Weather Icon
Γενικά θέματα 14 Μαΐου 2011

4.000 παιδιά της μουσουλμανικής μειονότητας μαθαίνουν καλά ελληνικά

  • Άννα Φραγκουδάκη και Θάλεια Δραγώνα μιλούν για το αύριο του προγράμματος, σε συνέντευξη Τύπου
  • Σε νέα τροχιά τα θέματα της μειονοτικής εκπαίδευσης με την κατάργηση της ΕΠΑΘ και τις αλλαγές που επέρχονται
«Οικουμενική» είναι η καθηγήτρια του πανεπιστημίου Αθηνών Άννα Φραγκουδάκη, αλλά και το πρόγραμμα εκπαίδευσης μουσουλμανοπαίδων που κλείνοντας την πρώτη δεκαετία του, έχει ένα θετικό πρόσημο στον απολογισμό του. Έτσι, λοιπόν ενεργοποιείται ξανά καλύπτοντας παγιωμένες ανάγκες για τα αλλόγλωσσα παιδιά της μειονότητας. Η ίδια, μαζί με την Θάλεια Δραγώνα που επιστρέφει στα γνώριμα καθήκοντά της, που είχαν την ευθύνη του προγράμματος στα πρώτα χρόνια του, ήταν χθες στην Κομοτηνή με αφορμή την προβολή του σχετικού ντοκιμαντέρ, μιας ταινίας με την υπογραφή του Θάνου Αναστόπουλου, όπου με τον ευρηματικό τίτλο «Πρόσθεση όχι αφαίρεση, πολλαπλασιασμός όχι διαίρεση: μια άλλη εκπαίδευση για τα παιδιά της μειονότητας στη Θράκη», επεξηγεί το τι υπήρχε και τι επιτεύχθηκε κάτω από μια διευρυμένη συλλογιστική συνύπαρξης. Μια δουλειά που είχε να αντιμετωπίσει άπειρη καχυποψία, πολλά παγιωμένα στερεότυπα, αμφισβήτηση, αλλά τελικά να κερδίσει τις ψυχές των μικρών μαθητών και ταυτόχρονα να ανοίξει ορίζοντες.

«Μειονότητα και πλειονότητα είναι οι δύο πλευρές του ίδιου νομίσματος», θα πει η Θάλεια Δραγώνα.

Όπως είπε η Θάλεια Δραγώνα, σύμβουλος και πάλι του προγράμματος για την τρέχουσα περίοδο, ο τίτλος της ταινίας «πρόσθεση όχι αφαίρεση, πολλαπλασιασμός όχι διαίρεση», που ήταν το σύνθημα του προγράμματος όλα αυτά τα χρόνια κι αποτέλεσε και ένα τίτλο βιβλίου, υπεραμυνόμενο την συλλογιστική του πως  μπορούμε να πολλαπλασιάζουμε και να μην διαιρούμε τα πράγματα. Ήδη η ταινία προβλήθηκε στην Αλεξανδρούπολη και χθες στην Κομοτηνή. «Είναι διαφορετικό στην Αλεξανδρούπολη και στην Κομοτηνή, όπως είναι φυσικό λόγω της σύνθεσης του πληθυσμού των δύο πόλεων», θα πει. «Νομίζω ότι αυτό το αισθάνθηκε πολύ καθαρά και τα ερωτήματα που τέθηκαν στην Αλεξανδρούπολη που αφορούν στην συνέχεια του προγράμματος πια μέσα από την ίδια την κοινωνία και όχι από κάποιον που παρεμβαίνει έξω από αυτήν,  είναι τα πιο καίρια. Πως θα μπορέσει η κοινωνία με τις δικές της δυνάμεις, μιας και το πρόγραμμα αυτή την στιγμή διανύει την τελευταία του φάση, να κρατήσει αυτή την ώθηση, γιατί πολλά πράγματα αλλάζουν στην μειονότητα και πολλά αλλάζουν και στην εκπαίδευση. Χθες, ήταν και μια σημαδιακή μέρα, εκτός από την προβολή του φιλμ της δικής μας δουλειάς, στο κοινοβούλιο στην Αθήνα συζητιόταν η κατάργηση της ΕΠΑΘ, μια ιστορία με μακριές ρίζες και πολύ συζήτηση ιδίως τους τελευταίους μήνες και παίχτηκε η τελευταία πράξη της ΕΠΑΘ. Εχθές το βράδυ, που νομίζω ότι αλλάζει κάπως τα δεδομένα και για το μειονοτικό σχολείο αλλά και για τον τρόπο που όλη η ματιά της πολιτείας απέναντι στην εκπαίδευση συγκροτείται. Ήταν ενδιαφέρον ότι ο κ.Χατζηοσμάν ο οποίος δεν μπορούσε να είναι παρών στην προβολή  γιατί ήταν στην βουλή για αυτό το θέμα, έστειλε ένα χαιρετισμό, όπου φαίνεται ότι ο ίδιος υπηρετεί τα θέματα της μειονοτικής εκπαίδευσης, έχουν μπει σε μια νέα τροχιά, σηματοδοτούνται καινούριες μεγάλες αλλαγές κάτι που είναι προφανώς προς όφελος όχι μόνο της μειονότητας, αλλά και της πλειονότητας., γιατί πλειονότητα και μειονότητας στην Θράκη είναι οι δύο πλευρές του ίδιου νομίσματος και μ’ αυτή την έννοια το κέρδος του ενός είναι κέρδος και του άλλου, είναι πρόσθεση και όχι αφαίρεση, πολλαπλασιασμός και όχι διαίρεση.

Έχουν να φοβούνται κάτι οι πολίτες της μειονότητας από την κατάργηση της ΕΠΑΘ;
-Νομίζω ότι κανείς δεν έχει να φοβάται τίποτα, όλοι είναι κερδισμένοι από αυτή την ιστορία διότι και η απομόνωση των παιδιών που φοιτούν στην ΕΠΑΘ τελειώνει και είναι κερδισμένοι γιατί τελειώνοντας θα μπορούν να διορίζονται σε οποιοδήποτε σχολείο της χώρας και η δυνατότητα των μειονοτικών να απορροφηθούν από το τουρκόφωνο κομμάτι είναι εξασφαλισμένη και η εξομοίωση των τωρινών αποφοίτων είναι δρομολογημένη. Άρα θα μπορούν να τελειώνουν τα παιδιά της μειονότητας με ένα διαβαθμισμένο πτυχίο και όχι ένα αδιαβάθμητο μέχρι τώρα, που σημαίνει ότι όλα αυτά είναι μια μεγάλη εξασφάλιση, αλλά δεν θέλω και να προτρέχω των εξαγγελιών που είναι του υπουργείου και τώρα δεν το εκπροσωπώ. Από τον Γενάρη έχω την χαρά να έχω επανέλθει στο πρόγραμμα σαν σύμβουλος του προγράμματος, γιατί από το 1997 έως τον Νοέμβριο ήμουν σε αναστολή καθηκόντων, πάντα αγαπούσα το πρόγραμμα, πάντα το παρακολουθούσα από μακριά, πάντα θέλω την προκοπή της Θράκης αλλά τώρα πάλι έχω την χαρά να ξαναβρίσκομαι στο πεδίο με τον παλαιό μου ρόλο και αυτό με χαροποιεί πάρα πολύ».   

«Πολύτιμες εμπειρίες από την υλοποίηση του προγράμματος», κατέθεσε η ομότιμη καθηγήτρια Aννα Φραγκουδάκη.

Το πρόγραμμα ενηλικιώθηκε πλέον διανύοντας την τέταρτη φάση του. Όπως μας θυμίζει η κ. Φραγκουδάκη ξεκίνησε το 1997 μέχρι το 2008 και ξανατρέχει μέχρι το 2013. Στην ταινία που ήδη προβάλλεται σε όλη τη Θράκη παρουσιάζεται το τι έγινε στο πρόγραμμα τα 10 χρόνια που πέρασαν, υπάρχουν αναφορές τα εκπαιδευτικά υλικά, τα σχολικά βιβλία για την εκμάθηση της ελληνικής ως ξένης και δεύτερης γλώσσας, τις επιμορφώσεις εκπαιδευτικών, τα μαθήματα ελληνομάθειας εκτός σχολικού ωραρίου μέσα στα σχολεία και τα μαθήματα ελληνικής στα κέντρα του προγράμματος που είναι ίσως και το πιο χαριτωμένο κομμάτι του έργου, τα κινητά κέντρα, δηλαδή τα φορτηγάκια που ανεβαίνουν στα βουνά με laptop και κινητές βιβλιοθήκες και επίσης φαίνονται έμμεσα τα αποτελέσματα του έργου στην κοινωνικοποίηση των παιδιών της μειονότητας ως ισότιμων πολιτών της Ελλάδος και τα αποτελέσματα στην εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας..

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Το πρόγραμμα ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο δρομολογείται σταδιακά. Από το Νοέμβριο – Δεκέμβριο οργανώθηκαν οι επιμορφώσεις των εκπαιδευτικών και τα μαθήματα στο σχολείο εκτός ωραρίου. Γίνονται μαθήματα ελληνομάθειας σε περίπου 30 γυμνάσια και περίπου 15 δημοτικά σχολεία μειονοτικά και δημόσια και αυτή την στιγμή συμμετέχουν κοντά στους 4000 μαθητές μοιρασμένοι σε δημοτικά και γυμνάσια
Αυτά τα παιδιά κάνουν πρόσθετα μαθήματα ελληνικών και αυτή υποστηρίζονται για τις εξετάσεις. Στις αρχές Ιουνίου προγραμματίζονται τα εγκαίνια στο κέντρο της Κομοτηνής και της Ξάνθης, ενώ από τον Σεπτέμβριο θα λειτουργήσουν άλλα 6 σε μικρούς οικισμούς και 4 κινητά κέντρα που είναι φορτηγά με laptop και κινητές βιβλιοθήκες που θα πηγαίνουν στα απομονωμένα μειονοτικά χωριά. Ο προϋπολογισμός του έργου είναι για τρία χρόνια 10 εκ. ευρώ, και είναι πόροι του Ευρωπαϊκού κοινωνικού ταμείου.

ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΜΕ ΤΟ ΔΗΜΑΡΧΟ ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ

Συνάντηση με την επιστημονική υπεύθυνη του προγράμματος «εκπαίδευση των παιδιών της μουσουλμανικής μειονότητας» και ομότιμη καθηγήτρια του Καποδιστριακού πανεπιστημίου Άννα Φραγκουδάκη, την ειδική επιστημονική σύμβουλο του προγράμματος Θάλεια Δραγώνα και τον διδάκτωρα στο πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και υπεύθυνο για τα ΚΕΣΠΕΜ Ροδόπης και Έβρου Νίκο Τζαφλέρη, είχε χθες ο δήμαρχος Κομοτηνής Γιώργος Πετρίδης Κατά τη διάρκεια της συνάντησης που έγινε σε καλό κλίμα, ο κ. δήμαρχος ανέπτυξε τις θέσεις του Δήμου στα ζητήματα της παιδείας που προκύπτουν μετά την εφαρμογή του Καλλικράτη, ενώ ενημερώθηκε για την πορεία του προγράμματος και τις τελευταίες εξελίξεις στα θέματα της μειονοτικής εκπαίδευσης, όπως είναι η κατάργηση της ΕΠΑΘ.
Σταύρος Φανφάνης
http://xronos.gr

Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις που αφορούν τα εθνικά θέματα, τις διεθνείς σχέσεις, την εξωτερική πολιτική, τα ελληνοτουρκικά και την εθνική άμυνα.
Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Facebook

Ακολουθήστε τον Σάββα Καλεντερίδη στο Facebook

Ακολουθήστε τον Σάββα Καλεντερίδη στο Twitter

Εγγραφείτε στο κανάλι του infognomonpolitics.gr στο Youtube

Εγγραφείτε στο κανάλι του Σάββα Καλεντερίδη στο Youtube