REAL TIME |

Weather Icon

Πρωταγωνιστούν οι Έλληνες Πλοιοκτήτες στη Στροφή της Παγκόσμιας Ναυτιλίας προς τα Τάνκερ Μεταφοράς LNG

Πρωταγωνιστούν οι Έλληνες Πλοιοκτήτες στη Στροφή της Παγκόσμιας Ναυτιλίας προς τα Τάνκερ Μεταφοράς LNG
Πρωταγωνιστούν οι Έλληνες Πλοιοκτήτες στη Στροφή της Παγκόσμιας Ναυτιλίας προς τα Τάνκερ Μεταφοράς LNG 

Μια σειρά πρότζεκτ φυσικού αερίου που θα τεθούν σε λειτουργία στις ΗΠΑ τα επόμενα χρόνια αναμένεται να αυξήσουν το παγκόσμιο στόλο των δεξαμενοπλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου κατά ένα τρίτο, καθώς η ζήτηση για LNG, ιδίως στις αγορές της Ασίας, καλπάζει. Μάλιστα, οι Έλληνες πλοιοκτήτες πρωταγωνιστούν ανάμεσα στους επιχειρηματίες του χώρου της ναυτιλίας που έχουν στραφεί δυναμικά στην ραγδαία αναπτυσσόμενη αγορά μεταφοράς LNG

Όχι τυχαία, ελληνικές είναι οι ναυτιλιακές στις οποίες αναφέρεται σε πρόσφατο δημοσίευμά της για το θέμα η Wall Street Journal, όπου, μεταξύ άλλων, τονίζει πως, λόγω των μεγάλων διακυμάνσεων στις αγορές πετρελαίου, οι εφοπλιστές δείχνουν όλο και μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τον κλάδο του LNG.
Με κόστος περίπου 175 εκατομμύρια δολάρια το καθένα, τα πλοία μεταφοράς LNGμπορεί να κοστίζουν αρκετές φορές περισσότερο από άλλους τύπους πλοίων. Αλλά, όπως επισημαίνει η Wall Street Journal, οι κορυφαίοι εφοπλιστές λένε ότι θα μπορούσαν να είναι το όχημα για την πιο κερδοφόρο μορφή εμπορίου στο χώρο της ναυτιλίας από τη δεκαετία του 1960, όταν, χάρη στα τάνκερ μεταφοράς αργού πετρελαίου, δημιουργήθηκαν μεγάλες περιουσίες.

Ο τομέας του LNG υπήρξε για καιρό ένα μικρό μόνο κομμάτι της παγκόσμιας αγοράς δεξαμενόπλοιων, ωστόσο, το εμπόριο φυσικού αερίου αυξάνεται καθώς ο κόσμος αναζητά καθαρότερες πηγές ενέργειας για να αντικαταστήσει το πετρέλαιο και τον άνθρακα. Η ζήτηση έχει “απογειωθεί” στην Ασία, ενώ η παραγωγή έχει αυξηθεί στις ΗΠΑ, καθώς η βελτιωμένη τεχνολογία της υδραυλικής ρωγμής, γνωστή ως fracking, έχει κάνει τις γεωτρήσεις σχιστολιθικού πετρελαίου και φυσικού αερίου πιο αποδοτικές.


“Περνάμε σε μια εποχή όπου το μερίδιο των ορυκτών καυσίμων στο ενεργειακό μείγμα θα μειωθεί και το LNG θα χρησιμοποιηθεί ευρύτατα κατά τη μεταβατική περίοδο κατά την οποία θα μπορέσουν να αναπτυχθούν πιο καθαρές μορφές ενέργειας”, δήλωσε στη WallStreet Journal ο εφοπλιστής Γιώργος Προκοπίου. “Αν είστε στη ναυτιλία, δεν μπορείτε να αγνοήσετε το LNG.”


Ο κ. Προκοπίου είναι πρόεδρος της εταιρίας Dynagas LNG Partners LP, η οποία έχει πέντε παγοθραυστικά τάνκερ μεταφοράς LNG σε μακροπρόθεσμες συμβάσεις για τη μεταφορά φυσικού αερίου από το Yamal στο ρωσικό Αρκτικό Κύκλο. Διαθέτει περισσότερα από 100 πλοία, συμπεριλαμβανομένων σούπερ τάνκερ μεταφοράς αργού πετρελαίου και ξηρού χύδην φορτίου, μισθωμένα σε διαφορετικές εταιρείες.
Όπως φαίνεται και στο παρακάτω διάγραμμα της VesselsValue, εταιρείας παροχής δεδομένων για τον κλάδο της ναυτιλίας, που δημοσιεύει η Wall Street Journal, οι Έλληνες πλοιοκτήτες βρίσκονται παγκοσμίως στην κορυφή όσον αφορά την αξία των σκαφών μεταφοράς LNG, με 18,6 δις δολ. (ως άθροισμα των εν ενεργεία σκαφών και όσων βρίσκονται υπό παραγγελίαν), ενώ βρίσκονται στη δεύτερη θέση, μετά τους Ιάπωνες, όσων αφορά τον αριθμό των πλοίων αυτού του είδους. Μάλιστα, μία ελληνική εταιρεία, η Maran Gas Maritime του εφοπλιστή Γιάννη Αγγελικούση, “φιγουράρει” στην τέταρτη θέση ανάμεσα στις ναυτιλιακές όλου του κόσμου, όσον αφορά τη συνολική αξία των πλοίων που διαθέτουν, με 4,6 δις δολ.
Βασικός παράγων που καθοδηγεί την παγκόσμια αγορά LNG είναι η αυξανόμενη ζήτηση από την Ιαπωνία, την Κίνα, την Ινδία και τη Νοτιοανατολική Ασία, η οποία έχει προκαλέσει τον τριπλασιασμό των φορτίων από το 2000, με αποτέλεσμα πέρυσι να ανέλθουν σε 308 εκατομμύρια μετρικούς τόνους, σύμφωνα με την Bloomberg New Energy Finance. Ως το 2030 αναμένεται να προστεθεί παγκοσμίως άλλοι 170 εκατομμύρια τόνοι σε χωρητικότητα, εάν ολοκληρωθούν τα σχέδια για την υγροποίηση του φυσικού αερίου για τις μεταφορές.


Μεγάλο μέρος της αναμενόμενης ανάπτυξης συνδέεται με πρότζεκτ LNG σε Τέξας, Λουιζιάνα, Μέριλαντ και Γεωργία που πρόκειται να έρθουν σε λειτουργία μέχρι το 2022. Η ΕΙΑ, η Αμερικανική Υπηρεσία Ενεργειακών Πληροφοριών, προβλέπει ότι οι ΗΠΑ θα γίνουν ο τρίτος εξαγωγέας LNG στον κόσμο εφέτος, πίσω από την Αυστραλία και το Κατάρ. Μέχρι το τέλος του έτους, σύμφωνα με την ΕΙΑ, η εξαγωγική δυναμικότητα υγροποιημένου φυσικού αερίου των ΗΠΑ θα φθάσει τα 8,9 δισεκατομμύρια κυβικά πόδια την ημέρα, ποσότητα υπερδιπλάσια από το σημερινό επίπεδο των 3,6 δισεκατομμυρίων κυβικών ποδών.


“Τακόστη ενέργειας στις ΗΠΑ είναι τα μισά αυτών που υπάρχουν στην Ευρώπη και το ένα τρίτο σε σύγκριση με αυτά στην Άπω Ανατολή”, ανέφερε ο κ. Προκοπίου στην αμερικανική εφημερίδα. “Τα οικονομικά οφέλη που έχουν οι ΗΠΑ είναι τεράστια και θα απαιτηθούν περισσότερα πλοία για τη μεταφορά φυσικού αερίου στις εξαγωγικές αγορές”.


Οι παράγοντες του τομέα της ναυτιλίας και οι ναυπηγοί έχουν “χτυπηθεί” από τις δυνάμεις της αγοράς τα τελευταία χρόνια και, συνεπώς, επιδιώκουν εναγωνίως όσο και οι παραγωγοί σχιστολιθικών υδρογονανθράκων να αξιοποιήσουν τη νέα ενεργειακή ζήτηση.


Υπάρχουν σήμερα περίπου 520 δεξαμενόπλοια ικανά να μεταφέρουν LNG μέσω των ωκεανών, σύμφωνα με τον David Bull, αναλυτή της Maritime Strategies International στο Λονδίνο, ο οποίος αναμένει ότι ο στόλος θα αυξηθεί κατά σχεδόν 28% μέχρι το 2020, κατ’ αναλογίαν περίπου με την αύξηση της παραγωγής.


Οι κορεατικές ναυπηγικές εταιρείες Hyundai Heavy Industries Co. και Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co., οι οποίες ολοκληρώνουν τη συγχώνευσή τους, που συμφωνήθηκε τον περασμένο μήνα, προβλέπεται ότι θα επωφεληθούν περισσότερο από την τάση αυτή, καθώς αθροιστικά θα ελέγχουν το 52% των υφιστάμενων παραγγελιών, συνολικής αξίας 31,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Στελέχη από τα δύο ναυπηγεία λένε ότι η μεταφορά LNG είναι το μοναδικό φωτεινό σημείο σε μια κατά τα άλλα πιεσμένη ναυπηγική βιομηχανία.
Αν συνυπολογιστούν τα 101 πλοία των οποίων η κατασκευή έχει παραγγελθεί σε όλο τον κόσμο, ο παγκόσμιος στόλος δεξαμενόπλοιων μεταφοράς LNGυπολογίζεται ότι έχει αξία σχεδόν 50 δισεκατομμυρίων δολαρίων, σύμφωνα με την VesselsValue Ltd.


Τα τάνκερ LNG κοστίζουν περισσότερο από τα πετρελαιοφόρα – τα μεγαλύτερα νέα δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού κοστίζουν περίπου 95 εκατομμύρια δολάρια – λόγω της τεχνολογίας που απαιτείται για τη διαχείριση του φυσικού αερίου σε μακρινά ταξίδια. Το αέριο υγροποιείται στην ξηρά με ψύξη και απαιτούνται ειδικά κράματα ώστε οι δεξαμενές του πλοίου να διατηρούν τη θερμοκρασία τους στους-165 βαθμούς Κελσίου (μείον 265 βαθμούς Φαρενάιτ), έτσι ώστε το φορτίο να μην εξατμίζεται.


Επίσης, οι ναυτιλιακοί παράγοντες που παραγγέλλουν τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς LNG αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο να επενδύσουν σε μια ακόμη αναπτυσσόμενη παγκόσμια αγορά και όχι σε κάποια με μακροχρόνια ζήτηση.
Σημαντικοί παραγωγοί αερίου όπως η Cheniere Energy Partners LP που εδρεύει στο Χιούστον προτιμούν να υπογράφουν μακροπρόθεσμες συμβάσεις ναυτιλίας για να περιορίσουν την έκθεσή τους στις μεταβολές των επιτοκίων. Ωστόσο, οι ειδικοί του κλάδου αναμένουν ότι πολλοί πλοιοκτήτες θα απομακρυνθούν από αυτόν τον τύπο συμβάσεων, καθώς επιδιώκουν να αποκτήσουν τα μεγαλύτερα δυνατά έσοδα από τα νέα ακριβά πλοία τους.


“Τώρα, πολλοί εφοπλιστές προτιμούν να εμπορεύονται τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς φυσικού αερίου στη αγορά spot καθώς βλέπουν τα κέρδη από την ανοδική τους δυναμική”, δήλωσε, από την πλευρά του, ο Βασίλειος Καρατζάς, διευθύνων σύμβουλος της Karatzas Marine Advisors & Co, με έδρα τη Νέα Υόρκη. “Αυτό είναι πρωτοφανές, επειδή τα πλοία που εμπλέκονται είναι πολύ ακριβά.”
Ωστόσο, οι ιδιοκτήτες αναμένουν ότι η ζήτηση θα ξεπεράσει τη δυναμικότητα των πλοίων τουλάχιστον ως το 2024, δηλαδή πέντε χρόνια επικερδών ναύλων.

“Με τις νέες εγκαταστάσεις LNG στις ΗΠΑ, σε μικρό χρονικό διάστημα θα χρειαστεί να κατασκευαστούν αρκετά νέα πλοία, καθώς δεν υπάρχει πλεονάζουσα ικανότητα “, δήλωσε ο κ. Bull. Όπως εκτιμά ο αναλυτής της Maritime Strategies International, η απομάκρυνση από τον άνθρακα και το πετρέλαιο για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και τη θέρμανση θα συνεχίσει να δίνει ώθηση στην ζήτηση στην Ασία και – αν αποκλείσουμε το ενδεχόμενο μιας μεγάλης κρίσης – δεν αναμένεται να υπάρξουν μεγάλα προβλήματα στην εμπορία φυσικού αερίου τα επόμενα χρόνια. “Αυτά είναι καλά νέα για τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των τάνκερ μεταφοράς  LNG”, καταλήγει ο Bull.

energia.gr/

Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις που αφορούν τα εθνικά θέματα, τις διεθνείς σχέσεις, την εξωτερική πολιτική, τα ελληνοτουρκικά και την εθνική άμυνα.
Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Facebook

Ακολουθήστε τον Σάββα Καλεντερίδη στο Facebook

Ακολουθήστε τον Σάββα Καλεντερίδη στο Twitter

Εγγραφείτε στο κανάλι του infognomonpolitics.gr στο Youtube

Εγγραφείτε στο κανάλι του Σάββα Καλεντερίδη στο Youtube