στο Αιγαίο που αποτελεί την πρώτη τουρκική δημόσια διακήρυξη των απαιτήσεών της στο Αιγαίο.

1976: Πρώτη προσπάθεια στην Κύπρο για την ανακήρυξη του ψευδοκράτους και η Κρίση του Χόρα στο Αιγαίο

1982 – 1983: Η ανακήρυξη του ψευδοκράτους στην Κύπρο και οι έναρξη των παραβιάσεων από οπλισμένα μαχητικά στο Αιγαίο

1987: Τοποθέτηση στρατιωτικών ραντάρ στα κατεχόμενα και Κρίση του Σισμίκ στο Αιγαίο – Mea Culpa

1995 – 1996 : Το Casus Beli και η Κρίση των Ιμίων στο Αιγαίο και οι δολοφονίες των Ισαάκ και Σολωμού στην Κύπρο – Μαδρίτη και κατάργηση επί του πεδίου του δόγματος του Ενιαίου Αμυντικού Χώρου.

Η είσοδος στον  21ο αιώνα, βρίσκει την Ελλάδα ενταγμένη στην Ευρωπαϊκή Ένωση έχοντας έτσι εντάξει και στην ρητορική, το «θα μας προστατεύσει η Ευρώπη» και το «μα αφού υπάρχει το Casus Beli, τι θέλετε; Να κάνουμε πόλεμο;» στο ήδη προβληματικό «φτωχή πλην τίμια Ελλάς» και «με την Τουρκία είμαστε σύμμαχοι» και το πολιτικό σύστημα να αποπροσανατολίζει τον Ελληνικό λαό με τα χρηματιστήρια και άλλα σχετικά σκάνδαλα.

Η Κυπριακή Δημοκρατία ευτύχισε να έχει στο τιμόνι τον Τάσο Παπαδόπουλο οποίος διαβλέποντας μακριά, φρόντισε και υπέγραψε Συμφωνία ΑΟΖ με την Αίγυπτο με τη μέθοδο της μέσης γραμμής, κήρυξε ΑΟΖ και έστρωσε το δρόμο στις επόμενες κυβερνήσεις να υπογράψουν ΑΟΖ με την μέση γραμμή με το Ισραήλ και τον Λίβανο.

Παράλληλα, η Κυπριακή Δημοκρατία εισήλθε στην Ευρωπαϊκή Ένωση ως Κύπρος εν τω συνόλω με αναστολή εφαρμογής του ευρωπαϊκού κεκτημένου στα κατεχόμενα. Έναν μήνα πριν, ο Κυπριακός Ελληνισμός είχε πει το τελευταίο των Ελλήνων μεγάλο ΟΧΙ στο Σχέδιο Ανάν, το οποίο αν εγκρίνονταν θα ολοκλήρωνε την Εισβολή του ’74 και θα τουρκοποιούσε ολόκληρο το νησί. Θα έδινε επίσης στις βρετανικές βάσεις δικό τους Εναέριο Χώρο και Χωρικά Ύδατα καθώς και ΑΟΖ[14].

Κάτι τέτοιο, θα εξαφάνιζε τον Ελληνισμό από την Ανατολική Μεσόγειο και θα πολλαπλασίαζε την Γεωπολιτική Αξία της Τουρκίας και της Βρετανίας. Επίσης θα έδινε την δυνατότητα στην Τουρκία να «συνενώσει» την Ασία με την Αφρική και να επιτελέσει άλλη μια διάρρηξη στον Αναχωματικό Δακτύλιο του Spykman, όπως θα δούμε και πιο κάτω.


Ο νέος Αναχωματικός Δακτύλιος που καθορίζεται από τους δυο άξονες αγγλοσαξωνικής επιρροής (χάρτης Ιω. Μάζη κάτω στο κέντρο) και πως το Ελληνικό κρηπίδωμα που δημιουργείται από τον Αεροναυτικό έλεγχο Αιγαίου και Ανατολικής Μεσογείου , μέσω των FIR Αθηνών και Λευκωσίας και των ΑΟΖ Ελλάδας και Κύπρου.

Η Τουρκία είχε την τύχη, να αναλάβει την Πρωθυπουργία αρχικώς και μετέπειτα την Προεδρία ένας οραματιστής (Ντ. Ερντογάν). Την περίοδο αυτή, είδε το φως της δημοσιότητας το πόνημα του στρατηγιστή Αχμέτ Νταβούτογλου « Το Στρατηγικό Βάθος – Η διεθνής θέση της Τουρκίας»[15].

Στο σύγγραμμα αυτό, περιγραφόταν με απλό τρόπο το πάντρεμα του ονείρου της αναβίωσης της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας (που θα υλοποιούσε έτσι το πρώτο ορόσημο του 2023), αλλά και το όνειρο του παντουρκισμού και πανισλαμισμού μέσω του οποίου θα υλοποιούνταν τα δύο επόμενα (2053 και 2071)[16].

Με λίγα λόγια, το βιβλίο αποτελεί μια μοντέρνα εμπλουτισμένη έκδοση του εθνικού όρκου που αναφέρεται ρητώς, αλλά παρηλλαγμένα, αφού το δόγμα εξωτερικής πολιτικής που προκρίνεται στο βιβλίο είναι αυτό «των μηδενικών προβλημάτων» με τους γείτονες. Ιδιαίτερη μνεία γίνεται για την Κύπρο με την κατακλείδα να είναι διάσημη πλέον: «Αν δεν υπήρχε στην Κύπρο ούτε ένας Τούρκος, θα έπρεπε να τον εφεύρουμε».

Για την υποστήριξη επί του πεδίου των προαναφερθέντων θεωριών, η Τουρκία δημιούργησε (ξεκίνησε από τα μέσα της δεκαετίας του ’80 και την άρση του αμερικανικού εμπάργκο) μια αξιοζήλευτη πολεμική βιομηχανία αλλά κυρίως την δημιουργία ισχυρού πολεμικού ναυτικού.

Με το Στρατηγικό Βάθος του Νταβούτογλου (2001) και την «γαλάζια πατρίδα» (2006) η Τουρκία ακολουθώντας πιστά τη μεθοδολογία που περιγράψαμε πριν, «δημοσίευσε» τις παράλογες απαιτήσεις της (βήμα 1ο).

Επί του πεδίου (βήμα 2ο), προχώρησε στο Αιγαίο σε διεμβολήσεις  σκαφών του λιμενικού, παραβίασε τα Ελληνικά Χωρικά Ύδατα με το πολεμικό της ναυτικό και τον αλιευτικό της στόλο καθώς και με την χρήση ερευνητικών σκαφών συνοδεία πολεμικών. Το ίδιο έπραξε και στην οριοθετημένη κυπριακή ΑΟΖ. Στον αέρα, έλαβε χώρα η δολοφονία του Σμηναγού Ηλιάκη (2006) η οποία οδήγησε την Ελλαδική Πολιτική Ηγεσία σε άτακτη φυγή και κατάργηση των σκληρών αναχαιτίσεων με την υιοθέτηση του προδοτικού Air Policing (βήμα 3ο).

Η περίοδος από το 2006 και μετά, χαρακτηρίστηκε στην Ελλάδα από την εμφάνιση των γνωστών Think Tanks που μας ταλαιπωρούν έως και σήμερα, που έσπερναν την ηττοπάθεια και το δόγμα της προσέγγισης – εξημέρωσης της Τουρκίας. Την κατάσταση επιδείνωσε η υπερδεκαετής οικονομική κρίση η οποία επηρέασε την χώρα σε όλα τα επίπεδα (οριζόντια και κάθετα). Οι Ένοπλες Δυνάμεις και τα μέσα που αυτές διέθεταν, δεν ξέφυγαν από την κατάσταση αυτή.

Στην Κύπρο, η ανατίναξη του Μαρί, το κούρεμα των καταθέσεων, αλλά κυρίως οι πακτωλοί χρημάτων προερχόμενοι από την Βρετανία και την Τουρκία κατόρθωσαν να αποπροσανατολίσουν τον εκεί Ελληνισμό και να του καταρρακώσουν το φρόνημα και την δίψα για επιστροφή στα σπίτια του και Απελευθέρωση. Έτσι λοιπόν, η κατοχή έγινε διαίρεση, η Απελευθέρωση έγινε επανένωση, ο δολοφόνος έγινε συνομιλητής και ο κλέφτης έγινε χρήστης.

Το πιο σημαντικό όμως είναι ότι η εικόνα που εξέπεμπε ο μητροπολιτικός Ελληνισμός την εποχή εκείνη, ήταν για τους εκτός Ελλάδος Έλληνες αποκαρδιωτική, με αποτέλεσμα να αρχίσει πλέον να βρίσκει ανταπόκριση η βρετανοτουρκική προπαγάνδα καθώς « αφού η Ελλάδα δεν μπορεί να σώσει ούτε τον εαυτό της, πως θα σώσει εμάς»…

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ

ΑΜΥΝΑ ΚΑΙ ΓΕΩΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ιστορία - Πολιτισμός25 λεπτά πριν

Αριστοτέλης Γκούμας, Χιμάρα! Όταν το να μιλάς την ελληνική γλώσσα, είναι έγκλημα που σου αφαιρεί τη ζωή

Το έγκλημα το οποίο δεν τιμωρείται επαναλαμβάνεται.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ2 ώρες πριν

Yedioth Ahronoth: Ο Παλαιστίνιος επιχειρηματίας Σαμίρ Χουλίλε συζητείται για κυβερνήτης της Γάζας μετά τον πόλεμο! Είναι αποδεκτός από ΗΠΑ-Ισραήλ

Ζει στη Ραμάλα, είναι γνωστός οικονομολόγος και πολιτικό-οικονομικό στέλεχος της Παλαιστινιακής Αρχής, με θητεία σε υψηλόβαθμες θέσεις.

Διεθνή2 ώρες πριν

Έκθεση της υπηρεσίας COGAT του Ισραηλινού Στρατού για την ανθρωπιστική κρίση στη Γάζα: Δεν «υπάρχουν ενδείξεις γενικευμένου υποσιτισμού»

Το υπουργείο Υγείας της Λωρίδας της Γάζας, υπό την διοίκηση της Χαμάς, εκτιμά ότι ο συνολικός αριθμός των θυμάτων από...

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ3 ώρες πριν

Σάλος με ανάρτηση Ελληνικής πρεσβείας στο Λουξεμβούργο υπέρ Παλαιστίνης! Τί απαντά το ΥΠΕΞ

Το περιεχόμενο της ανάρτησης της πρεσβείας στήριζε κινητοποιήσεις κατά του Ισραήλ και υιοθετούσε συνθήματα φιλοπαλαιστινιακών οργανώσεων.

Αναλύσεις3 ώρες πριν

Η διαπραγματευτική σκακιέρα ΗΠΑ – Ρωσίας – Ουκρανίας στην Αλάσκα! Έρχεται Μινσκ 3 ή Γιάλτα 2;

Η 15η Αυγούστου μπορεί να αποδειχθεί ιστορική ή απλώς ένα σύντομο επεισόδιο στο μακρύ δράμα της ουκρανικής κρίσης.

Δημοφιλή