Weather Icon
Γενικά θέματα 10 Σεπτεμβρίου 2013

ΓΙΑΤΙ ΟΙ ΑΜΕΡΙΚΑΝΟΙ ΔΕΝ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΑΝ ΜΗ ΕΠΑΝΔΡΩΜΕΝΑ ΑΕΡΟΠΛΑΝΑ ΣΤΗ ΣΥΡΙΑ;

ΓΙΑΤΙ ΟΙ ΑΜΕΡΙΚΑΝΟΙ ΔΕΝ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΑΝ ΜΗ ΕΠΑΝΔΡΩΜΕΝΑ ΑΕΡΟΠΛΑΝΑ ΣΤΗ ΣΥΡΙΑ;
Βαλεντίνος Βασιλέσκου*, Réseau International  (Γαλλία)          (μτφ. Κριστιάν)
Κατά την τελευταία
δεκαετία, οι Αμερικανοί έχουν επικεντρωθεί στο σχεδιασμό και την κατασκευή σε μεγάλη
κλίμακα αναγνωριστικών αεροσκαφών (UAV), που ονομάζονται
drones (κηφήνες). Τα
αεριωθούμενα οχήματα αυτά χρησιμοποιούν φθηνότερες τεχνολογίες σε σχέση
με τα μαχητικά αεροσκάφη, με μηδενικό ρίσκο για εκείνους που τα χειρίζονται.

Τα μη επανδρωμένα αεροπλάνα (ΜΕΑ) αποδεδείχθηκαν
εξαιρετικά αποτελεσματικά για την παροχή δεδομένων αναγνώρισης για τα
αμερικανικά στρατεύματα στο έδαφος στο Ιράκ και το Αφγανιστάν, δίνοντας ένα
πραγματικό πλεονέκτημα στη μάχη.
Παράλληλα, οι Ηνωμένες Πολιτείες άρχισαν
να εφαρμόζουν αεροπορικές επιδρομές από απόσταση, που πραγματοποιούνται από
ελαφρά οπλισμένα μη επανδρωμένα αεροσκάφη. Αυτά τα ΜΕΑ έγιναν μέσο για να
αποτραπούν επιθέσεις εναντίον των Ηνωμένων Πολιτειών και των συμμάχων τους από
την Αλ Κάιντα, τους Ταλιμπάν και άλλους εχθρούς που ταξινομούνται από τον Λευκό
Οίκο ως τρομοκράτες. 
Οι περισσότερες από τις αποστολές που
γίνονται σύμφωνα με το δόγμα των ΗΠΑ για τη χρήση οπλισμένων ΜΕΑ αφορούν
προληπτικές επιθέσεις και τη διατήρηση της κατοχής σε εδάφη που είχαν ήδη
κατακτηθεί από τον αμερικανικό στρατό.
Τα οπλισμένα αναγνωριστικά αεροσκάφη (UAV,
ΜΕΑ) των Ηνωμένων Πολιτειών διοικούνται από την 24η μοιραρχία  SRI με έδρα στην αεροπορική βάση Λάκλαντ,
Τέξας. 
Τα 360 εξ αυτών είναι MQ-1B
Predator, προωθούμενα από ένα εμβολοφόρο κινητήρα 1300 cc, 115 hp, με κορυφαία
ταχύτητα 217  χλμ/ώρα,  ταχύτητα κρουαζιέρας 150 χλμ/ώρα,
μέγιστη ακτίνα δράσης 1.100 χιλιόμετρα, ανώτατο υψόμετρο 7.620 μ και πρακτική
αυτονομία 24 ώρες. 
Το Predator είναι εξοπλισμένο με  δύο στοιχεία στα φτερά που επιτρέπουν την
προσθήκη δύο πύραυλων που κατευθύνονται με δέσμη λέιζερ AGM-114 Hellfire (βάρος
45 κιλά, 9 κιλά εκρηκτικού
φορτίου). Στη θέση της AGM-114 μπορεί να
τοποθετηθούν έξι πύραυλοι AGM-176 Griffin (βάρος 20 κιλά, από τα οποία 5 κιλά εκρηκτικού
φορτίου). 
Η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ διαθέτει
επίσης 77 ΜΕΑ Reaper MQ-9, προωθούμενα από έναν τούρμπο-αντιδραστήρα 800 hp, με
μέγιστη ταχύτητα 482 χλμ/ώρα,  κανονική ταχύτητα
313 χλμ/ώρα, με μέγιστη ακτίνα δράσης 1.850 χιλιόμετρα, ανώτατο υψόμετρο 7500 μ
και πρακτική αυτονομία 14 ώρες. 
Το Reaper διαθέτει 7 σημεία στήριξης
για 4 κατευθυνόμενους πυραύλους με δέσμη λέιζερ AGM-114 Hellfire και δύο βόμβες
λέιζερ GBU-12 Paveway II (230 κιλά) ή δύο βόμβες κατευθυνόμενες με GPS-τύπου
GBU-38 (227 κιλά).
Μέχρι τώρα, τα οπλισμένα ΜΕΑ έχουν
χρησιμοποιηθεί είτε σε χώρες που δεν έχουν αεράμυνα και πολεμική αεροπορία για
την προστασία του εναέριου χώρου τους (Σομαλία, Μάλι, Αφγανιστάν) ή σε
περιπτώσεις όπως στη Υεμένη και στο Πακιστάν, όπου οι κυβερνήσεις έδωσαν άδεια
για τη χρήση τους στους Αμερικανούς. 
Ωστόσο, τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη ήταν
σχεδόν ανύπαρκτα στους τελευταίους δύο πολέμους, πρώτα στη Λιβύη και τώρα στη
Συρία. 
Στο βαθμό που ο στρατός του επιτιθέμενου
κράτους διαθέτει μια συνεπή αεράμυνα ικανή να αντιδράσει, η χρήση των
οπλισμένων ΜΕΑ είναι εξαιρετικά επικίνδυνη και ισοδυναμεί με κήρυξη πολέμου.
Θα μπορούσαν οι Ηνωμένες Πολιτείες να
παρέμβουν με τον στόλο των οπλισμένων ΜΕΑ τους για να τιμωρήσουν το συριακό καθεστώς,
σύμφωνα με τη δήλωση του προέδρου Μπαράκ Ομπάμα; 
Η απάντηση είναι: όχι στην πρώτη φάση. Τα ΜΕΑ είναι αργά και θορυβώδη, πετάνε χαμηλά, και πρέπει να πετάξουν
επάνω από τους πιθανούς στόχους πριν από μια επίθεση, γινόμενα τα ίδια στόχοι
για την συριακή αεράμυνα. 
Επομένως, τα οπλισμένα ΜΕΑ έχουν τα όρια
τους, και είναι χρήσιμα μόνο αν η αμερικανική αεροπορική υπεροχή αποκτά απεριόριστη
πρόσβαση στο εναέριο χώρο της Συρίας. Ο στρατός της Συρίας δεν
διαθέτει μη επανδρωμένα αεροσκάφη, παρόλο που τα χρειάζεται πολύ. Η Αχίλλειος πτέρνα του στρατού του Μπασάρ αλ-Άσαντ
Αν και έχει ειπωθεί επανειλημμένα ότι η
στρατιωτική επέμβαση στη Συρία θα είναι περιορισμένη, κατά τις ακροάσεις στην
Επιτροπή Εξωτερικών Υποθέσεων της Γερουσίας, οι υπεύθυνοι του Λευκού Οίκου και
του Πεντάγωνου συμπεριφέρονται σαν να είναι ο στόχος των αεροπορικών επιδρομών κάτι
εντελώς διαφορετικός από το να τιμωρηθεί το καθεστώς στη Δαμασκό για τη χρήση
χημικών όπλων. Θέλουν να ρίξουν το καθεστώς βοηθώντας τους ισλαμιστές αντάρτες. 
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίον η διάρκεια των αμερικανικών αεροπορικών βομβαρδισμών εγκρίθηκε από
τη Γερουσία να επεκταθεί από 10 σε 60-90 ημέρες. Υπό τις συνθήκες αυτές, με
διαταγές του Ομπάμα, ο αμερικανικός στρατός πρόσθεσε πολλούς άλλους σκοπούς από
ό, τι είχε αρχικά προγραμματίσει.
Συνεπώς, στις 10 πρώτες ημέρες της
αμερικανικής επέμβασης στη Συρία, αναμένεται ότι οι κύριοι στόχοι των πυραύλων
cruise, των αεροσκαφών στρατηγικών βομβαρδισμών και πυραύλων πάνω στο
αεροπλανοφόρο των ΗΠΑ θα είναι το αμυντικό σύστημα αεράμυνας, το οποίο
περιλαμβάνει συστοιχίες του πυροβολικού και πυραύλους της πολεμικής αεροπορίας,
όπως στη Λιβύη. 
Στις 19 Μαρτίου 2011, συνολικά 124
Tomahawk εκτοξεύθηκαν από αμερικανικά (122) και βρετανικά (2) πλοία προς 20 στόχους
 στη Λιβύη γύρω από την Τρίπολη και την
Μισράτα. 
Τρεις ημέρες αργότερα, στις 22 Μαρτίου
2011, οι Αμερικανοί εκτόξευσαν 159 Tomahawk στοχεύοντας συστοιχίες πυραύλων
αεράμυνας και αεροπορικές βάσεις. 

Ο στρατός των ΗΠΑ διαθέτει σήμερα περίπου
3.000 πυραύλους cruise Tomahawk, από τους οποίους μπορεί να χρησιμοποιήσει μόνο
800 στη Συρία. 
Μόνο μετά την εξουδετέρωση της πολεμικής αεροπορίας,
του πυροβολικού και του συστήματος αεράμυνας της Συρίας , θα είχαν τα ΜΕΑ το
πράσινο φως στο εναέριο χώρο της Συρίας για 50-70 ημέρες για εξαιρετικά λεπτές
αποστολές αναζήτησης στόχων ήτοι τον εντοπισμό και την επίθεση σε θωρακισμένα,
μηχανοκίνητες πομπές, τους πυραύλους εδάφους-εδάφους και το πυροβολικό του
συριακού στρατού.
Αλλά αυτή η εξίσωση που εφευρέθηκε από
τους Αμερικανούς εξαρτάται από δύο τρομερές μεταβλητές, που ελέγχονται από τη
Ρωσία, οι οποίες θα μπορούσαν να χαλάσουν τελείως τα σχέδια του Ομπάμα μέσα σε
λίγες ώρες, και να δημιουργήσουν και να ενισχύσουν αμέσως μια σύγκρουση της
οποίας η έκβαση θα είναι διαφορετική από ό, τι είχαν προγραμματίσει οι Ηνωμένες
Πολιτείες. 
Αλλά αυτό αποτελεί το αντικείμενο ενός
άλλου άρθρου.
Μετάφραση
ρουμανικά-γαλλικά:  Avic
 Βαλεντίνος Βασιλέσκου , είναι πιλότος της πολεμικής αεροπορίας, πρώην αναπληρωτής
διοικητής των στρατιωτικών δυνάμεων στο αεροδρόμιο του Otopeni, διπλωματούχος
από το 1992 της Ακαδημίας Στρατιωτικής Επιστήμης του Βουκουρεστίου.
Γενική σημείωση (NB): Δεν διαθέτουμε διορθωτή(-τρια) και οι
αναρτημένες δημοσιεύσεις (πάντα βιαστικές) περιέχουν λάθη, ορθογραφικά και
συντακτικά. Προτιμάμε πάντα την ουσία παρά τη μορφή. Ευχαριστούμε για τη
κατανόηση σας.

var _wau = _wau || []; _wau.push([“small”, “wvg1ie6mi5ta”, “m3y”]);
(function() {var s=document.createElement(“script”); s.async=true;s.src=”http://widgets.amung.us/small.js”;
document.getElementsByTagName(“head”)[0].appendChild(s);})();

Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις που αφορούν τα εθνικά θέματα, τις διεθνείς σχέσεις, την εξωτερική πολιτική, τα ελληνοτουρκικά και την εθνική άμυνα.
Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Facebook

Ακολουθήστε τον Σάββα Καλεντερίδη στο Facebook

Ακολουθήστε τον Σάββα Καλεντερίδη στο Twitter

Εγγραφείτε στο κανάλι του infognomonpolitics.gr στο Youtube

Εγγραφείτε στο κανάλι του Σάββα Καλεντερίδη στο Youtube