Μπάχαλο και στην Τουρκία με τα υποβρύχια… πριν τα παραλάβουν!
Η κατάσταση έχει καταντήσει κωμική, εάν αναλογιστεί κανείς ότι πριν από λίγο καιρό την Ελλάδα… συντάρασσε «έγκυρο» δημοσίευμα το οποίο «αποκάλυπτε», ότι η χώρα μας πληρώνει τα υποβρύχια… ακριβότερα από την Τουρκία! Με τη διαφορά ότι το τουρκικό άρθρο φαίνεται καλύτερα τεκμηριωμένο, αν και ορισμένα μεγέθη που αναφέρονται προκαλούν απορίες.
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Η «Bugün» αποκαλύπτει ότι το τουρκικό υφυπουργείο Οικονομικών αρχικά ήγειρε αντιρρήσεις για την υπογραφή του συμβολαίου με τη HDW του ομίλου ThyssenKrupp, με την αιτιολογία ότι οι πληρωμές θα έχουν υψηλό επιτόκιο (τελικά η Τουρκία στις αρχές Ιανουαρίου εξασφάλισε από κοινοπραξία γερμανικών τραπεζών δάνειο ύψους 2.187 δις ευρώ για τη χρηματοδότηση του προγράμματος), για να πειστεί στη συνέχεια.
Ωστόσο, η εφημερίδα επικαλείται δηλώσεις εξειδικευμένων αμυντικών αναλυτών οι οποίοι μίλησαν για “κρυμμένα” κόστη, όπως η επιβάρυνση λόγω του πληθωρισμού και το κόστος εργασίας (είναι δυνατόν να μην έχει συμπεριληφθεί;), με το επιπλέον κόστος να υπολογίζεται στο ένα δισεκατομμύριο ευρώ!
Κι εδώ αρχίζει το «παιχνίδι» με τα νούμερα: Στην Τουρκία ασκείται κριτική διότι οι Έλληνες φέρονται να πλήρωσαν 250 εκατομμύρια ευρώ κάθε υποβρύχιό τους (τη στιγμή που το κόστος για τα τελευταία δύο Type 214 είναι 500 εκατομμύρια ευρώ για έκαστο υποβρύχιο χωρίς τιμαριθμική αναπροσαρμογή), ενώ οι ίδιοι θα καταβάλλουν 375 εκατομμύρια ευρώ.
Είναι πιθανό οι Τούρκοι αναλυτές να έχουν υπολογίσει τα 250 εκατομμύρια ευρώ υπολογίζοντας τι κόστισε στην Ελλάδα το σκάφος χωρίς τα συστήματα μάχης. Διότι όπως είχε από την πρώτη στιγμή αναφέρει το «defencepoint.gr», στο τουρκικό κόστος δεν συμπεριλαμβάνονται τα ηλεκτρονικά συστήματα του υποβρυχίου, εφόσον θα ενσωματωθούν τουρκικής προέλευσης, με ότι αυτό συνεπάγεται για το επιπλέον κόστος ολοκλήρωσής τους στη γερμανική πλατφόρμα. Και μάλλον αυτό συμβαίνει, αφού οι ίδιοι αναλυτές υποστηρίζουν ότι το τελικό κόστος θα ανέλθει στα 600 εκατομμύρια ευρώ για κάθε τουρκικό υποβρύχιο (χωρίς να έχει υπολογιστεί βέβαια το ρίσκο που συνεπάγονται τα τουρκικής προέλευσης συστήματα).
Και για να μην λείψει και η «πιπεράτη» διάσταση στην υπόθεση, η εφημερίδα υπενθυμίζει ότι η HDW φέρεται να έχει δωροδοκήσει τους μετέπειτα πελάτες της στην Αργεντινή, την Πορτογαλία, την Κολομβία και την Ελλάδα, είτε επρόκειτο για υποβρύχια Type 209 είτε για Type 214.