Weather Icon

Φυσικό αέριο Κύπρου: Η Αίγυπτος και οι άλλες εναλλακτικές – Οι προοπτικές και τα προβλήματα

ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ    

Τα μετέπειτα βήματά της επεξεργάζεται η κυβέρνηση αναφορικά με την αξιοποίηση του Κυπριακού φυσικού αερίου, μετά την ανακοίνωση ότι το τεμάχιο «Αφροδίτη» κατέστη εμπορεύσιμο από τις τρεις εταιρείες που διατηρούν μερίδιο στο τεμάχιο (Noble, Delek, Avner).
Όπως αναφερόταν σε ανακοίνωση της Delek, στα σχέδια ανάπτυξής της για το τεμάχιο περιλαμβάνονται πλωτές εγκαταστάσεις παραγωγής, αποθήκευσης και εκφόρτωσης του αερίου για παραγωγή 8 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων αερίου το χρόνο και την κατασκευή αγωγών που θα ενώνουν το κοίτασμα στην Κύπρο, για εγχώρια χρήση του αερίου, και στην Αίγυπτο για εξαγωγές. Αυτή τη στιγμή η κυβέρνηση βρίσκεται σε συζητήσεις με την Αίγυπτο για υπογραφή συμφωνίας μεταφοράς του κυπριακού αερίου στα τερματικά της Αιγύπτου, όμως πηγές που μίλησαν στην «Αλήθεια» τόνισαν ότι μία τέτοια συμφωνία δεν είναι σίγουρη και πως χρειάζεται η μελέτη και εναλλακτικών τρόπων διάθεσης του αερίου μας.

ΤΟ ΤΕΜΑΧΙΟ «ΑΦΡΟΔΙΤΗ»
Η Noble είχε κάνει αίτηση για να μπορεί να πωλήσει το 30% του μεριδίου της στο τεμάχιο «Αφροδίτη» από το 2012, και ένα χρόνο αργότερα η αίτηση αυτή εγκρίθηκε. Γενικότερα, η Noble αναζητά επενδυτές ώστε να ελαχιστοποιήσει το ρίσκο της αναφορικά με το τεμάχιο, και κρατά ένα μερίδιο για την ίδια. Έτσι, τα ρίσκα διαμοιράζονται μεταξύ των εταιρειών αντί μία εταιρεία να έχει το μεγαλύτερο ρίσκο. Υπεύθυνη του έργου όμως εξακολουθεί να είναι η Noble. Ένα από τα ενδεχόμενα για την πρόθεση της Delek να δώσει 155 εκατομμύρια δολάρια στη Noble για να εξασφαλίσει το 19,9% του μεριδίου της στο τεμάχιο «Αφροδίτη», όπως ανέφεραν στην «Αλήθεια» πηγές που γνωρίζουν το θέμα, είναι για να αναπληρώσει τα κέρδη που θα χάσει από το Ταμάρ, καθώς η συμβιβαστική πρόταση στο Ισραήλ αναφορικά με το Ισραηλινό τεμάχιο, προνοεί όπως η Delek πωλήσει το μερίδιο που κατέχει στο τεμάχιο εντός περιόδου έξι ετών.

ΟΙ ΕΠΙΛΟΓΕΣ
Τα ενδεχόμενα για μεταφορά του Ισραηλινού φυσικού αέριου, τα οποία επηρεάζουν άμεσα ή έμμεσα το Κυπριακό φυσικό αέριο είναι τα ακόλουθα:
1) Πωλήσεις του Ισραηλινού φυσικού αερίου στην Αίγυπτο. Ήδη υπάρχει μη δεσμευτική επιστολή πρόθεσης για αξιοποίηση του αερίου του τεμαχίου Ταμάρ με το τερματικό Damietta στην Αίγυπτο. Επίσης, όσο αφορά το οικόπεδο «Λεβιάθαν», στα σχέδια είναι η μεταφορά του φυσικού αερίου από το τεμάχιο στο τερματικό Idku της Αιγύπτου. Όλα αυτά όμως είναι υπό την αίρεση της έγκρισης της συμβιβαστικής πρότασης στο Ισραήλ αναφορικά με τα ρυθμιστικά θέματα που προέκυψαν το προηγούμενο διάστημα, απόφαση η οποία όπως μεταδίδουν Ισραηλινά μέσα ενημέρωσης έχει εκδοθεί και αναμένεται η ανακοίνωσή της. Αν προχωρήσουν σε μία τέτοια συμφωνία για τα δύο Ισραηλινά κοιτάσματα, τότε αυτό ίσως καταστεί ακόμη και ανταγωνιστικό για το κοίτασμα στο τεμάχιο «Αφροδίτη». Σε περίπτωση όμως που υπογραφεί συμφωνία μεταξύ Κύπρου και Αιγύπτου, όπως ανέφερε η Delek σε ανακοίνωσή της, για μεταφορά του αερίου περιλαμβάνονται πλωτές εγκαταστάσεις παραγωγής, αποθήκευσης και εκφόρτωσης του αερίου για παραγωγή 8 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων αερίου το χρόνο και την κατασκευή αγωγών που θα ενώνουν το κοίτασμα στην Κύπρο, για εγχώρια χρήση του αερίου, και στην Αίγυπτο για εξαγωγές. Δηλαδή, θα κατασκευαστούν υποθαλάσσιες κατασκευές οι οποίες θα παίρνουν το φυσικό αέριο από το σημείο της γεώτρησης, από εκεί με ειδικούς σωλήνες πάνω στην πλατφόρμα, που συνήθως είναι πλοία συνδεδεμένα με το κοίτασμα, και από εκεί με άλλους αγωγούς που θα είναι συνδεδεμένα με την πλατφόρμα, σε Αίγυπτο και Κύπρο.
2) Σε περίπτωση λύσης των πολιτικών διαφορών μεταξύ Ισραήλ και Τουρκίας, ένα εφικτό σενάριο είναι κατασκευή αγωγών που θα συνδέουν τα Ισραηλινά τεμάχια με την Τουρκία και από εκεί η εξαγωγή του αερίου σε άλλες χώρες. Σε τέτοια περίπτωση και ενδεχόμενη λύση του Κυπριακού, τότε ένα τέτοιο έργο, με αγωγούς που θα ενώνουν τα Κυπριακά κοιτάσματα με τους Ισραηλινούς αγωγούς και από εκεί και πέρα στην Τουρκία, θεωρείται βιώσιμο σύμφωνα με πηγές που μίλησαν στην «Α».
3) Πλωτή μονάδα υγροποίησης στο τεμάχιο «Αφροδίτη». Ένα τέτοιο εγχείρημα κοστίζει αρκετά, περί τα 6 με 7 δισεκατομμύρια ευρώ και η Noble θα πρέπει να βρει επενδυτές ώστε ένα τέτοιο έργο να είναι εφικτό. Και αφού θα αφορά μόνο το Κυπριακό φυσικό αέριο (σε περίπτωση που βρεθούν άλλες λύσεις για το Ισραηλινό αέριο), δεν είναι σίγουρο αν το έργο θα είναι βιώσιμο κάτι για το οποίο θα απαιτηθούν επιπλέον μελέτες.
4) Σε περίπτωση που δεν συμβεί τίποτε από τα παραπάνω, επανέρχεται το σενάριο για δημιουργία τερματικού υγροποίησης στο Βασιλικό, στο οποίο θα έρχεται εκτός του Κυπριακού φυσικού αερίου, και αυτό του Ισραήλ, κάτι που θα καταστήσει το έργο βιώσιμο σε περίπτωση που οι ποσότητες του Κυπριακού αερίου δεν είναι αρκετές για ένα τέτοιο έργο. Οι μελέτες που έγιναν αναφορικά με τη δημιουργία τερματικού στο Βασιλικό, κατέδειξαν ότι το κόστος θα ανέλθει στα εννέα δισεκατομμύρια ευρώ (για δύο τρένα παραγωγής), και για κάθε ένα τρένο επιπλέον, το κόστος θα μεγαλώνει κατά τρία δις.

Η ΑΙΓΥΠΤΟΣ
Πάντως, ακόμη και αν υπάρξει συμφωνία με την Αίγυπτο για μεταφορά του κυπριακού φυσικού αερίου, οι εξαγωγές αυτές αναμένεται να πραγματοποιηθούν το 2020. Στα πρώτα τρία χρόνια τα έσοδα της Κυπριακής Δημοκρατίας δεν θα είναι μεγάλα, καθώς σε αυτή την περίοδο τα έσοδα θα καλύψουν το κόστος των εγκαταστάσεων. Μετά τα πρώτα τρία χρόνια, τα έσοδα για την Κύπρο θα είναι σαφώς μεγαλύτερα. Πηγή που μίλησε στην «Α», τόνισε όμως ότι οι ανάγκες της Αιγύπτου για εισαγωγή φυσικού αερίου είναι για την επόμενη τριετία, και από εκεί και πέρα αναμένεται να καλύψει τη ζήτησή της με δικό της φυσικό αέριο. Αυτό δυσκολεύει τις προσπάθειες για κάλυψη της ζήτησης της Αιγύπτου σε αέριο από τα Κυπριακά κοιτάσματα. Αν δεν υπάρξει συμφωνία με την Αίγυπτο, τότε η αξιοποίηση του Κυπριακού φυσικού αερίου μετατίθεται ακόμη περαιτέρω χρονικά.

«ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ»
Στο μεταξύ, σε χθεσινές του δηλώσεις ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος Νίκος Χριστοδουλίδης ανέφερε ότι η ανακοίνωση των τριών εταιρειών για το τεμάχιο «Αφροδίτη» είναι μια σημαντική εξέλιξη «αφού πλέον μιλούμε για εμπορεύσιμα κοιτάσματα». Πρόσθεσε πως αναμένουμε τις επόμενες ημέρες να υποβληθεί συγκεκριμένο πλάνο από τις εταιρείες που εμπλέκονται στο θέμα της Ενέργειας και ακολούθως το Υπουργικό Συμβούλιο θα λάβει τις αποφάσεις του. Για το ίδιο θέμα, ο διευθυντής υδρογονανθράκων του υπουργείου Ενέργειας Στέλιος Νικολαΐδης ανέφερε ότι τώρα ένας αγοραστής μπορεί να καθίσει σε διαπραγματεύσεις για συμφωνία καθώς γνωρίζει ότι το φυσικό αέριο της Κύπρου είναι πιστοποιημένο με διεθνή πρότυπα, ενώ αναφορικά με την προοπτική που θα έχει η συμφωνία με την Αίγυπτο, ανέφερε ότι με τη δήλωση εμπορευσιμότητας οι συζητήσεις θα είναι πιο σοβαρές από πλευράς Αιγύπτου.
Αλήθεια

Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις που αφορούν τα εθνικά θέματα, τις διεθνείς σχέσεις, την εξωτερική πολιτική, τα ελληνοτουρκικά και την εθνική άμυνα.
Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Facebook

Ακολουθήστε τον Σάββα Καλεντερίδη στο Facebook

Ακολουθήστε τον Σάββα Καλεντερίδη στο Twitter

Εγγραφείτε στο κανάλι του infognomonpolitics.gr στο Youtube

Εγγραφείτε στο κανάλι του Σάββα Καλεντερίδη στο Youtube