Γενικά θέματα 18 Σεπτεμβρίου 2009

Κράτος υπό κηδεμονία εισηγούνται οι Τούρκοι

Κράτος υπό κηδεμονία εισηγούνται οι Τούρκοι


Για να ελέγχουν μόνιμα την Κύπρο. Η πρόταση αποστρατιωτικοποίησης της πλευράς μας περιθωριοποιεί τη χώρα από το ευρωπαϊκό και παγκόσμιο σύστημα ασφάλειας.

Η ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΠΛΕΥΡΑ
Υποστηρίζει ότι το σύστημα ασφάλειας των συνθηκών Εγγυήσεως και Συμμαχίας είναι ξεπερασμένο

Συνήθως, όταν ο Πρόεδρος Χριστόφιας επικρίνεται από την αντιπολίτευση αλλά και από τα κόμματα της συγκυβέρνησης για υποχωρήσεις στο τραπέζι των συνομιλιών, γίνεται λόγος για την εκ περιτροπής προεδρία και για την αποδοχή παραμονής εποίκων μετά τη λύση. Εκεί, όμως, που έγινε η πιο σημαντική υποχώρηση, με κίνδυνο παγίδευσης της πλευράς μας και στο διηνεκές, στη στρατιωτική επικυριαρχία της Τουρκίας, είναι το θέμα της αποσρατοποίησης ή αποστρατιωτικοποίησης όπως επεκράτησε ο όρος.

Ενώ τα κόμματα ΔΗΣΥ, ΔΗΚΟ, ΕΔΕΚ και ΕΥΡΩΚΟ έχουν εδώ και καιρό παύσει να αναπαράγουν τη βρετανική υποβολή για αποστρατοποίηση ή αποστρατιωτικοποίηση, η θέση αυτή πέρασε ως η επίσημη πρόταση της δικής μας πλευράς στο τραπέζι των συνομιλιών.

Ήδη στις προτάσεις του ο ΔΗΣΥ και η ΕΔΕΚ για τη στρατηγική των συνομιλίιών ξεκαθαρίζουν ότι η χώρα δεν μπορεί να μη συμμετέχει μετά τη λύση στο σύστημα ασφάλειας της Ε.Ε. με τις δικές της κυπριακές στρατιωτικές δυνάμεις.

Με δεδομένο ότι η τουρκική θέση είναι παραμονή αριθμού στρατευμάτων της Τουρκίας με εγγυητικά δικαιώματα επί της επικράτειας, γίνεται σαφές ότι μετά το αδιέξοδο θα μας μείνει η θέση υποχώρησης, χωρίς να επιτύχουμε να θέσουμε στο τραπέζι των συνομιλιών τη διορθωμένη σωστή θέση, για τη διατήρηση των ενόπλων δυνάμεων της Δημοκρατίας.
Η θέση των Τούρκων επί του θέματος, όπως αποκαλύφθηκε από τα έγγραφα που παρουσίασε το «Σίγμα» από την τράπεζα των διαπραγματεύσεων είναι:

Αποστρατιωτικοποίηση της ενωμένης Κύπρου, στη βάση των προνοιών των συμφωνιών Εγγυήσεων και Συμμαχίας. Δηλαδή, στη βάση ότι θα πρέπει να παραμείνουν τουρκικά στρατεύματα μετά τη λύση.

Η τουρκική πρόταση
Η τουρκική πλευρά ζητεί:

α) Διάλυση των τοπικών δυνάμεων των δύο πλευρών.
{Εδώ μπαίνουν δόλια στην ίδια μοίρα οι ανύπαρκτες τουρκοκυπριακές δυνάμεις, που είναι μέρος του στρατού κατοχής, με την Ε/Φ, που σήμερα είναι ο στρατός της Κύπρου. Σ’ αυτή τη δύναμη θα μπορούσαν και οι Τουρκοκύπριοι να κληθούν να συμμετάσχουν, όταν επιτέλους δεήσουν να σεβαστούν τη χώρα τους και παύσουν να θέλουν τον ακρωτηριασμό της}.
Στις συνομιλίες κατατέθηκε επίσης.

β) Μείωση μέχρι σε ένα συμφωνημένο επίπεδο των τουρκικών ενόπλων δυνάμεων που σταθμεύουν στο νησί. {Δηλαδή ο Αττίλας θα βαφτιστεί τουρκικές δυνάμεις που σταθμεύουν στο νησί και μάλιστα ο αριθμός των Αττίλων θα προσδιοριστεί αργότερα}.
Η Τουρκική πρόταση λέγει ότι και για τις ελλαδικές δυνάμεις θα γίνει ανάλογη ρύθμιση. Δηλαδή θα συμφωνηθεί αργότερα ο αριθμός των στρατιωτών. Ποιων στρατιωτών όμως και πού θα τους βρει η Ελλάδα, που μείωσε τη θητεία των κληρωτών σε 9 μήνες και οι άντρες και οι γυναίκες που διαθέτει σήμερα δεν επαρκούν για τις ανάγκες των εκτεταμένων συνόρων της; Δηλαδή θα αναμένουμε από την Ελλάδα να πληρώνει μισθοφόρους, για να ισορροπήσουμε τη μεγάλη παρουσία και τη γειτνίαση των ισχυρών βάσεων του τουρκικού στρατού. Θα καταστήσουμε τη χώρα όμηρο στο διηνεκές της ισχυρής τουρκικής παρουσίας, που θα ασκεί εμμέσως πολιτικό έλεγχο στο νέο κρατικό κατασκεύασμα. Το ερώτημα που προβάλλει είναι ποιος έδωσε αυτή την άδεια, για να περάσει η θέση αυτή στη διαπραγμάτευση και μάλιστα ως επίσημη πρόταση της ελληνικής κυπριακής πλευράς;

Η τουρκική πρόταση στο τραπέζι των συνομιλιών ζητεί:

γ) Άμεση διάλυση των μονάδων εφεδρείας στις δύο πλευρές του νησιού, μαζί με τον οπλισμό και τα πυρομαχικά τους.

δ) Η ενωμένη Κύπρος θα μπορεί να διαθέσει προσωρινά το έδαφός της σε διεθνείς στρατιωτικές επιχειρήσεις, μόνο με την αμοιβαία συναίνεση των δύο Συνιστώντων Κρατών, ως επίσης της Ελλάδας και της Τουρκίας.

Ένα αμερικανικό στρατιωτικό αεροπλάνο να προσγειωθεί στη Λάρνακα, ή ένα καράβι να έρθει από το Λίβανο, πρέπει να έχουμε τη συναίνεση των εγγυητών. Καθαρά δηλαδή κράτος υπό κηδεμονία ενός ισχυρού και ενός αδύνατου επικυρίαρχου.

Στο θέμα της παρουσίας του ΟΗΕ, η τ/κ πλευρά απορρίπτει εμπλοκή των Ηνωμένων Εθνών, επιτρέποντας απλώς την παρουσία παρατηρητών.

Συγκεκριμένα υποστηρίζουν:
1) Δύναμη παρατηρητών των Η.Ε. με στόχο τη διευκόλυνση της εφαρμογής της συμφωνίας.

2) Οι όροι εντολής της να περιλαμβάνονται σε μια νέα «Συμφωνία Καθεστώτος Δυνάμεων» και να είναι συμβατοί με το σύστημα εγγυήσεων.
Εδώ είναι εμφανής η σύνδεση με τις εγγυήσεις και πάλι του 1960.

«Ξεπερασμένο το σύστημα ασφάλειας»
Η ελληνική κυπριακή πλευρά υποστηρίζει ότι το σύστημα ασφάλειας των συνθηκών Εγγυήσεως και Συμμαχίας είναι ξεπερασμένο, ιδιαίτερα μετά την ένταξη της Κύπρου στην ΕΕ.
Στα έγγραφα της ελληνοκυπριακής πλευράς υπογραμμίζεται η σημασία των χρονοδιαγραμμάτων για την εφαρμογή της λύσης και η ταχεία και πλήρης αποστρατιωτικοποίηση του νησιού.
Πέραν αυτών, υπογραμμίζεται η τεράστια σημασία ύπαρξης ενός αξιόπιστου μηχανισμού εφαρμογής της λύσης.

Για το σκοπό αυτό, η ε/κ πλευρά προτείνει:

1) Το Συμβούλιο Ασφαλείας των Η.Ε., με την παρουσία δύναμης επιβολής των Η.Ε. με όρους εντολής από το κεφάλαιο 7 του Συμβουλίου Ασφαλείας, μαζί με μια επιτροπή επιτήρησης, θα έχουν την ευθύνη της ομαλής και ειρηνικής εφαρμογής των όρων της διευθέτησης.

2) θα πρέπει να υπάρξουν αξιόπιστες διεθνείς διασφαλίσεις ότι η λύση θα εφαρμοστεί, με σοβαρές επιπτώσεις για το όποιο μέρος καταπατήσει τις πρόνοιες της διευθέτησης και απειλήσει την κυριαρχία και ενότητα του κράτους.

3) Η δύναμη των Η.Ε. να έχει την ευθύνη για την πλήρη αποστρατιωτικοποίηση της Ενωμένης Κυπριακής Δημοκρατίας.

4) Εκτεταμένα χρονοδιαγράμματα δεν είναι αποδεκτά, ούτε η απόδοση παθητικού ρόλου στη δύναμη του Ο.Η.Ε.

5) Η παρουσία των εποίκων είναι απειλή για την ασφάλεια. Πολλοί απ’ αυτούς έχουν υπηρετήσει στις Τουρκικές Δυνάμεις.

6) Το ομοσπονδιακό κράτος θα έχει μια δυνατή και δυναμική ομοσπονδιακή Αστυνομία, Ακτοφυλακή, Εθνική Αρχή Ασφάλειας, Κέντρο Διαχείρισης Κρίσεων, Μονάδα Αεροπορικής Ασφάλειας και Μονάδα Καταπολέμησης Βρόμικου Χρήματος.

Στο έγγραφό της η ε/κ πλευρά παρατηρεί ότι η τουρκοκυπριακή θέση για παθητικό ρόλο των ΗΕ επιτείνει τους φόβους των Ε/κυπρίων, ότι είναι πιθανόν η Τουρκία και η τουρκοκυπριακή πλευρά να μη σεβαστούν τις υποχρεώσεις τους, αυξάνοντας έτσι τους κινδύνους κατάρρευσης της λύσης, κάτι που θα οδηγούσε σε αδιέξοδο και κρίση.

Κύπρος: Στη δημοσιότητα έγγραφο του ΔΗΣΥ για την τουρκική ένταξη

«Aν στο εναπομείναν χρονικό διάστημα επικεντρώσουμε τη πολιτική μας στην προβολή της ανάγκης να ασκηθούν πιέσεις στην Άγκυρα για επίλυση του Κυπριακού προβλήματος, τότε έχουμε περισσότερες πιθανότητες επιτυχίας, παρά εάν επιμείνουμε σε κυρώσεις τον Δεκέμβριο» εισηγείται ο ΔΗΣΥ σε έγγραφο του, το οποίο κατέθεσε προχθές στο Εθνικό Συμβούλιο.

Ο πρόεδρος του κόμματος Νίκος Αναστασιάδης σε σημερινή συνέντευξη Τύπου έδωσε στη δημοσιότητα τα βασικά σημεία του εγγράφου σχετικά με την πρόταση του κόμματος του για την αξιολόγηση της ενταξιακής πορείας της Τουρκίας τον Δεκέμβριο από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο.

Η πρόταση του ΔΗΣΥ προς το Εθνικό Συμβούλιο διαλαμβάνει τα εξής:

– Το ορόσημο του Δεκεμβρίου είναι καθοριστικό υπό την προϋπόθεση ότι θα αξιοποιήσουμε σωστά το όπλο των κυρώσεων εις βάρος της Τουρκίας. Και αυτό γιατί θεωρούμε ότι είναι από τη στάση και συμπεριφορά της Τουρκίας που θα εξαρτηθεί η εξεύρεση ή όχι μιας αποδεκτής λύσης του Κυπριακού.

-Το πρώτιστο των ερωτημάτων, που καλούμαστε να απαντήσουμε είναι, εάν προτεραιότητα μας είναι η οριστική λύση του Κυπριακού ή η επιδίωξη της ανταπόκρισης της Τουρκίας στις αυτονόητες υποχρεώσεις της έναντι ενός πλήρους μέλους της Ε.Ε. Θεωρούμε πως αν στο εναπομείναν χρονικό διάστημα επικεντρώσουμε τη πολιτική μας στην προβολή της ανάγκης να ασκηθούν πιέσεις στην Άγκυρα για επίλυση του Κυπριακού προβλήματος έχουμε περισσότερες πιθανότητες επιτυχίας παρά εάν επιμείνουμε σε κυρώσεις τον Δεκέμβριο.

-Θα πρέπει παράλληλα να συνεκτιμηθεί το Ευρωπαϊκό περιβάλλον με έμφαση σε δύο παραμέτρους:

1. Την εικόνα που έχουν σχηματίσει οι Ευρωπαίοι εταίροι μας αλλά και οι θεσμοί της Ε.Ε. σε σχέση με τις εν εξελίξει συνομιλίες και η οποία, δυστυχώς, εξακολουθεί να μην καταδεικνύει την Τουρκία ως την αδιάλλακτη πλευρά, έστω και εάν καταγράφεται σημαντική βελτίωση σε σχέση με την εικόνα και στάση της δικής μας πλευράς.

2. Τις προθέσεις των εταίρων μας και κυρίως το ενδεχόμενο, μεσούντος του διαλόγου για λύση, να μετατεθεί ο χρόνος της ουσιαστικής αξιολόγησης της Τουρκίας ή αυτή να περιοριστεί σε λεκτικές αναφορές χωρίς την επιβολή των όποιων κυρώσεων.

Σε μια τέτοια περίπτωση, αναφέρεται στο έγγραφο του ΔΗΣΥ, θα πρέπει να είμαστε προετοιμασμένοι να μετατρέψουμε μια τέτοια εξέλιξη σε θετικό παράγοντα για την πλευρά μας, προαναγγέλλοντας εκ των προτέρων μια σειρά κυρώσεων σε περίπτωση που στο μεσοδιάστημα η Τουρκία δε συμβάλει ουσιαστικά στη λύση του Κυπριακού.

Ειδικότερα ο ΔΗΣΥ εισηγείται ότι σε περίπτωση μετάθεσης του χρόνου αξιολόγησης της Τουρκίας θα πρέπει από την πλευρά της Κυπριακής Κυβέρνησης να κατατεθεί η ακόλουθη θέση:

«Εάν μέχρι τον Ιούνιο του 2010 η Τουρκία δε συμβάλει αποφασιστικά στην εξεύρεση μιας λύσης που θα οδηγεί σε ένα Ομόσπονδο, διζωνικό-δικοινοτικό κράτος, με μία και μόνη διεθνή προσωπικότητα, μια και μόνη κυριαρχία, μια και μόνη υπηκοότητα, με κατοχυρωμένα τα ανθρώπινα δικαιώματα και στενό χρονοδιάγραμμα αποχώρησης των κατοχικών στρατευμάτων ή τουλάχιστο δεν υλοποιήσει τις αυτονόητες υποχρεώσεις της όπως αυτές προσδιορίστηκαν το 2005, η Κυπριακή Δημοκρατία θα ενασκήσει όλα τα δικαιώματα της ως κράτος-μέλος της Ε.Ε και θα παρεμποδίσει το άνοιγμα έως και του συνόλου των κεφαλαίων που έχουν εναπομείνει».

Σε ερώτηση, αν η εφαρμογή των υποχρεώσεων της Τουρκίας έναντι της Κύπρου είναι ασύμβατες με τη λύση του Κυπριακού, ο κ. Αναστασιάδης απάντησε το αντίθετο. ”Είναι απόλυτα συμβατές. Εάν εξευρεθεί λύση αντιλαμβάνεστε την ίδια ώρα αίρονται όλες ή όποιες υπάρχουν σήμερα ενστάσεις της Τουρκίας για αναγνώριση της Κυπριακής Δημοκρατίας, για άνοιγμα των λιμένων για άνοιγμα των αεροδρομίων και τα λοιπά”, είπε.

Ο πρόεδρος του ΔΗΣΥ δήλωσε ότι «συμπίπτουν οι θέσεις μας» σε ερώτηση για τη θέση του προέδρου του ΠΑΣΟΚ ότι «τον Δεκέμβριο απαιτείται ένας νέος «Οδικός Χάρτης» για την Τουρκία στην πορεία της προς την Ε.Ε. – ένα «Νέο Ελσίνκι» εάν θέλετε – με σαφείς δεσμεύσεις της Τουρκίας, και σε ότι αφορά την επίλυση του Κυπριακού».

Τονίζω, πρόσθεσε ο κ. Αναστασιάδης, «την αποφασιστικότητα του κ. Παπανδρέου να αλλάξει ρόλο η Ελλάδα και να είναι πιο έντονα παρούσα στο Κυπριακό».

Εξάλλου, ερωτηθείς σχετικά, ο κ. Αναστασιάδης χαιρέτισε την πρόθεση του προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζοσέ Μανουέλ Μπαρόζο για διορισμό του Λέοπολντ Μάουρερ ως απεσταλμένου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για παρακολούθηση των συνομιλιών. ”Η πρόθεση του προέδρου Μπαρόζο να διορίσει απεσταλμένο της ΕΕ με τον όποιο ρόλο του αναταθεί είναι μια θετικότατη εξέλιξη”, είπε.

Ο κ. Αναστασιάδης επιβεβαίωσε ότι για τη δεύτερη φάση των διαπραγματεύσεων στο Κυπριακό εισηγήθηκε στο Εθνικό Συμβούλιο τη «διαγώνια διαπραγμάτευση» (διαπραγμάτευση ενός κεφαλαίου σε συνάρτηση με άλλο).

kathimerini.gr,Σημερινη

Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις που αφορούν τα εθνικά θέματα, τις διεθνείς σχέσεις, την εξωτερική πολιτική, τα ελληνοτουρκικά και την εθνική άμυνα.
Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Facebook

Ακολουθήστε τον Σάββα Καλεντερίδη στο Facebook

Ακολουθήστε τον Σάββα Καλεντερίδη στο Twitter

Εγγραφείτε στο κανάλι του infognomonpolitics.gr στο Youtube

Εγγραφείτε στο κανάλι του Σάββα Καλεντερίδη στο Youtube