REAL TIME |

Σήμερα το Συμβούλιο της Ευρώπης καταδίκασε την κίνηση της Τουρκίας να μετατρέψει την Αγία Σοφιά σε τζαμί, κάνει γνωστό η Ντόρα Μπακογιάννη σε ανάρτησή της στο διαδίκτυο. Η επικεφαλής της Ελληνικής Αντιπροσωπείας στην Κοινοβουλευτική Συνέλευση του Συμβουλίου της Ευρώπης, αναφέρει ότι τόσο η ελληνική όσο και η κυπριακή αντιπροσωπεία, εδώ και μήνες, ευαισθητοποιούν και κινητοποιούν τα μέλη της Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης για την αξία της Αγια-Σοφιάς, ως μνημείου παγκόσμιας κληρονομιάς, συμβόλου θρησκευτικής ελευθερίας και ειρηνικής συνύπαρξης πολιτισμών, θρησκειών και λαών. Επισημαίνει ότι στην σημερινή συνεδρίαση της Επιτροπής Πολιτισμού της Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης του Συμβουλίου της Ευρώπης, «η μονομερής απόφαση της Τουρκίας καταδικάστηκε ως απαράδεκτη και ακατανόητη, ως μία κίνηση διχασμού και διακρίσεως που αντιβαίνει σε όλες της αρχές του Συμβουλίου». «Η Ευρώπη στέκεται απέναντι στην Τουρκία και τη συστηματική πολιτική παραβίασης δημοκρατικών αρχών και αξιών», σημειώνει η βουλευτής Χανίων της Νέας Δημοκρατίας.
Weather Icon

«Το βρετανικό μουσείο ο μεγαλύτερος παραλήπτης κλεμμένων αντικειμένων»

Η βρετανική εφημερίδα «Guardian» στις 4 Νοεμβρίου 2019 μας ενημέρωσε ότι ο γνωστός δικηγόρος ανθρωπίνων δικαιωμάτων Geoffrey Robertson QC, σε βιβλίο του με τίτλο «Σε ποιον ανήκει η Ιστορία;»
Οι λεηλασίες του Έλγιν και η υπόθεση επιστροφής λεηλατημένων θησαυρών» (Who owns History?) που εκδόθηκε στις 5 Νοεμβρίου 2019, κατηγορεί το Βρετανικό Μουσείο ότι εκθέτει κλεμμένη πολιτιστική περιουσία.
Φανούλα Αργυρού *
Και καλεί ευρωπαϊκά και αμερικανικά ιδρύματα να επιστρέψουν θησαυρούς που απέσπασαν από υποταγμένους ανθρώπους μέσω κατακτήσεων ή αποικιακών κηδεμόνων.
Ο συγγραφέας επικρίνει στο βιβλίο του το Μουσείο ότι κατέχει εκτός από τα Μάρμαρα του Παρθενώνα και άλλες κλεμμένες περιουσίες από την Νιγηρία και το Easter Island  και ότι πρέπει να ξεπλύνει το αίμα από τα χέρια του επιστρέφοντας τις λεηλασίες του Έλγιν.

Επικρίνει «εγκυκλοπαιδικά Μουσεία» όπως το Βρετανικό Μουσείο, το Λούβρο στο Παρίσι και το Μητροπολιτικό Μουσείο στη Νέα Υόρκη ότι «κλειδώνουν πολιτιστική ιστορία άλλων χωρών κλεμμένη μέσω πολέμων». «Πολιτικοί (γράφει ο συγγραφέας) μπορούν να κάνουν ειλικρινή απολογίες για τα εγκλήματα των πρώην αυτοκρατοριών τους, όμως, ο μόνος τρόπος που προσφέρεται τώρα για να γίνει κάτι, είναι με την επιστροφή τους, δεν μπορούμε να διορθώσουμε τα λάθη της ιστορίας, όμως ούτε μπορούμε πλέον δίχως ντροπή να κερδοσκοπούμε από αυτά».
Ο κ. Robertson , να πούμε έχει ετοιμάσει έκθεση για την επανένωση των Μαρμάρων του Παρθενώνα για την ελληνική κυβέρνηση μαζί με την Amal Clooney και τον μ. καθηγητή Norman Palmers.
Στο εν λόγω βιβλίο του ο συγγραφέας ,όπως γράφει η  «Guardian», αναγνωρίζει ότι η επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα μπορεί να οδηγήσει στην διεκδίκηση άλλων αντικειμένων, αλλά, λόγω του ότι τα Μάρμαρα είναι μοναδικά δεν σημαίνει όμως, γράφει, ότι  άλλες διεκδικήσεις θα έχουν το ίδιο αποτέλεσμα.
Το δημοσίευμα της «Guardian» αναφέρει επίσης ότι ο πρώην επικεφαλής των Μουσείων της Γλασκώβης, του Σιέφφιλτ και του Μάντσεστερ,  Julian Spalding, συμφώνησε ότι το Βρετανικό Μουσείο πρέπει να επιστρέψει τα Μάρμαρα γιατί αυτά αποτελούν μέρος ενός από  τα μεγαλύτερη έργα τέχνης στον κόσμο.


Λίγα λόγια για τον συγγραφέα
Ο 73χρονος Geoffrey Robertson QC εκτός από δικηγόρος ανθρωπίνων δικαιωμάτων, ακαδημαϊκός, συγγραφέας και όχι μόνον, έχει διπλή υπηκοότητα αυστραλιανή και βρετανική (γεννήθηκε στην Αυστραλία) και είναι  ιδρυτής του δικηγορικού γραφείο Doughty Street Chambers.
Μεταξύ των  πολλών βιβλίων του η γράφουσα ξεχωρίζει δύο.  Το “An inconvenient Genocide” (Μια άβολη Γενοκτονία) για την αρμενική γενοκτονία που εκδόθηκε το 2014 και το “Crimes against Humanity” (Εγκλήματα εναντίον της Ανθρωπότητας) η πρώτη έκδοση του οποίου ήταν το 1999 και το οποίο έμπνευσε, όπως χαρακτηρίστηκε, το παγκόσμιο κίνημα για δικαιοσύνη. Και στο οποίο εξηγεί ο συγγραφέας γιατί πρέπει να κρατάμε τους πολιτικούς και στρατιωτικούς ηγέτες υπόλογους για γενοκτονίες, βασανιστήρια και μαζικές δολοφονίες, εγκλήματα εναντίον της ανθρωπότητας.

  • Ερευνήτρια/δημοσιογράφος Λονδίνο
Αναφορά στο Ράδιο Πρώτο Πρώτη Εκπομπή  6.11.2019

σχετικά άρθρα