Γενικά θέματα 24 Σεπτεμβρίου 2009

Ναυπηγεία Σκαραμαγκά: ποιός τορπιλίζει τις Συμφωνίες;

Τα ερωτήματα είναι απαραίτητα και κρίσιμα, μετά την καταγγελία από τη γερμανική εταιρία Thyssen Krupp της Σύμβασης με το ελληνικό Δημόσιο για την κατασκευή 4 υποβρυχίων τύπου U214 γνωστά απο το όνομα του πρώτου που παραδόθηκε, του «Παπανικολής». Εκβιάζουν οι Γερμανοί την Αθήνα “μέσω Τουρκίας”; Ή μήπως το Υπουργείο Άμυνας “τα βρήκε ” με τη Γαλλία και προσπαθεί να τορπιλίσει τα συμπεφωνημένα με τους Γερμανούς με πρόσχημα την ακαταλληλότητα του υποβρυχίου;

Το Newstime TV ανοίγει τον φάκελο της σκοτεινής υπόθεσης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και καταθέτει τον ακόλουθο προβληματισμό, έχοντας εξασφαλίσει αποκλειστικές εικόνες από τους χώρους κατασκευής των υποβρυχίων.

– 11 Μαρτίου του 2007. μερικούς μήνες πριν τις εκλογές:

Ο Γερμανός υπουργός Άμυνας Φράντς Γιούνγκ επισκέφτηκε την Αθήνα και συναντήθηκε με τον έλληνα συνάδελφο του Βαγγέλη Μειμαράκη. Είναι η πρώτη φορά που ο Γιούνγκ διαμηνύει στην ελληνική κυβέρνηση ότι αν δεν παραλάβει το υποβρύχιο Παπανικολής, τότε ενδεχομένως να κλείσουν τα ναυπηγεία και να μείνουν στο δρόμο 1400 εργαζόμενοι. Για τη Γερμανική εταιρεία Thyssen Krupp δεν υπάρχει κανένα τεχνικό πρόβλημα.

Από το 2005 έως σήμερα η ελληνική πλευρά θεωρεί ότι το υποβρύχιο έχει πρόβλημα ευστάθειας και γέρνει κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες.

Συγκεκριμένα πηγές του Π.Ν ιεραρχούν τα προβλήματα ως εξής:

-Πρόβλημα ευστάθειας στην επιφάνεια υπό ορισμένες συνθήκες και συγκεκριμένα με ύψος κύματος 3 μέτρα και μήκος 56 μέτρα, κυματισμός που συνήθως συναντάται στον
Ατλαντικό, το υποβρύχιο λαμβάνει κλίση 45-60% ως προς το κάθετο επίπεδο. Γενικά πάντως το υποβρύχιο παρουσιάζει αυξημένη διατοίχιση.
-Προβλήματα στη λειτουργία του εξελιγμένου συστήματος μάχης ISUS, που οφείλονται στην ολοκλήρωση των υποσυστημάτων.
-Υποδεέστερες των αναμενόμενων επιδόσεων του σόναρ πλευρικής διάταξης (FAS: Flank Array Sonar).
-Θόρυβο στις χαμηλές συχνότητες που πιθανά να οφείλεται στον άξονα ή την προπέλα του υποβρυχίου.

Στις 16 Φεβρουαρίου έγιναν δοκιμές του υποβρυχίου στη θαλάσσια περιοχή της Νορβηγίας με τις ίδιες συνθήκες κυματισμού παρουσία κλιμακίου αξιωματικών του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού. Τα αποτελέσματα των δοκιμώνδεν δημοσιοποιήθηκαν ποτέ, καθώς συνεχίστηκε η διάσταση απόψεων μεταξύ ελληνικής και γερμανικής πλευράς.

Αρχές του καλοκαιριού η Thyssen ρίχνει την πρώτη προειδοποιητική βολή καθώς στρέφεται στην παγκόσμια αγορά . Ο Όμιλος Thyssen έρχεται σε επαφή με πολλές χώρες μεταξύ αυτών και την Τουρκία . Σύμφωνα με διασταυρωμένες πηγές του newstime.gr, η Αγκυρα περιμένει τις εξελίξεις του Παπανικολής για να αποφασίσει εάν θα αγοράσει και εκείνη τον ίδιο τύπο υποβρυχίου!

Στο πλαίσιο των πιέσεων εντάσσεται και ένα περίεργο δημοσίευμα στον πολωνικό τύπο. Αναφέρεται ότι η γερμανική κατασκευάστρια εταιρία πρότεινε στην Πολωνία να αγοράσει τα υποβρύχια U214 που δεν θέλουν οι Έλληνες. Μάλιστα εκπρόσωπος της Τισενκρούπ επιβεβαίωσε τα όσα αναφέρονται στην πολωνική εφημερίδα και υποστήριξε ότι για την ενέργεια αυτή έχουν ενημερώσει τόσο τη διεύθυνση εξοπλισμών όσο και τον υπουργό Εθνικής Αμυνας.

Καθ’ όλη τη διάρκεια του θέρους η Thyssen ήταν σε στάση αναμονής, καθώς το επιτελείο Κούλμαν στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά είχε εκτιμήσει ότι η Ελλάδα ήταν σε προεκλογική τροχιά και ότι υπήρχαν μεγάλες πιθανότητες για κυβερνητική αλλαγή που θα έθετε σε νέες βάσεις τις σχέσεις του Ομίλου Thyssen με την νέα κυβέρνηση των Αθηνών. Έτσι δεν θεωρείται τυχαία η επιλογή της καταγγελίας της σύμβασης εν μέσω προεκλογικής περιόδου
Σύμφωνα με καλά ενημερωμένες πηγές στην εξέλιξη αυτή συνέβαλε και ένα άλλο γεγονός. Στην Σύνοδο του ΝΑΤΟ στο Βουκουρέστι η φιλελληνική στάση του γάλλου Προέδρου Σαρκοζί για τα Σκόπια ανταλλάχθηκε με την καταρχήν αποδοχή της πρότασης Σαρκοζί για την αγορά μαχητικών αεροπλάνων τύπου Ραφάλ της γαλλικής Ντασό.

Και κάτι που πέρασε απαρατήρητο, αλλά ίσως έχει τη σημασία του:
ΣΥΜΦΩΝΙΑ για την κατασκευή στην Ελλάδα σειράς ηλεκτρονικών υποσυστημάτων για τα νέα αεροσκάφη Ραφάλ της γαλλικής Πολεμικής Αεροπορίας υπεγράφη την πρώτη ημέρα της έκθεσης άμυνας και ασφάλειας Αthens Ιnternational που διεξάγεται στο «Ελευθέριος Βενιζέλος». (19/05/08) Πρόκειται για δεκαετή συμφωνία, την οποία υπέγραψαν η ελληνική εταιρεία Μιλτέκ με τη γαλλική Ντασό, το ύψος της οποίας κυμαίνεται από 3 έως 7 εκατ. ευρώ το έτος. Η έκθεση εγκαινιάστηκε από τον υφυπουργό Άμυνας κ. Γ. Πλακιωτάκη και τον δήμαρχο Αθηναίων κ. Νικ. Κακλαμάνη, παρουσία του υφυπουργού Ναυτιλίας κ. Π. Καμμένου και του προέδρου της Επιτροπής Εξωτερικών και Άμυνας της Βουλής κ. Μ. Βαρβιτσιώτη. Η έκθεση σηματοδότησε ουσιαστικά την έναρξη των «αερομαχιών» μεγάλων βιομηχανιών για το νέο εξοπλιστικό πρόγραμμα των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων, ύψους άνω των 12 δισ. ευρώ. Γιώργος Κουβαράς NEWSTIME.GR

Aποδεκάτισαν σε καιρό ειρήνης τον υποβρύχιο στόλο – “Εκτός μάχης” το S118 ΩΚΕΑΝΟΣ!
Για πρώτη φορά στην ιστορία του το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό, έχει «απωλέσει» υποβρύχιο, όχι από εχθρική δράση, αλλά από αδυναμία των πολιτικών υπευθύνων να βρουν λύση σε ένα πρόβλημα στο οποίο, αν μη τι άλλο, υπήρχαν διάφορες λύσεις, αλλά δεν υπήρχε η πολιτική βούληση. Το αποτέλεσμα είναι το υποβρύχιο S118 ΩΚΕΑΝΟΣ τύπου 209/1200 του Π.Ν., μετά από πέντε (!) ολόκληρα χρόνια (από τον Νοέμβριο του 2004) παραμονής στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, στο πλαίσιο του προγράμματος εκσυγχρονισμού Neptune II, τώρα – μετά την καταγγελία της σύμβασης από την Thyssen Marine, μητρική της HDW που είναι ιδιοκτήτρια των ΕΝΑΕ – να θεωρείται «εκτός μάχης» για άγνωστο χρονικό διάστημα από το Π.Ν.!

Το σκάφος καθελκύστηκε στις 26 Φεβρουαρίου 2009 και στο πλαίσιο του εκσυγχρονισμού του έγινε εγκατάσταση ΑΙΡ, αποτελούμενου από δύο μονάδες Κυψελών Καυσίμου Μεμβράνης Πολυμερούς Ηλεκτρολύτη (PEMFC) ισχύος 120 kW η κάθε μία που θα αυξήσει την αυτονομία σε κατάδυση με ταχύτητα 4 κόμβων από 95 σε 362,5 ώρες. Επίσης εγκατάστηκε νέο σύστημα διοίκησης και ελέγχου βολής ISUS 90-46 με τέσσερις σταθμούς εργασίας και δυνατότητα υποβρύχιας εκτόξευσης βλημάτων κατά σκαφών επιφανείας Sub-Harpooon.

Aκόμα αναβαθμίστηκε ο εξοπλισμός επικοινωνιών με την προσθήκε ζεύξης δεδομένων Link 11 και τερματικού δορυφορικών επικοινωνιών, εγκαταστάθηκε νέο ραντάρ επιφανείας, νέο σύστημα μέτρων ηλεκτρονικής υποστήριξης UME-100HN της Avitronics, νέος ηλεκτροοπτικός ιστός OMS 100EO σύστημα αντιμέτρων τρορπιλών CIRCE κλπ.

Και όμως: Αυτό το σκάφος δεν μπορεί να το παραλάβει το Π.Ν. για όσο διαρκέσει η νομική διαμάχη του ελληνικού κράτους με τα ΕΝΑΕ. Δεδομένου ότι οι εργασίες έπρεπε να είχαν αποπερατωθεί πριν από δύο ή τρία χρόνια (υπήρξαν διάφορες τροποποιήσεις με ρυθμό χελώνας) και βέβαια στην παρούσα φάση ούτε έχουν πιστοποιηθεί οι εργασίες, αλλά και το σκάφος είναι δεσμευμένο (!) στα ΕΝΑΕ, πλέον το Π.Ν. μπορεί να υπολογίζει μόνο σε επτά υποβρύχια.

Εκ των οποίων πάντα ένα είναι εκτός επιχειρησιακών καθηκόντων λόγω τακτικής συντήρησης και τακτικότατα και ένα τρίτο (μην ξεχνάμε ότι πρόκειται για παλαιά σκάφη, αφού π.χ. S118 ΓΛΑΥΚΟΣ είναι σε υπηρεσία από το 1971 και τα λοιπά της κλάσης από το 1972 και έχουν ολοκληρώσει το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού τους στις αρχές της δεκαετίας του ’90 (to 1992 το πρώτο σκάφος, συγκεκριμένα)!

Δηλαδή πέρα από το όποιο πρόβλημα δημιουργεί ο ατυχής (επιεικώς) χειρισμός με τα T-214, το πρόβλημα είναι ακόμα πιο κρίσιμο με τα υποβρύχια 209/1200, διότι το μεν πρώτο είναι «δεμένο» στην αποβάθρα, τα δε άλλα τρία σε πλήρη τεχνολογική αποδρομή!

Στο πλαίσιο αυτό άλλωστε είχε κατατεθεί και η πρόταση να μην προχωρήσει το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των άλλων δύο σκαφών της κλάσης που επρόκειτο να εκσυγχρονιστούν, του S119 ΠΟΝΤΟΣ και του S-117 ΑΜΦΙΤΡΙΤΗ, βάσει του Neptune II και να παραγγελθούν δύο υποβρύχια T-209/1400 AIP. Κάτι που δεν προχώρησε, ενώ ήταν έτοιμη να υπογραφεί η σύμβαση.
Πρόκειται για μοναδική περίπτωση παγκοσμίως, ένα ολόκληρο υποβρύχιο να τίθεται «εκτός μάχης» από την δύναμη ενός Ναυτικού, με άγνωστο το εάν και πότε θα μπορέσει να ενταχθεί και πάλι στην δύναμή του, αφού η νομική διαδικασία μπορεί αν διαρκέσει χρόνια!

Αυτό το γεγονός δεν έγινε ακόμα αντιληπτό, αφού το φως της δημοσιότητας έχει πέσει επάνω στα υποβρύχια Τype 214 και την αρνητική εξέλιξη που έχει αυτή και η υπόθεση μετά την καταγγελία της σύμβασης. Τα οποία φυσικά είναι άγνωστο πότε και αν θα ενταχθούν στη δύναμη του υποβρύχιου στόλου, παρά την επίλυση των (πολλών) προβλημάτων που είχαν διαπιστωθεί αρχικά και για τα οποία το Π.Ν. εργάστηκε σκληρά για να τα αποκαταστήσει η ναυπηγός εταιρεία.

Το υποβρύχιο S118 ΩΚΕΑΝΟΣ καθελκύστηκε στις 16 Νοεμβρίου 1978 στα ναυπηγεία της HDW στο Κίελο και ένα χρόνο αργότερα στις 15 Νοεμβρίου 1979 εντάχθηκε σε υπηρεσία στο Π.Ν.

Σε ότι αφορά τα Τ-214 κλάσης ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ, ήδη η επερχόμενη αλλαγή στην κεφαλή του υπουργείου και της ΓΔΑΕΕ (για τους οποίους υψηλά ιστάμενοι κύκλοι του Π.Ν. «χρεώνουν» λάθος χειρισμούς: «Εδώ και ένα χρόνο έχουν πάψει να υφίστανται τα προβλήματα που είχαν διακριβωθεί στην κλάση και συνεπώς είναι ακατανόητοι οι λόγοι μη παραλαβής των σκαφών») το Π.Ν. δείχνει να τροποποιεί την στάση του.

Επισήμως το Π.Ν. υποστηρίζει ότι «Κανένας δεν έχει ζητήσει τη γνώμη μας, όταν μας ζητηθεί θα τοποθετηθούμε», αλλά ανεπισήμως τα περί «γρουσούζικου» και «κακότυχου» ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗ, έχουν ανακληθεί. «Αυτά ειπώθηκαν για να διευκολυνθεί μία κατάσταση και να υπάρξει ένας συμβιβασμός με τις απόψεις της πολιτικής ηγεσίας και να προχωρήσει το υπόλοιπο πρόγραμμα. Θέλουμε το σκάφος. Σε έξι μήνες ο ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ μπορεί να είναι εδώ και ο ΠΙΠΙΝΟΣ (S121, το δεύτερο της κλάσης ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ που ναυπηγήθηκε στα ΕΝΑΕ) μπορεί να παραδοθεί σε εννέα»…

Tμήμα ειδήσεων defencenet.gr
AΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ nationalpride.wordpress.com

Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις που αφορούν τα εθνικά θέματα, τις διεθνείς σχέσεις, την εξωτερική πολιτική, τα ελληνοτουρκικά και την εθνική άμυνα.
Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Facebook

Ακολουθήστε τον Σάββα Καλεντερίδη στο Facebook

Ακολουθήστε τον Σάββα Καλεντερίδη στο Twitter

Εγγραφείτε στο κανάλι του infognomonpolitics.gr στο Youtube

Εγγραφείτε στο κανάλι του Σάββα Καλεντερίδη στο Youtube